Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

TikTok skapar egen modemånad med Saint Laurent och Puma

14 sep, 2020
AvStina Dahlgren
TikTok modevisning
TikTok skapar sina egna modeveckor. I ett unikt koncept som aldrig förut testats hoppas de nå miljoner ungdomar världen över.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

September är vanligtvis en månad då många gärna låter sig inspireras av höstens senaste mode. Den senaste tiden har dock många modevisningar fått ställas in på grund av den rådande pandemin.

Modevisningar på TikTok

Fler och fler företag har försökt komma runt problemet med förbud mot folksamlingar genom att anordna olika typer av coronavänliga visningar. Nu hakar även TikTok på trenden vilket WWD var först att rapportera om. Under september kommer appen, som lanserades 2016 och har omkring en miljard användare, att hålla ett eget modeevent. Det innefattar bland annat virtuella modevisningar och stylinglektioner med stora namn som Saint Laurent, Puma och Alice + Olivia.

– TikTok är en fantastisk, innovativ plattform för kreativt uttryck som förenar världar av mode, musik, konst och design. Att samarbeta inför för modeveckan och för att stödja inkludering och mångfald var riktigt kul att jobba med och jag kan knappt vänta med att se innehållet skapat med våra design, säger Stacey Bendet, verkställande direktör och kreativ chef för Alice + Olivia.

Annons

Det här blir första gången någonsin ett liknande koncept arrangeras skriver Teen Vogue. Att modeföretag når ut till en yngre miljonpublik på det sättet är unikt.

#TikTokFashionMonth

Användarna på TikTok uppmanas att använda hashtaggar som #TikTokFashionMonth, #GetTheLook och #Fashion101. Under en hel månad kommer olika visningar och event att leda fram till den stora finalen – en modevisning där de allra största stjärnorna på TikTok kommer att visa upp kläder på den virtuella catwalken.

En representant för appen berättar för WWD hur viktigt det är även för dem att modeveckorna blir av. Och de hoppas att detta inte är en engångsföreteelse utan att de i framtiden kan fortsätta använda plattformen för att nå ut till unga människor världen över.

–Vi är fast beslutna att vara en pålitlig partner för varumärken när vi bygger TikTok på lång sikt. Vi är så stolta över det samhälle vi har byggt tillsammans och vi är glada över att hålla TikTok-appen igång precis som användarna känner och älskar den, säger en representant för TikTok.

Puma skänker pengar till välgörenhet

I samband med TikToks modeveckor har klädjätten Puma valt att samarbeta med svarta designers så som Jufu, Ajani, Dominic Toliver, Taylor Cassidy, Makayla, Kyle Kuzma och Winnie Harlow. Puma sägs också ha lovat 100 000 kronor i intäkter från försäljningen till företag som jobbar med jämställdhet.

Winnie Harlow i sportiga kläder på en strand
Winnie Harlow har tidigare varit modell för Puma. Nu arbetar företaget än en gång med henne och resultatet får vi se under TikToks modemånad.

Foto: TT, Instagram

LÄS MER:

Därför vägrar Bianca Ingrosso att skaffa TikTok

Därför kan TikTok förbjudas

Största kontona på TikTok – de har flest följare i världen

Annons