Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

Ny statistik: Så påverkar The White lotus svenskarnas shoppingval

31 mar, 2025
The White Lotus: Kläder och modetrender
The White lotus säsong 3 får oss inte bara att sitta bänkade framför teven – utan verkar också påverka svenskarnas modeintresse. Och mycket tyder på att vi har en modesommar med tropisk estetik framför oss.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
ELLE Trend: vårens trendigaste färgerBrand logo
ELLE Trend: vårens trendigaste färger

The White lotus gör succé för tredje gången. Och det verkar som att säsong tre av den populära och prisbelönta HBO-serien inte bara får oss att sitta bänkade framför teven på måndagar – utan också påverkar vårt modeintresse i Sverige.

Karaktärernas klädstilar har väckt medialt engagemang och inte minst gett upphov till snackisar i sociala medier, sedan första avsnittet. Inför säsongspremiären släppte H&M dessutom en exklusiv klädkollektion inspirerad av serien tillsammans med dess kostymdesigner Alex Bovaird. Vi bjöds på typiska semesterplagg med lyxig och tropisk estetik.

Annons
Fabio Lovino/HBO

Har The White lotus inspirerat till vår sommarstil?

Och mycket tyder på att vi har en modesäsong framför oss där vi överallt kommer se sommarplagg som om de vore direkt hämtade ur seriens soldränkta scener. Ny statistik tyder nämligen på att svenskarnas shoppingvanor har inspirerats av serien.

Det är Klarna som står som avsändare av siffrorna. Inför säsongsfinalen har de tittat närmre på hur seriens signaturstil har påverkat svenskarnas shoppingbeteenden och resultatet visar en ökning på såväl seglarskor som meshklänningar, kaftaner, Hawaiiskjortor och blommiga kjolar.

Annons

Under februaris sista två veckor såg Klarna en ökning i köp av:

  • Seglarskor +324%
  • Meshklänningar +315%
  • Kaftaner +303%
  • Spetsklänningar +121%
  • Hawaiiskjortor +93%
  • Sport BHar +22%
  • Halternecktoppar +13%

Under de två första veckorna i mars jämfört med början av februari:

  • Matchande set +102%
  • Blommig kjol +71%
  • Tygväskor +40%
  • Virkad klänning +35%
  • Blommig topp +33%
  • Sarong +24%
  • Blommig klänning +13%

Huruvida det är karaktärernas semesterstil på lyxresorten i Thailand som har resulterat i svenskarnas köpbeteende, eller helt enkelt tiden på året vi befinner oss i just nu, med sommaren i sikte, är ovisst. Förmodligen är det en kombination av båda. Men frågar du oss så tyder det mesta minst sagt på att vi har en White lotus-sommar framför oss – åtminstone i klädväg.

Foto: HBO

Annons