Uniqlo släpper nytt samarbete med JW Anderson
Uniqlo och JW Anderson samarbetar igen. Efter den hyllade SS19-kollektionen, vars fokus låg på preppy mode med sportiga inslag, är det nu dags för en FW-kollektion. Den här gången har den brittiska designern valt att sätta en klassisk, brittisk prägel på Uniqlos LifeWear-linje, som främst består av funktionella basplagg med lång hållbarhet.
Uniqlo x JW Anderson FW19: Med rutor i fokus
Kollektionen bottnar i en kompromiss mellan det typiska brittiska modet och modern funktionalitet – ”brittiska klassiker, skapade för det moderna livet”. Trots att vi inte har sett bilder från hela kollektionen än, så hintar kampanjbilden om ett väldigt färgstarkt samarbete. En genomgående röd tråd är rutiga tyger, och kanske framförallt tartanrutor, som syns i både blåa, gröna och röda varianter. Ingen har nog missat att rutiga tyger har fått sig ett rejält uppsving under året och de ser bara ut att bli allt trendigare under hösten.
”I det här samarbetet med Uniqlo har vi verkligen utgått ifrån brittiska klassiker. Det finns vissa element, som tartantyger, som är typiskt brittiska, men som sen har blivit lite uppdaterade eftersom de ska vara LifeWear-plagg. Jag är jättestolt över kollektionen”, säger Jonathan Anderson i ett pressmeddelande.
Inspiration från den brittiska punkrörelsen
Kampanjbilden förmedlar också en underliggande känsla av punk. De mönstrade nyckelplaggen kompletteras med enfärgade plagg i naturnära toner och svart, ett möte som ger ett vassare intryck. Och kanske är det inte så konstigt om Uniqlo x JW Andersons FW19-kollektion har just punkinfluenser. Punk är en självklar brittisk klassiker med tanke på 70-talets brittiska punkvåg, frontad av Londonbanden Sex Pistols och The Clash, som skakade om en hel värld både musik- och klädesmässigt.
Kollektionen släpps i oktober 2019.