Tjuvkika på H&M:s nya varumärke – se bilderna här
Tanken bakom Arket är att erbjuda kunder tidlösa plagg och accessoarer som håller i flera säsonger. Utöver det kommer det även att finnas ett mindre sortiment av saker till hemmet och samtliga butiker kommer även att inhysa ett café. Ett av ledorden för nya varumärket är hållbarhet i fråga om material och leverantörer, men även kring att informera kunder om hur de ska ta hand om plaggen för att de ska hålla länge.
MER OM H&M:
11 FRÄSCHA SOMMARNYHETER FRÅN H&M HOME
H&M SLÄPPER UNDERKLÄDER TILL BRÖLLOPET – SE ALLA PLAGG
NICKI MINAJ AVSLÖJAR NYTT SAMARBETE MED H&M
I butikerna kommer det även att finnas skor, accessoarer och utvald heminredning från andra varumärken såsom Iittala, Tretorn, Duralex och Klippan – för att nämna några få.
I helgen var det en internationell pressvisning av första butiken på Regent Street i London som slår upp dörrarna i höst. Kollektionen, som består av flera basplagg går i enfärgade basfärger som vitt och beige till marinblått och svart i olika bomullskvaliteter, merinoull och denim. Plaggen är designade och tillverkade för att hålla säsong efter säsong.
Butiks- och caféinredningen går i stramt skandinavisk stil, en spännande detalj är att Carl Malmstens stol Skedblad från 1936 har återupptagits i produktion exklusivt för Arkets skull. Stolarna som av ek är tillverkade i Skövde enligt Malmstens orignalritningar och kommer att finnas i samtliga butikscaféer framöver.
Utöver butiken i London kommer Arket att öppna online samt i ytterligare 18 städer, bland annat Bryssel, Köpenhamn och München.
Artikel av: Femina