Guide: 19 hållbara svenska modemärken
1. Filippa K
Sedan starten 1993 har ambitionen varit att skapa långlivade och tidlösa plagg och Filippa K har även börjat arbeta med cirkulärt mode. Genom åren har företaget drivit olika initiativ för att förlänga klädernas livslängd, bland annat genom att erbjuda lagning av gamla plagg och kläduthyrning.
Filippa K har arbetat med STICA (The Swedish Textile Initiative for Climate Action) för att sätta långsiktiga miljömål och jobbar med lokala fåruppfödare, samt producerar ytterplagg i återvunna och återanvändbara material. I februari lanserades Filippa K Studio, som erbjuder second hand-plagg och lagade/omgjorda plagg på Humlegårdsgatan i Stockholm. Studion kommer även hålla event och workshops i samma anda.
2. House of Dagmar
Hållbarhet har varit en grundläggande del av House of Dagmars filosofi sedan starten 2005. Att välja miljövänliga material och rättvisa produktionssätt har alltid varit viktigt för syskontrion Karin Söderlind, Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam. 2017 började de mäta företagets miljöavtryck i samarbete med ECAP (The European Clothing Action Plan), med ambitionen att lära sig mer om produktionens miljöpåverkan.
I vårens kollektion finns plagg i obehandlat, fullt nedbrytbart linne, som självklart bär etiketten Good choice – vars syfte är att hjälpa oss konsumenter att identifiera varumärkets hållbara produkter. Under våren öppnade märkets fjärde butik i Stockholm på Grev Turegatan 18, där endast Good choice-märkta produkter säljs. Målet är att vara 100 procent klimatneutrala år 2024 och att utmana modebranschen att bli mer transparent och hållbar.
3. Self Cinema
De två Stockholmsbaserade britterna Samuel Thomas och Anthony Rock lämnade 2019 varumärket Acne Studios (och tidigare Gucci, Loewe och Burberry) bakom sig för att skapa hållbart mode med inriktning på denim. Nu levererar de mode i miljövänliga material (ekologisk bomull, econyl och gabardin) som fått uppmärksamhet från stora återförsäljare även utanför Sveriges gränser.
4. Bite Studios
Sedan starten 2016 har märkets ambition varit att utmana uppfattningen av hur hållbart mode kan se ut – och visst har de lyckats med att skapa kompromisslöst mode som varken tumma på stil, kvalité eller hållbarhet. Deras design har jämförts med Phoebe Philos Céline, men det viktigaste för svensk/brittiska Bite är ansvaret för klimatet.
Märket som startades av William, Veronika, Elliot och Suzanne erbjuder ett alternativ till människor som, liksom de själva, tror på vikten av att bekämpa klimatförändringar och som samtidigt inte vill kompromissa med kläderna. Alla plagg är skapade av naturliga, ekologiska och återvunna fibrer eller material. Dessutom köper de tillbaka äldre plagg som de re-designar och säljer i deras Bite-arkiv online.
5. Kerber
För modemärket Kerber, som startades 2012 av Marielle Kerber, har hållbarhet alltid varit en självklarhet. Efter volontärarbete i Vietnam inledde Marielle ett långvarigt samarbete med en grupp skräddare i Hoi An. Sedan dess arbetar företaget långsiktigt för att minimera skadlig miljöpåverkan.
6. H&M Conscious Exclusive
H&M:s Conscious exclusive är en återkommande kollektion med fokus på utveckling, innovation och hållbart mode. Den här vårsäsongen introducerade H&M för första gången denim tillverkat av hundra procent ekologisk bomull (tillsammans med återvunnen polyester och återvunnen mässing och zink).
I kollektionen finns också det innovativa veganmaterialet vegea, som delvis tillverkas av biprodukter från vinframställning, där kasserade druvskinn, stjälkar och frön förvandlas till ett vackert alternativ till läder.
7. Hope
Nu öppnar Hope dörrarna till ett nytt koncept på Götgatan i Stockholm som kombinerar outlet, märkets klassiker, second hand och reparation. Lämna in plagg som du inte längre använder i någon av märkets butiker i Stockholm eller Göteborg – som tack får du 15 procent rabatt på ditt nästa Hope-köp.
8. AVAVAV
Precis som en restaurang som skapar sin meny utifrån säsongens tillgängliga råvaror skapar Avavav plagg utifrån restlager av tyger – textilier som blivit över från märken som Bottega Veneta eller Prada.Vilket har lett till att Avavav har hittat nya sätt att arbeta inom den traditionella modebranschen. Med mindre kapselkollektioner lyckas de hålla kvaliteten hög och kvantiteten låg och minskar samtidigt avfallet.
9. Reused Remade
För den som vill minska miljöpåverkan men inte vet var man ska börja har Reused Remade utvecklat en metod där de återanvänder hotellsängkläder för att skapa några av de mest miljövänliga väskorna på marknaden, av 100 procent återvunnet linne. Märket grundades 2016 av Pia Walter och Josephine Alhanko.
