Trend 2019: Kaftanen är tillbaka
Har man en gång upptäckt kaftanens njutningsfulla tjusning blir man lätt beroende. Ikonplagget är en perfekt kombination av avspänd solsemester och glamour.
Svenska modeskaparen Anna Holtblad hör till en av dem som är fast. Hon upptäckte det luftiga maxiplagget av en slump i slutet av 80-talet när hon ramlade på en samling specialbeställda kaftaner i en second hand-butik i Stockholm. Sedan dess är kaftanen en favorit, både i den egna garderoben och i kollektionerna.
Anna Holtblad: ”Det finns inget annat plagg som är så mångsidigt”
– Det finns inget annat plagg som är så mångsidigt och lättburet, och som är så superskönt att ha på sig. Nästan alla, oavsett kroppsform, passar i en kaftan. Den går att variera i det oändliga med små medel, och är det varmt är det som att inte ha på sig någonting, säger hon.
Anna Holtblad har designat kaftaner sedan mitten av 90-talet och sedan tio år tillbaka finns kaftanen med i varje sommarkollektion.
– En av årets modeller är hellång, löst sittande och långärmad med stora vallmoprint. Den andra är lite kortare och stramare, säger hon.
Kaftanens ursprung
Kaftanen lär ha sitt ursprung i civilisationens vagga i antikens Mesopotamien. Ett bekvämt och luftigt sjok av tyg att dra över huvudet som har lika många olika variationer och benämningar som de många olika kulturer världen över där det uppskattats genom årtusenden, särskilt på varmare breddgrader.
Det lika enkla som eleganta plagget, som vi i dag lite slarvigt brukar benämna med samlingsnamnet kaftan oavsett ursprung eller användningsområde, har inspirerat modeskapare i alla tider. Bland annat det tidiga 1900-talets trendsättare Paul Poiret och Mariano Fortuny. Men det var framför allt 60-talets hippieinfluerade lyxbohemer som satte kaftanen och den vardagligare djellaban, på modekartan.
– Det finns något underbart glamouröst över den tidens kaftanmode. Jag tänker till exempel på den ikoniska bilden av Talitha Getty när hon och hennes man poserar på ett hustak i Marrakech i djellabas, säger Anna Holtblad.
Bilden publicerades i amerikanska Vogue av legendariska moderedaktören Diana Vreeland. Hon beskrev kaftanen som “det mest klädsamma plagg som någonsin uppfunnits”. Diana Vreelands gunstling Yves Saint Laurent var en annan av 60-talets stora kaftanälskare. Han skaffade sig till och med en semesterbostad i Marrakech där han och dåtidens jet set-generation förlustade sig klädda i kaftaner. Både av traditionell modell och i ny design, förutom av Saint Laurent även bland annat av Emilio Pucci och Oscar de la Renta.
Yves Saint Laurent blev med tiden också en passionerad samlare av antika marockanska kaftaner. Ett trettiotal av hans mest värdefulla klenoder donerades nyligen till National Museum of Morocco. Det verkar finnas något i det lika enkla som dekorativa plagget som väcker samlarinstinkten. Även Hollywoodstjärnan Elizabeth Taylor var en samlare av stora mått.
Hon gjorde succé som kaftanklädd Cleopatra i filmen med samma namn från 1963, och efter det blev plagget en av hennes favoriter för resten av livet. 2011 gick ett antal av hennes exklusiva designerkaftaner, bland annat av Thea Porter, under klubban på Christie’s i New York.
Svenska modeskaparen Carin Rodebjer upptäckte nyligen att hennes kaftaner har blivit åtråvärda samlarobjekt.
– Det var någon som visade mig att mina äldre modeller säljer för mer än dubbla nypriset på Blocket! Det är kul, för mig är det ett bevis för att det är ett plagg som är både tidlöst och hållbart, säger hon.
Rodebjer lanserar specialkaftan i samarbete med Liselotte Watkins
Liksom Anna Holtblad är Carin Rodebjer känd för sina ikoniska kaftaner, som lanseras i nya print varje sommar. I årets kollektion finns ett grafiskt varumärkesprint och ett storblommigt mönster i pastellfärger. Dessutom lanserar hon en specialkaftan i begränsad upplaga i samarbete med konstnären och illustratören Liselotte Watkins.
– Liselotte Watkins ställer ut sin konst i Villa San Michele på Capri i augusti och i samband med det har vi skapat en kaftan tillsammans. Det känns klockrent – Capri är som gjort för kaftaner, säger Carin Rodebjer.
Kaftanens närvaro har ökat dramatiskt i modet de senaste åren och är numera etablerad som en modern klassiker, inte bara på stranden utan även i vardagsgarderoben där den influerat en uppsjö av maxiklänningar och storskjortor som bärs med eller utan vida byxor.
– Den stora tjusningen med kaftanen är just kombinationen av elegans och total slapphet. Att man kan slappa snyggt. Den har lite morgonrockskänsla – man hasar in i sina sandaler och sätter den på sig och så är man klar. Eller så bär man den till jeans och t-shirt. Samtidigt klär man enkelt upp den med ett bälte och högklackat till fest, säger Carin Rodebjer.
Prinsessan Lalla Salma av Marocko och drottning Rania av Jordanien hör till dem som bidragit till att göra kaftanen till ett glamouröst festplagg. Även Anna Holtblad klär sig gärna i kaftan på fest och på senaste Nobelgalan i Stockholm väckte amerikanska författaren Caroline Weber stor uppmärksamhet i en vintagekaftan från Oscar de la Renta.
Men det är fortfarande framför allt som strandplagg kaftanen har sin största attraktionskraft.
– När man ser en kaftan hägrar ledigheten vid horisonten. Den har blivit symbolen för drömmen om den perfekta, lyckliga semestern när man bara kan gå runt i sin kaftan, bikini och sandaler, säger Carin Rodebjer.
Hon tror att kaftanens snabba etablering som ikoniskt semesterplagg den senaste tiden är starkt kopplad till sociala medier.
”En snygg kaftan ser bra ut på bild”
– I dag handlar mycket om att positionera sig. Alla vill se så härliga ut som möjligt på semestern, och en snygg kaftan ser bra ut på bild. Den gör sig bra på Instagram, säger Carin Rodebjer.
Själv reser hon ingenstans utan en av sina kaftaner i bagaget.
– Den är så bra att ha med! Jag har designat kaftanerna så att man kan vika ihop dem till en liten fyrkant. De tar nästan ingen plats och väger nästan ingenting, säger hon.
Ytterligare en av de stora fördelarna! Lättpackad, lättburen, mångsidig och klädsam. Vad mer kan man önska sig?
Foto Imaxtree, IBL, Karin Törnblom/IBL (Caroline Weber)