Systemfel som alstrar ny energi och kreativ kraft
Av Susanna Strömquist
Minns ni förra modeveckan i Stockholm, för ett halvår sedan? Det stora samtalsämnet då var om det internationella modesystemet höll på att braka sönder och samman. Om catwalken kanske hade spelat ut sin roll. Stämningen var långt ifrån på topp med få visningar och ännu färre kreativa höjdpunkter. Svajigt, svagt och svacka är ord som dyker upp när jag tänker tillbaka. Den här säsongen var känslan en helt annan!
Modesystemet med sina strikta vår- och höstvisningar har uppenbarligen redan kraschat, mer eller mindre. I Paris har trendsättande Vetements gjort revolution och redan visat vårens kollektion under coutureveckan, ett par månader innan alla andra. Burberry är ytterligare ett exempel på ett inflytelserikt globalt varumärke som bestämt sig för att köra om modeveckornas schemadiskussioner i ytterfilen, med en gemensam herr- och damvisning riktad mot konsument nu i september. Hela branschen är i gungning och antalet lösningar på visnings- och säsongsproblematiken är nästan lika många som antalet varumärken.
Här i Stockholm stod det snabbt klart för mig på den nyligen avslutade modeveckan att ingenting längre är som förut. Veckans arrangörer har uppenbarligen valt att ta det säkra för det osäkra och omfamnat allt som letat sig in i det uppluckrade systemet. Högt som lågt. Istället för den homogena grupp kreatörer som vanligtvis presenterar kommande säsongs kollektioner för press och inköpare böjds vi den här gången på ett minst sagt varierat utbud. Schemat innehöll allt från visningar av kollektioner för våren 2017, till couture för hösten 2016, en vintageshow, rena konsumentvisningar och ett publikfriande ”se nu, köp nu”-koncept. Bra eller dåligt? Både och. Långt ifrån allt höll måttet, men lyckligtvis fanns en hel del positiva överraskningar.
Diana Orving imponerade till exempel stort med en dansvisning på Moderna Museet som genast gick till historien som en av Stockholms bästa någonsin. Tyvärr valde många andra av våra mest etablerade modenamn bort catwalken till förmån för intimare presentationer med ett fåtal inbjudna.
Trist för veckan som helhet, men samtidigt gjorde frånvaron av välkända modeskapare plats på scenen för en rad nya aktörer. Från onlinesatsningen Daisy Grace spektakulära ”se nu, köp nu”-show, till mer kreativitetsfrämjande initiativ som på sikt har potential att föra modet framåt. Alternativa modeplattformen Amaze iscensatte till exempel en rad installationer och en uppskattad performance på Moderna Museet. Några andra av mina favoriter bland veckans många nya designdrivna inslag var L’Homme Rouge, Dailyroutine och Nhorm, som alla gjorde lovande debut på catwalken.
Sammantaget blev det här en modevecka där det nydanande, det experimentella och det superkommersiella för första gången möttes under ett och samma tak. Där just krocken mellan högt och lågt, branschigt och publikt blev en vältajmad påminnelse om att modet faktiskt just nu befinner sig mitt i ett kreativt skifte, vars like vi inte sett sedan 1960-talet. Då lanserades färdigsydd prêt à porter som ett modernt alternativ till haute couturens tidskrävande beställningsprocedurer. Ut med det gamla, in med det nya.
Frågan är vad som händer nu, vad är det nya?
Svårt att säga var dagens moderevolution kommer att landa, men helt klart är att det finns starka krafter som strävar mot en nyordning.
Så vitt jag kan minnas är det här också första gången under Fashion Week Stockholms drygt tioåriga historia som det faktiskt funnits en tydlig känsla av motsättning mellan en ny generation och ett etablissemang.
Vi har dels det gamla gardet som kämpar för att hitta modemässig relevans och affärsmässig bäring i ett allt mer uppluckrat modesystem – där allt från visningsformat och säsonger till hållbarhetsfrågor och stereotyper ifrågasätts. Dels en ny, förändringsbenägen generation som dundrar in med ny energi och utmanar allt vad rådande strukturer och etablerade normer heter.
Jag tolkar det som ett mycket gott tecken. När Fashion Week Stockholm är så pass etablerad att det finns anledning för en ny klick stilbildare och trendsättare att utmana sakernas till stånd har Stockholm verkligen blivit en modestad att räkna med. Inget främjar kreativiteten som när det finns något rejält att ta spjärn emot!
Foto: Studio Emma Svensson