Trend 2019: Re-design och hållbart mode
Intresset för re-design växer så det knakar. Fler och fler modeskapare utforskar allt från det egna överlagret och kollegernas tygrullar till kasserade plagg och luddet i tvättmaskinen i jakten på återanvändbara material till nya kreativa designprojekt.
En så kallad win-win på hög nivå. Sopberget krymper, eller växer i alla fall mindre snabbt, behovet av nytt råmaterial minskar – och utbudet av unik design ökar. Svenska designduon Rave Review utsågs till årets nykomlingar på senaste ELLE-galan.
De är ett av ett växande antal nya modevarumärken som med framgång ägnar sig uteslutande åt upcycling. På senaste visningen presenterade de en kollektion tillverkad av gamla filtar, gardiner och bandanas.
Den här säsongen har de tagit hjälp av forskningsprojektet Re:Textile vid Högskolan i Borås för att säkerställa material för en större produktion.
– Plagg från ideella klädinsamlingar är en utmärkt källa för unik re-design i liten upplaga. Men för tillverkning i större skala är det en utmaning att hitta tillräckligt stora volymer av likvärdigt material, säger Adrian Zethraeus, projektledare för Re:Textile som arbetar på att hitta lösningar för effektiv re-manufacturing, eller industriell re-make.
Re:Textile har tidigare bland annat hjälpt Lindex att skapa nytt av det egna överlagret. Senaste projektet är modeskaparen Nhu Duongs lokaltillverkade remake-kollektion av uttjänta arbetskläder från Spendrups bryggeri i Grängesberg.
Stockholms Stadsmissions modemärke Remake, som tilldelades årets hållbarhetspris på ELLE-galan är veteraner i sammanhanget. De påbörjade sin redesignverksamhet 2002 när de insåg miljövinsten med att upcycla plagg som inte kunde säljas i befintligt skick på grund av fläckar eller defekter. Sedan dess har de utvecklat en designmetod och ett produktionssystem som möjliggör re-make i större skala.
– Vi identifierade vissa återkommande plagg som ofta hamnade i vår klädinsamling, som jeans och bomullsskjortor. De fick bli våra grundmaterial. En av våra skjortor görs till exempel av tre secondhandskjortor. I vissa fall använder vi plaggen för att sy vår egen metervara som sedan blir nya plagg, säger Maria Lagerman, tidigare verksamhetschef för Remake, nu konsult för hållbar affärsutveckling.
Remake uppmärksammades på senaste Nobelfesten när dåvarande miljöminister Alice Bah Kuhnke bar en specialdesignad kreation.
– Känningen är tillverkad av återanvända sidenplagg och sidenlakan. Den finns nu att hyra i Remakes butik, säger Maria Lagerman.
Hela Remake-kollektionen är tillverkad i Farsta där miljötänket kombineras med social nytta i form av arbetsträning.
Även uppmärksammade svenska klänningsmärket Residus har upcycling som affärsidé. De utgår dock inte från refuserade plagg utan från överblivna tygrullar från andra modevarumärken.
Bland många andra intressanta re-projekt utmärker sig också Acne Studios nya denimkollektion där varumärkets eget lager av osålda jeans har fått nytt liv i briljant patchworkdesign.
En annan av mina personliga favoriter är designern Ewa Larssons ex-klusiva kollektion unika sidenkimonos tillverkade av vintagesjalar från bland annat Dior och Céline, som hon fyndat i secondhandbutiker.
Syftet med re-make, re-design, re-use, re-new, re-dress, re-turn, re-cover, re-cycle och så vidare är självklart i första hand att ta bättre vara på jordens resurser och att minimera miljöpåverkan. Men det är uppenbart att det finns ytterligare en bonus. En sprittande kreativitetskick!
H&M bjöd till exempel in modeskaparen Martin Bergström att botanisera bland återvinningsbalarna inför årets ELLE-gala. Han fastnade för brudklänningar och vita spetsgardiner som blev nya, unika kreationer för finalvisningen.
– Det var en kul utmaning som jag hoppas kan inspirera andra att skapa nytt av gammalt på ett annorlunda sätt, säger Martin Bergström.
H&M är ett av ett växande antal modeföretag som erbjuder kläd- insamling.
– Vi tar emot kläder i vilket skick som helst, för oss är insamlingen en viktig del av hållbarhetsarbetet, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig för H&M i Sverige.
Satsningen lanserades 2013 i hela världen. Förra året samlades 630 ton kläder in bara i Sverige.
Vi lämnar runt tre kilo textilier till klädinsamlingar per person och år i Sverige. Men slänger närmare åtta kilo. Det måste vi genast sluta med. Miljövinsten är stor med att se till att plaggen stannar i systemet – och alla textilier går att återanvända på ett eller annat sätt. Till och med en liten ensam, trasig strumpa. Men då handlar det snarare om återvinning, det sista steget i avfallstrappan.
Weekdays senaste kollektion är ett bevis för framstegen inom området. Kollektionen är tillverkad uteslutande av spill från textilindustrin, i samarbete med tyska Recover.
Danska Kvadrat är en annan aktör som specialiserat sig på industrispill. I projektet Really omvandlar de avfall från industriella tvättmaskiner till ett solitt material som används för att skapa möbler av designstjärnor som svenska CKR och Front. Re-inspirationen flödar!
Foto: Carl Bengtsson (Ewa Larsson), Mathias Nordgren (Rave Review, Weekday & Martin Bergström), Rob Kulisek (Nhu Duong), Fredrik Hjerling (Remake).
LÄS MER:
11 hållbara livsstilsnyheter du vill ha koll på 2019