Ida Sjöstedt: ”Demokratiskt mode med en dos glamour”
– Jag startade märket Ida Sjöstedt 2001 när jag flyttat hem till Stockholm efter avslutade modestudier i London. Stockholms modebransch låg i sin linda då och jag kände att det nog kunde finnas en plats för mig att fylla. Jag hade jobbat hos ett par ateljébaserade designers i London innan och kände mig trygg i den designprocessen. Mitt mål var att skapa ett varumärke med fokus på kreativitet, hantverk, lekfullhet och femininitet. I början fick jag ofta höra att jag var en främmande fågel på den svenska modescenen med en stil som var allt annat än minimalistisk, men det var otroligt peppande att se att både kunder och press uppskattade designen och det gav mig utrymme att fortsätta utveckla märket i min egen takt, berättar Ida Sjöstedt.
ELLE <3 Ida Sjöstedt
Vad är din vision?
– Min främsta vision har alltid varit att få kvinnor att känna sig vackra och sedda när de bär mina kläder. Att få förmedla den glädje som uppstår när man känner sig riktigt fin. Sen har jag också alltid drivits av en lite upprorisk ådra, där jag gärna velat utmana och ifrågasätta gängse normer kring vad som är bra smak. En vision när jag startade var att bidra till att bredda bilden av vad som definieras som svenskt mode, och där tycker jag att vi är i dag, med en otrolig mångfald bland svenska designer och varumärken.
Vad står ni för?
– Vi står för ett demokratiskt och inkluderande varumärke. Vi vill inte komma med några pekpinnar kring hur man ska se ut, och vare sig man går igång på less is more eller too much is ever enough så ska man känna sig välkommen i Ida Sjöstedts universum.
Vad inspireras du av?
– Jag inspireras alltid först och främst av material och tyger, men konceptuellt kretsar inspirationen oftast kring idéer om kvinnorollen. Min senaste kollektion för high summer inspirerades jag dock mer bildligt av naturen och skönheten i den svenska sommaren. Naturen har en förmåga att alltid skapa perfektion, som blommor som växer i en vägren, glitter när solen reflekteras i ett vattendrag eller en rosa kvällshimmel, något som jag ville fånga i kollektionen.
Vilken film, album eller artist ger dig/er inspiration under tider som detta?
– I dessa tider kan jag känna ett behov av trygghet och nostalgi, så jag har återupptäcker just nu 80-talsklassiker som boken Lace av Shirley Conran och tv-serien Varuhuset på SVT play. Sådant jag tyckte om under min uppväxt.
Första ordet som associeras med Ida Sjöstedt?
– Det är kanske inte ett riktigt ord, men det jag upplever att folk oftast använder är ”drömmigt”.
Vad är svenskt mode för dig?
– Demokratiskt i form av bärbart och tillgängligt, i framkant vad gäller hållbarhet och med en stor bredd vad gäller kreativa uttryck.
Vad bidrar ni med till svenskt mode?
– En dos glamour och inspiration till både vardag och fest. Det senaste året har vi haft fokus på att utveckla fler arbetade plagg med det lilla extra som kan användas hela veckan, så väl som våra drömklänningar för speciella tillfällen.
Vilka är din favoritplagg från senaste kollektionen?
1. Långklänningen Agnes i småblommig 3D-chiffong och volanger
2. Jumpsuiten Rue i linne som kommer både i svart och beige
3. Klänningen Paloma i vårt överdimensionerade blomsterprint
Foto: Mio Sallanto
LÄS MER:
Catarina Midby leder svenskt mode genom pandemin
Här är vårens hetaste modetrender – enligt våra svenska modemärken