Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Skandinaviska modeskapare säljer favoriter ur garderoben – intäkterna går till välgörenhet

23 jun, 2020
Rodebjer, Stine Goya och Holzweiler i samarbete med Vestiaire Collective
Från och med den 23 juni kan du fynda tidigare arkivplagg, favoriter och samples från tre skandinaviska varumärkes garderober – intäkterna går till välgörenhet. Möt modeskaparna bakom initiativet här!
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Inspireras av de hetaste trenderna till höstenBrand logo
Inspireras av de hetaste trenderna till hösten

 

Tillsammans med den globala onlineplattformen för försäljning av vintagemode, Vestiaire Collective går ett gäng kvinnliga modeskaparna bakom några av Skandinaviens mest framstående varumärken inom hållbarhetsfrågan – Carin Rodebjer, Stine Goya och Maria och Susanne Holzweiler (Rodebjer, Stine Goya och Holzweiler) ihop och säljer från och med den 23 juni personliga föremål och favoriter från deras garderober, samt prover och arkivplagg från respektive varumärke, exklusivt på Vestiaire Collective. De uppmuntrar samtidigt till mer hållbara konsumentval och viktiga insikter om hur de arbetar med hållbarhet i sitt dagliga arbete.

Donerar alla intäkter till välgörenhet

100 procent av försäljningen kommer att doneras till en välgörenhetsorganisation som väljs av vardera designer via Marsha P Johnson Institut. Marsha P. Johnson var dragqueen, aktivist och en framstående figur i det avgörande Stonewall-upproret 1969, där queer-samfundet aktivt började slåss mot myndigheterna för deras existensrätt. Idag skyddar och försvarar institutet de mänskliga rättigheterna för svarta transpersoner.

Annons

Möt modeskaparna och deras tankar om samarbetet här:

Carin Rodebjer

– Mitt uppdrag med Rodebjer är att skapa en vältänkt uniform som kan bäras idag, imorgon och långt in i framtiden. För mig skapar hållbarhet plagg som har lång livslängd och kan leva under en lång tid, som återförsäljs och köpas om och om igen – därför kändes det naturligt och i linje med Rodebjers DNA att samarbeta med Vestiaire Collective. Vi är engagerade i linje med ansvarsfull design och det gör mig mycket glad att se att stilar jag har älskat i flera år kan vara lika älskade och bäras av andra kvinnor, berättar Carin Rodebjer. 

Carin Rodebjer
Carin Rodebjer
Annons

Stine Goya

– Som designer vill jag investera i partnerskap som främjar medveten konsumtion och stödjer en stark miljöagenda. I samarbetet med Vestiaire Collective är det inte bara vår tidlösa kvalitet som ingår i Stine Goyas-mönster med att förlänga dess livscykel – utan vidtar också specifika åtgärder för att stödja en organisation som utför kritiskt arbete för Black LGBTQ + -samhället, säger Stine Goya.

Stine Goya
Stine Goya
Annons

Maria Skappel Holzweiler och Susanne Holzweiler

– Vi tror att ett av de viktigaste sätten att vara hållbart mode är att behålla saker i din garderob under en längre tid. Köp saker du älskar, håll dig borta från snabbt mode och försök undvika överförbrukning. Vi är enorma anhängare av Vestiaire Collective-konceptet och online-plattformen. Det ger verkligen den perfekta möjligheten att hitta både skatter och/eller ge glädje och ett längre liv till föremål i din garderob som du inte använder. Dessutom stöder detta samarbete som vi har ingått Marsha P Johnson Institute och Stonewall, båda organisationer som gör viktigt arbete för Black LGBTQ + -samhället, säger Susanne Holzweiler & Maria Skappel Holzweiler.

Annons
Maria Skappel Holzweiler och Susanne Holzweiler
Maria Skappel Holzweiler och Susanne Holzweiler

Mer än 50 exklusiva artiklar från modeskaparna kommer att säljas via Vestiairecollective.com från den 23 juni.

LÄS MER:

Rodebjer: ”Bärbart mode som drivs av lust och hållbarhet”

Danska designern Stine Goya om sitt färgstarka universum

Så klär du dig i höst – 9 snackisar från modeveckan 

Annons