Tylleffekten – en het trend som vi inte får nog av!
Skyar av fluff, skira lager på lager och volymiga volanger. Tyllen formligen väller in över catwalken just nu. Och då tänker jag inte i första hand på pastelliga prinsessdrömmar utan på ett mer subversivt, färgstarkt uttryck. Tänk Seinabo Sey, Beyoncé och Rihanna i knallfärgade power-volanger från topp till tå.
Modeskaparna har på några få säsonger lyckats återta den kreativa makten över ett material som har varit intimt förknippat med romantiska brud- och ballerinadrömmar sedan 1800-talet.
– Vi tänker ofta på tyll som sprött och sött, men jag tycker att tyllkläderna jag skapar är starka och utmanande. De kan bäras när som helst, inte bara på ett party, säger Londondesignern Molly Goddard.
Hon är en av dem som visat vägen och tagit det finmaskiga nätmaterialet till nya modehöjder, med en rebellisk udd. Molly Goddard hade egentligen tänkt använda organza i sin första kollektion under studietiden, men det visade sig bli för dyrt.
– Jag fastnade för tyll istället, som bara kostade fem kronor per meter, vilket innebar att jag kunde gå loss och använda över femtio meter i en enda klänning. Jag älskade friheten det gav mig! Och det har visat sig att det var det bästa beslutet jag kunde ha fattat, säger hon.
Resultatet blev ett antal supersizade tyllplagg i fluorescerande knallfärger. Lite som uppförstorade dockklänningar att dra på sig som ett transparent skalplagg. Klänningarna blev en omedelbar succé när hon lanserade dem på catwalken 2014.
Sedan dess har den uppseendeväckande tyllen, som är allt annat än prinsessgullig, intagit catwalken. Tylldesign i neon, svart och knallfärger som signalerar medvetenhet och självsäkerhet. Feminint och romantiskt, men med attityd.
Svenska modeskaparen Ida Sjöstedts skira tyllkreationer ter sig som blyga violer i jämförelse med den explosiva looken. Nu senast i allt från Miuccia Pradas politiskt laddade neondesign och Giambattista Vallis fluffdrömmar med gigantiska släp till Off-Whites hybrid av sport och couture samt svenska Selam Fessahayes hyllade debut på catwalken. Tyllen poppar upp överallt, och det är troligen ingen slump.
– Få plagg förkroppsligar den västerländska kulturens syn på idealiserad femininitet som tyllkjolen. Det är ett material som står helt för de kvinnliga domänerna. Men det finns en annan sida också. Tyllen har också en lång historia som rebellmaterial. Den har erövrats av både punkens Vivienne Westwood och poppens Madonna. Sätter man den i sitt sammanhang i samtiden, i ljuset av Metoo-rörelsen, blir den till ett perfekt aktivistmaterial, säger Ulrika Elofsson, textilkonstnär och lektor på Beckmans designhögskola.
Hon brukar gå en runda i både Paris och Antwerpens välbesökta tygkvarter då och då och har noterat att det just nu finns ett ovanligt stort utbud av tyll. Mycket röda, rosa och starka blå färger.
– En av anledningarna till att tyllen är så populär är att det är ett typiskt diy-material. Precis som Lou Reed sa om punken – med tre ackord och en jävla attityd kan du bilda ett band. Så tror jag att det är med tyll: med två meter tyll och lite gummiband kan du göra din egen kjol. Man behöver inte vara särskilt sykunnig och det går snabbt att bygga enorma volymer. Det blir mycket på en gång, säger hon.
En av nycklarna till den nya looken är stylingen: kombinera gärna tyllöverdådet med kängor eller sneakers som hos Molly Goddard eller enkel t-shirt som hos Off-White. Eller gör som stylisten och designern Selam Fessahaye när hon klädde Seinabo Sey i uppmärksammade videon till Breathe – kör knallfärgad tyll i rejäla volymer från topp till tå.
– Det började med att Seinabo visade en referensbild. En helt osannolik Thierry Mugler-visning från början av 80-talet med pastellfärgade jättebakelser. Hon ville att klänningarna skulle vara precis så drömska och fantastiska, säger Selam Fessahaye.
Hon bestämde sig snabbt för att arbeta med tyll.
– Jag tycker om att kunna förmedla en tydlig känsla och det tycker jag att tyllen gör. Det finns något väldigt drömmigt, romantiskt och prinsessigt kring tyll som är kul, säger hon.
Videon spelades in i Gambia, och det var kort om både tid och material.
– Jag hade försökt kolla upp i förväg att det fanns tyg att få tag i. Det slutade med att vi köpte precis allt tyll i Gambia och det blev en hel del pusslande. Det behövdes drygt fyrtio meter per klänning. Lilltjejen fick ha den färg det fanns minst av, säger hon.
Efter inspelningen har Selam Fessahaye blivit i det närmaste besatt av tyllens möjligheter.
– Jag har varit i en tyllpsykos sedan Breathe! Jag har letat tyll som en galning på tygmarknader runt om i världen, och det blev ännu mer intressant när jag kom på att jag kan ta materialet ur sitt sammanhang.
När hon presenterade sin första uppmärksammade kollektion under modeveckan i Stockholm i augusti var tyll ett av huvudmaterialen. Men inte bara i form av långa, volangiga klänningar, utan också i workwear- och uniformsinfluerade plagg.
– Det kändes intressant att ta tyllen ur det drömska och romantiska där vi är vana att se det. Det blev en spännande kontrast som jag kommer att arbeta vidare med, säger hon.
Och hon är inte ensam. Tyllpassionen på catwalken fortsätter med full styrka i vårens kollektioner, med eller utan referenser till 50-talet och 80-talet, när tyllen hade sina senaste storhetstider.
Alla älskar tyll just nu, från Celines nya kreativa chef Hedi Slimane och Diors Maria Grazia Chiuri till Rodarte och trendsättaren Molly Goddard. En av anledningarna till att Molly Goddard fastnat för att arbeta med materialet är mångsidigheten.
– Jag älskar att det är så lätt att arbeta med tyll, att det går att förändra så enkelt. Från transparent till kompakt, från pastellig till starka färger. Att det går att behålla kanterna råa, och att tyllen passar för att skapa precis allt från en t-shirt till en balklänning.
Det är bara att låta sig inspireras, ta fram saxen och symaskinen och låta kreativiteten flöda.
Läs mer:
Emilia de Poret: ”Konsten att styla festplaggen till vardags”
Årets bästa festmakeup – ELLEs beautyredaktör listar sina 6 favoriter!
ELLEs stora festguide – här är trenderna (och plaggen) du ska satsa på
Av Susanna Strömquist