Trender och modesatsningar att hålla koll på 2020
Plattformen Vestiaire Collective (för eftertraktat begagnat mode) släpper delårsrapporten The Smart Side of Fashion baserad på data ur deras internationella medlemsbasen sammanfogat med global intelligens och marknadsanalys för att avslöja de senaste trenderna online.
Kvinnor med attityd
En av de identifierade uppåtgående trenderna är: Kvinnor med attityd. Varumärken som tydligt står upp för sina värderingar – särskilt hållbarhet och feminism – har visat sitt värde med växande popularitet på plattformen, men det har också varit markanta effekter från viktiga kulturella evenemang och trender från catwalken. Vilket har resulterat i att varumärken som Jean-Paul Gaultier, Dior, Versace och Gucci söks efter mer än andra på Vestiaire Collective.
Varumärken som trendar på Vestiaire Collective:
1. Jean-Paul Gaultier
Efter sin triumferande slutliga catwalk-show i Paris i januari 2020 är intresset för modeveteranens skapelser större än på åratal. Japanska designern Chitose Abe bakom varumärket Sacai kommer att ta över Jean Paul Gaultier haute couture från och med AW20.
2. Dior
Det fortsatta intresset för väskan Saddle, förnyat intresse för Lady Dior – vilket bärs av kändisar som Bella Hadid och Rihanna – och Maria Grazia Chiuris ständiga fokus på kvinnligt bemyndigande säkerställer alla stark popularitet för Dior-märket och dess väskor.
3. Versace
J.Lo-effekten är fortsatt märkbar, liksom varumärkets Zeit geist-ridande arkiv med djärva, instagramvänliga 90-talsartiklar.
4. Gucci
Den ursprungliga Gucci Jackie-väskan fick också ett enormt återuppvaknande i popularitet med +631% försäljningsökning efter dess återinträde på catwalken i Gucci’s AW20 Milan- show.
Framtidsutsikter
Säkra satsningar för den smarta modeälskaren under resterande av 2020 och därefter:
Vintage
Vintage fortsätter att frodas som en av Vestiaire Collective’s snabbast växande kategorier, vintage-artiklar från Jean-Paul Gautier, Margiela och Balenciaga växer i efterfrågan medan vintage Prada ser ut att bli den heta vinnaren 2020 med störst försäljningsökning, en trend som troligen kommer drivas på ytterligare av tillkännagivandet att Raf Simons ansluter sig till modehuset vilket redan resulterat i en enorm sökningstopp efter Prada på plattformen.
Hållbarhet
COVID-19-krisen har fört med sig ett tydligt fokus på vår effekt på planeten, påskyndat konversationer kring hållbarhet och ansvarsfull konsumtion. Varumärken med starka hållbarhetsagendor så som Vivenne Westwood och Stella McCartney ser ut att ha satt tonen för resten av året.
Förståndiga val
Pandemin har inbringat ett nytt behov varpå impulsiv shopping sannolikt ersätts av mer förståndiga investeringar för framtiden. Att slå mynt av tidigare lyxköp är en redan påtaglig trend, men en ökning har skett av lyxiga armbandsur från Omega och Rolex som satts till försäljning under utbrottet av pandemin.
Foto: Imaxtree
LÄS MER:
Skandinaviska modeskapare säljer favoriter ur garderoben