Susanna Strömquist: "Har catwalken spelat ut sin roll?"
Modeskaparna själva verkar definitivt vara inne i en ifrågasättande fas. Många avstod från att visa överhuvudtaget den här gången, andra undersökte alternativa sätt att kommunicera säsongens look – som installationer, konst- och fotoutställningar, eller mindre presentationer.
Knäckfrågan är naturligtvis det här med tajmningen. Är det rimligt att visa plagg i dag som finns att köpa i butik först om ett halvår, nu när vi är så många runt om i världen som håller stenkoll på catwalken via sociala medier?
Diskussionerna på front row gick heta. Stils redaktör Susanne Ljung var en av dem som var på plats för att försöka reda ut poängen med Stockholms modevecka. Jag ser fram emot att höra vad hon kom fram till i morgondagens Stil i P1!
Det är naturligtvis en fråga utan enkelt svar. Men som det ser ut lär vi se en hel del förändringar i det etablerade modessystemet framöver.
Jag fick bland annat frågan av Susanne Ljung om den traditionella catwalkvisningen börjar bli omodern. Svaret är att jag hoppas att det inte är så!
Vad vore modet utan catwalken? I min mening är det ett hittills oöverträffat sätt för modeskaparna att förmedla ett modebudskap. Inget går upp mot en klockren catwalkupplevelse där allt stämmer, från lokal och set design till casting, musiken – och looken.
Jag tror snarare att det är tajmningen som ska ifrågasättas. När i tiden kollektionerna ska presenteras, hur ofta och för vem. (Läs mer om den totala säsongsförvirringen i min krönika Vilket mellansläpp är det nu?)
Det här är en fråga som debatteras världen över just nu. I London har man den här säsongen på försök skapat en ”fashion weekend” med publika visningar i anslutning till modeveckan. Medan arrangören av New Yorks modevecka nyligen anlitat en konsultfirma för att reda ut catwalkens roll i framtiden. Den stora frågan är om det har blivit dags att skrota det gamla systemet med branschexklusiva visningar för att göra om de internationella modeveckorna till publik underhållning, i säsong? Rapporten är inte klar ännu men den har redan väckt starka reaktioner.
Enligt designern Diane von Furstenberg, ordförande för CFDA som arrangerar New York-visningarna, har branschen allt att vinna på att visa direkt för konsument. ”Det gamla systemet fungerar inte längre. Det är bara kedjorna som kopierar catwalkplaggen som vinner på det”, har hon sagt. Medan Ralph Toledano, som styr över modeveckan i lyxmodets huvudstad Paris (där dagens kärvande system en gång i tiden etablerades) inte helt oväntat tycker att den publika visningen är helt fel väg att gå. ”Det finns visserligen utrymme för förbättringar, men systemet i sig är inte trasigt”, slår han fast i branschtidningen Womens Wear Daily.
Hur som helst lär vi få se på genomgripande strukturomvandlingar när det gäller både modeveckor och säsongstänk den närmaste tiden.
Här i Stockholm märktes den här säsongen en tydlig tendens till att modeskaparna i större utsträckning bjöd in konsumenter. Inte bara digitalt. Filippa K hörde till dem som satsade publikt. För första gången såldes också ett antal catwalkbiljetter till allmänheten, bland annat till Dagmars, AltewaiSaomes och Styleins visningar. Intresset lär ha varit enormt!
Ida Klamborn, en av våra mest hyllade nykomlingar, valde att kombinera en traditionell catwalkvisning för branschen med ett helt nytt, interaktivt konsumentgrepp. Hon gjorde helt enkelt plats på front row för ett gäng robotar som filmade visningen med virtual reality-teknik i 360-perspektiv – så att alla som kände sig lockade kunde ta del av visningen och dessutom tycka till om plaggen via appen ”Front Row”.
Superkul att vi numera är så många som vill hänga med i visningskarusellen. Frågan är bara hur modeskaparna väljer att tackla problemet med tidsförskjutningen framöver. Jag håller tummarna för att modeveckan i Stockholm hänger med in i nästa modefas, och att det här med säsongshetsen lugnar ner sig. Vad är det egentligen för fel med plagg som håller länge, både designmässigt och kvalitetsmässigt? Varför måste det prånglas ut så mycket nytt hela tiden? Kanske dags att dra ner på takten och istället tänka sig en enda helt fantastiskt kreativitetssprudlande modevecka per år?
Läs också: Susanna Strömquist om säsongskaoset: ”Modehusen har gått för långt”
Susanne Ljung och Susanna Strömquist på årets Fashion week Stockholm aw16. Följ Susanna på instagram.com/susannastromquist