10. Bare
Nystartade ekovänliga underklädesmärket Bare Stockholm vill förändra kvinnors sätt att konsumera underkläder, genom att erbjuda produkter av hög kvalitet med lång livslängd i naturliga och ofärgade material. Deras första produkter lanseras under sommaren.
11. Sandqvist
Sedan 2004 har Sandqvist visat att det går att producera produkter med respekt för miljön. Vårens nya väskor, en kollektion som fått namnet Tomorrow, är tillverkade i noggrant utvalt läder från ett garveri som granskats av Leather Working Group och har ett foder i 100 procent ekologisk bomull.
12. Phi
1,61803398874989 – phi är det gyllene snittet som skapar en känsla av harmoni, balans och skönhet. Märket Phi grundades 2018 av pr-proffset Camilla Modin och erbjuder tidlös design och bra kvalitet på stickade plagg i ekologisk och återvunnen ull och kashmir. Phis ambition är att bidra till en hållbar samhällsutveckling och fem procent av vinsten doneras till välgörenhetsorganisationen Trygga Barnen.
13. Rave Review
Josephine Bergqvist och Livia Schück fortsätter sin frammarsch med hållbart, bärbart mode genom re-make och återanvändning av redan existerande plagg. Förra året vann duon H&M och ELLEs nykomlingsstipendium – i vår är Rave Review en av 20 finalister som har chans att vinna det prestigefulla LVMH-priset, som både Jacquemus och Marine Serre tidigare vunnit. Rave Review sätter svenskt, hållbart mode på världskartan!
LÄS MER: Hållbara modemärket Rave Review i intervju i ELLE
14. Gemme Collective
Att hyra kläder är det absolut hetaste just nu och nystartade Gemme Collective gör det möjligt att hitta plagg och accessoarer från internationella lyxmärken som Bottega Veneta, Balenciaga, Prada och The Row. Den digitala plattformen gör det möjligt för personer med en välinvesterad garderob att låta andra ta del av den – utan att sälja. I uthyrningskonceptet är det användarna själva som äger plaggen, lägger upp annonserna och sätter priserna – som ett Airbnb för mode!
15. Independent kostym
Independent kostym är Nordens största kostymlager för film och tv. Nu ska Elsa Billgren hjälpa dem att öppna ett vintageabonnemang för privatpersoner. I Min vintagegarderob hittas allt från Burberry-trenchcoats till Hermes-scarves, skinnväskor, antika spetsblusar och klassiska Lee-jeans – och andra kläder för hela familjen.
– Målet är att visa att det går att skapa en varierad och hållbar garderob utan att konsumera nya plagg. Jag kommer att handplocka plagg och kurera efter säsong så det blir lättare att botanisera bland allt fint och hitta sin egen perfekta vintagegarderob. Jag kommer även att finnas till som personal shopper och hålla föredrag och workshops i ämnet, säger Elsa.
16. Gant
I år ska deras kollektioner till 80 procent vara producerade av hållbara material. Ett stort steg framåt för Gant – och med initiativet 7 rules tar företaget ännu fler hållbara kliv under året. I april inför Gant livslång garanti på årets jeanskollektioner och från maj kommer man kunna hyra vissa plagg under tre dagar. Uthyrningen lanseras i utvalda butiker i Stockholm och Göteborg. Håll utkik! Gant steppar upp sitt hållbarhetsfokus under året med intiativet 7 rules.
17. Beckmans designhögskola
Hållbart mode hyllas och svenska modemärken tolkas under våren av Beckmans studenter som tagit fram 13 kollektionskoncept i samarbete med Axel Arigato, Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nudie Jeans och Rave Review, med hjälp av deras restlager. Kollektionerna presenterades tidigare i år under Köpenhamns modevecka och med en visning på Nordiska Museet i Stockholm. Läs mer här!
18. A New Sweden
Förra året lanserade det nystartade varumärket sin allra första produkt – en sweatshirt tillverkad i Sverige, av 100 procent svensk ull. Den sålde slut direkt! Märkets grundare och kreativa chef Lisa Bergstrand har tidigare designat för några av världens ledande modehus. Med A New Sweden vill hon skapa ett fåtal plagg varje år, som aldrig går ur tiden och som passar både kvinnor och män.
19. Swedish Stockings
Världens första cykelbyxor och leggings tillverkade av 100 procent återvunnet material är här! Swedish Stockings har länge skapat strumpbyxor av återvunnet material och inför våren satsar de inte bara på nya produkter utan även nylon och elastan som återvunnits från industrins produktionsavfall. Deras nya Soft-wear-linje innehåller härliga loungeplagg och finns tillgängliga nu!
LÄS MER:
Så klär du dig tidlöst och trendigt
Re-design och hållbart mode hetare än någonsin
ELLE <3 Svenskt mode – nu hyllar vi våra svenska modeskapare