Modespaning: modebranschen vänder sig till gamingvärlden
Att navigera i en ny digital modevärld har den senaste tiden blivit synonymt med att navigera i en fantasy-värld av virtual reality (VR), augmented reality (AR) och PNG-format. Tekniska lösningar har blivit det hetaste sättet att synas när fysiska visningar och presentationer fortsätter att lysa med sin frånvaro. En stor del av modebranschen har vänt blicken mot techvärlden för att hitta lösningar och kunna interagera med nyfikna modeentusiaster.
I december presenterade det franska modehuset Balenciaga, med chefsdesigner Demna Gvasalia i spetsen, årets höstkollektion på ett både annorlunda och nyskapande sätt.
– Jag hatar idén om modefilm. Jag tycker att det är så daterat, sa Demna till The New York Times i slutet av året.
Balenciagas modespel Afterworld: The age of tomorrow
I stället kom spelet Afterworld: The age of tomorrow, ett allegoriskt äventyr och en inblick i en virtuell värld, som besöks av miljontals gamers dagligen. Videospelet är uppbyggt i fem olika nivåer och tar fart i en Balenciaga-butik innan det fortsätter ut i en imaginär stadsmiljö. Spelet avslutas med ett hemligt skogsrave. Ja, en något annorlunda och spännande verklighetsflykt för den som vill upptäcka modehusets kommande kollektion. För att bjuda på en mer framtidsnära känsla skapades egna miljöer och fordon. Det svenska elbilsföretaget Polestar togs bland annat in för att skapa en rad innovativa elfordon, alla perfekta komplement till Balenciagas idé om lyx och hållbarhet.
Gigi Hadid's Grand fantasy fashion game
Gaming-vågen i modet tar såklart inte slut där. Under våren lanserade modellen Gigi Hadid ett eget videospel. Spelet Hadids värld eller Gigi Hadids Grand fantasy fashion game är en glamourös pixellerad fantasivärld skapad av regissören Alana OHerlihy och stylisten Gabriella Karefa-Johnson. I mer än två månader arbetade teamet med projektet, där vi får följa supermodellen på äventyr, när hon låser upp olika nivåer iklädd tongivande looks från Chanel, Proenza Schouler, Celine och Gucci såklart! För alla som någon gång funderat på hur det är att leva i Gigis-fantasivärld, är det nu bara att trycka på play!
Spanska modemärket Paloma Wool, som på bara några år blivit något av en instagramsensation, presenterade nyligen sin vårkollektion i PNG-format (ett speciellt format för digitala bilder) som går att använda i vilken digital miljö du vill. Snabbt dök deras avatarer upp i det populära spelet The Sims från 2000-talet – ett årtionde som för övrigt lever starkt i modebilden just nu.
Att modeföretag nu börjat experimentera med VR och AR är på tiden, även om det är först nu teknologin fått riktig relevans, när både shopping, fönstershopping och presentationer begränsats till just digitala situationer.
LÄSTIPS: Simone Rocha gör årets designsamarbete med H&M
Vad är AR & VR?
Tekniken har funnits länge och är ett framgångsrikt koncept i andra branscher. Men hur fungerar den? En VR-miljö är uteslutande skapad i dator och är bättre anpassad för att ge mer spännande upplevelser i spel eller film (i stil med Balenciagas modespel), medan en AR-miljö är anpassad för att visa upp ett objekt i miljö.
Första AR-butiken är här
AR har snabbt blivit en viktig teknik för att engagera konsumenter och så sent som i februari i år lanserades världens första virtuella butik. Londonbaserade konceptbutiken Machine-A har använt sig av förstärkt verklighet (AR) och digitalt innehåll för att återskapa den personliga upplevelsen av en fysisk butik. Via en QR-kod kan kunderna utforska och se kollektioner från en rad brittiska modeskapare, få personliga meddelanden och höra designer dela med sig av sina inspirationskällor. Ja, framtidens mode har aldrig känts närmare. Plötsligt kan vi konsumenter få en känsla för hur ett specifikt plagg ser ut, inte bara i 360 grader, utan även i en önskad miljö. Bara det i sig känns revolutionerande och så rätt i tiden.
Stilsäkra New York-baserade Khaite använde sig av ett AR-upplägg när de presenterade årets pre fall-kollektion. Med en enkel QR-kod går det att placera modellen Lia Pavlova i vilken miljö eller vilket utrymme du vill. Därefter kan du själv styra hur hon går, poserar och från vilken vinkel du vill titta på plagget. Det går även att zooma in, se hur materialet rör sig och få en ganska exakt känsla för strukturen på materialet, direkt från din soffa!
Louis Vuitton banade vägen
Men långt innan pandemin bröt ut – redan 2019 – teamade Louis Vuittons kreative chef Nicolas Ghesquière ihop sig med det populära tv-spelet League of legends. Partnerskapet resulterade i en kapselkollektion och spelkaraktärerna Qiyana och Senna. Samarbetet dem emellan sägs ha banat vägen för andra lyxvarumärken, samt varit ett bekräftande ögonblick för e-sportspubliken.
En annan banbrytande modepresentation stod svenska modemärket Haal för redan 2017 i samarbete med Studio Bon under Stockholm Fashion Week. Genom ett virtuellt 3D-modeuniversum kunde besökare redan då uppleva den dåvarande kollektionen via VR-glasögon – med olika stadsmiljöer, brinnande skyltar och cheerleaders.
Vi kommer med största sannolikhet att få se ännu fler virtuella upplevelser, exklusiva modespel och andra virtuella försök under 2021 och framåt. Vi ses online!
Foto: Balenciaga, Gigi Hadid/Vogue, Khaite, Louis Vuitton, The Institute of Digital Fashion, Prada, H&M.
LÄS MER:
Modespaning: Hur klär vi oss efter pandemin?
Modespaning: Fysiska modevisningar – kommer de att försvinna?