Ny statistik: Så påverkar The White lotus svenskarnas shoppingval
The White lotus gör succé för tredje gången. Och det verkar som att säsong tre av den populära och prisbelönta HBO-serien inte bara får oss att sitta bänkade framför teven på måndagar – utan också påverkar vårt modeintresse i Sverige.
Karaktärernas klädstilar har väckt medialt engagemang och inte minst gett upphov till snackisar i sociala medier, sedan första avsnittet. Inför säsongspremiären släppte H&M dessutom en exklusiv klädkollektion inspirerad av serien tillsammans med dess kostymdesigner Alex Bovaird. Vi bjöds på typiska semesterplagg med lyxig och tropisk estetik.
Har The White lotus inspirerat till vår sommarstil?
Och mycket tyder på att vi har en modesäsong framför oss där vi överallt kommer se sommarplagg som om de vore direkt hämtade ur seriens soldränkta scener. Ny statistik tyder nämligen på att svenskarnas shoppingvanor har inspirerats av serien.
Det är Klarna som står som avsändare av siffrorna. Inför säsongsfinalen har de tittat närmre på hur seriens signaturstil har påverkat svenskarnas shoppingbeteenden och resultatet visar en ökning på såväl seglarskor som meshklänningar, kaftaner, Hawaiiskjortor och blommiga kjolar.
Under februaris sista två veckor såg Klarna en ökning i köp av:
- Seglarskor +324%
- Meshklänningar +315%
- Kaftaner +303%
- Spetsklänningar +121%
- Hawaiiskjortor +93%
- Sport BHar +22%
- Halternecktoppar +13%
Under de två första veckorna i mars jämfört med början av februari:
- Matchande set +102%
- Blommig kjol +71%
- Tygväskor +40%
- Virkad klänning +35%
- Blommig topp +33%
- Sarong +24%
- Blommig klänning +13%
Huruvida det är karaktärernas semesterstil på lyxresorten i Thailand som har resulterat i svenskarnas köpbeteende, eller helt enkelt tiden på året vi befinner oss i just nu, med sommaren i sikte, är ovisst. Förmodligen är det en kombination av båda. Men frågar du oss så tyder det mesta minst sagt på att vi har en White lotus-sommar framför oss – åtminstone i klädväg.
Foto: HBO