Därför pratar alla om Schiaparellis haute couture-visning
Sista måndagen i januari inleddes (minst sagt) starkt med haute couture-vecka i Paris. Och Schiaparelli var först ut med att presentera sin visning – som redan nu blivit till en av veckans största snackisar! Varför? Det handlar om uppseendeväckande, handgjorda djurkreationer på catwalken och en ikonisk kändistrio front-row.
Därför blev Schiaparellis haute couture-visning en snackis
Daniel Roseberry är chefsdesignern bakom Schiaparelli som med sina konstnärligt extravaganta kreationer har fått det ikoniska modehuset att bli superhett igen – och från och med igår, veckans mest omtalade. Under gårdagens visning syntes nämligen uppseendeväckande kreationer på catwalken som minst sagt skapat reaktioner.
Uppseendeväckande djurkreationer på catwalken
Modellen Shalom Harlow bar en handgjord bustier och kjol med ett leopardhuvud framtill, Naomi Campbell intog catwalken iklädd en svart fuskpäls med ett varghuvud på axeln och både Irina Shayk och Kylie Jenner bar svarta långklänningar med enorma lejonhuvuden vid sidan – Irina på catwalken och Kylie front-row.
De uppseendeväckande djurhuvudena var givetvis inte riktiga, utan 100 procent konstgjorda i handskulpterat skum, harts samt fuskpäls av ull och siden. För att se så verklighetstroget ut som möjligt var detaljerna målade för hand. Detta som en tolkning för att spegla Dante Alighieris dikt "Inferno" från 1300-talet där lejonet, leoparden och vargen är tecken på lust, stolthet och girighet.
En tolkning som skapat reaktioner
Den uppseendeväckande tolkningen har minst sagt fått internet att reagera! Vissa menar att det uppmanar till troféjakt och att det ger en osmaklig känsla även om det inte är riktiga djur, medan andra hyllar att det skapas fler innovativa sätt att designa fuskpäls på.
Bland annat amerikanska djurrättsaktivisten Ingrid Newkirk, även grundare av djurrättsorganisationen PETA, som i ett uttalande till Page Six hyllade Schiaparellis innovativa sätt att visa tredimensionella djurhuvuden utan äkta päls eller läder. I uttalandet menar hon även att kreationerna hyllar det vackra med vilda djur och att det mycket väl kan vara ett uttalande mot troféjakt.
– Vi uppmuntrar alla att hålla fast vid 100 procent djurvänlig design som både visar mänsklig kreativitet och förhindrar djurlidande, fortsatte Newkirk i sitt uttalande till Page Six.
Ikonisk trio front-row
Det var inte bara kollektionen som skapade reaktioner, det gjorde även visningens gäster. Närmare bestämt front-row trion Kylie Jenner, skådespelerskan Marisa Berenson och sångerskan Doja Cat som också bjöd på looks utöver det vanliga. Kylie Jenner med ett enormt lejonhuvud fäst vid sin svarta, axellösa klänning, Marisa Berenson i vit Schiaparelli-kostym och Doja Cat i en illröd look sminkad i 30 000 (!) röda Swarovski-kristaller från topp till tå.
Bakom Dojas röda look står Schiaparellis Daniel Roseberry och makeup-artisten Pat McGraw som i ett Instagram-inlägg delar med sig av processen att skapa den iögonfallande looken som tog hela 4 timmar och 58 minuter från början till slut. En minst sagt haute-look för haute couture-veckan!