Tioårig flicka kallas ”världens vackraste” – nu får hon modellkontrakt
Kristina Pimenova, 10, har gjort uppmärksammade kampanjer för Dolce & Gabbana, Armani, Benetton och Roberto Cavalli och har (hur konstigt det än låter för en tioåring) fått smeknamnet ”världens vackraste”, skriver Huffington Post.
Tioåringens Instagramkonto som drivs av hennes mamma följs av 1,2 miljoner personer och hon är något av en stilikon där. Samtidigt får mamman kritik för att bilderna på barnet är utmanande i överkant.
Tioåringens nya modellkontrakt har uppmärksammats i hela världen och i Sverige skriver bland andra Aftonbladet om henne. Flera av artikelkommentarerna tar upp att tio år är lite väl tidigt att utsättas för press och de uppmärksamhet som ett modelljobb kan innebära.
Att använda barn och unga i reklam är knappast en ny företeelse. I höstas lät Acne Studios-grundaren Jonny Johansson sin elvaårige son Frasse stå modell för märkets damkollektion.
– Jag frågade honom och är glad att han ville vara en del av den här kampanjen, sa Jonny Johansson då.
ELLE skrev under 2015 om sexårige Alonso Mateo som fått enormt mycket uppmärksamhet på Instagram för sin (och mammans) stilsäkra klädval.
Modellagenturen LA Models säger i ett uttalande att de ser fram emot att jobba ”med den unga supermodellen” Kristina Pimenova.
”Att få uppmärksamhet vid så ung ålder är ingen liten bedrift”, skriver ägaren Heinz Holba.