ELLE möter Daisy Edgar-Jones – bioaktuell i nya Där kräftorna sjunger
Daisy Edgar-Jones slog igenom stort precis då resten av världen stängde ner. Normal People var, vid sidan av Tiger King och Tiktok, ett av de populärkulturella fenomen som svepte över stora delar av världen när vi vande oss vid livet hemma. Sedan dess har hennes schema inte stannat av och nu är hennes senaste projekt här – som även innebär att hon tar sig an sin första huvudroll på den vita duken.
Där kräftorna sjunger är baserad på boken med samma namn, skriven av Delia Owens, som likt Normal People tog många med storm när den gavs ut år 2018. Boken låg på New York Times lista över bästsäljare i 168 veckor och i september samma år rekommenderade Reese Witherspoon den i sin bokklubb. Och ja, det är Reese Witherspoons produktionsbolag Hello Sunshine som varit delaktig i att skapa filmen som är baserad på boken.
Inspelningarna av Där kräftorna sjunger
Filminspelningarna pågick under fyra månader i New Orleans, Louisiana, där scenerna kunde spelas in i en genuin våtmarksmiljö.
– Jag älskade att vara i New Orleans och att bo i den staden var coolt, jag hade aldrig varit där innan, berättar Daisy Edgar-Jones och fortsätter:
– Ett av mina favoritminnen från inspelningen är när vi en av våra lediga dagar hyrde kanoter och åkte med dem i vattendragen, det var magiskt.
Kräftorna, som finns i både titeln på boken och filmen, är inte bara en lokal delikatess i Sverige, utan även i Louisiana där inspelningarna ägde rum. Daisy Edgar-Jones blir glatt förvånad över att det är en grej i Sverige.
– Är det en stor grej här? Jag visste inte det, jag ska försöka äta det när jag är här. Vi hade flera "crawfish boils" (en form av kräftskiva som finns i Louisiana, reds. anm.) och jag gillade dem verkligen. Det enda problemet är att jag blir rätt hungrig och att det tar evigheter att skala dem och sedan är de väldigt små, så jag behöver någon som kan skala dem åt mig så jag kan äta dem snabbt. Men de var väldigt goda!
Att spela in på plats i våtmarken var dock inte alltid trevligt och enkelt.
– Det var också ganska utmanande eftersom det är en rätt fientlig miljö vad gäller vädret. Det var inte alltid lätt att filma, vi behövde ibland avbryta på grund av väder, åska och blixtar. Och det fanns också alligatorer.
Det här är andra gången du gör en filmatisering av en bästsäljande bok. Innebär det en press på något sätt, att veta att det redan finns fans av historien?
– Definitivt. Ibland kommer man till scener och kan inte koppla bort det faktum att så många redan föreställt sig scenen i sitt huvud. Men filmskapande är ett stort samarbete, så det är även roligt att se hur alla andra har föreställt sig karaktärerna. Hur kostymörerna tänkt att en karaktärs garderob ska se ut eller hur scenografen föreställt sig Kyas hus till exempel. Så det är också roligt att se alla de olika versionerna av boken och se alla fantasier gå samman för att skapa en enhetlig ultimat bild. Du kan bara hoppas att du kan fånga tonen i berättelsen och erbjuda en annan typ av synvinkel till karaktären.
Lärde sig en ny dialekt för rollen som kya
Berättelsen i Där kräftorna sjunger kretsar kring Kya, som får växa upp ensam ute i våtmarkerna i North Carolina under 1950- och 60-talet, när en efter en av hennes familjemedlemmar lämnar henne. Hon blir trakasserad av stadsborna som kallar henne för "Träskflickan" och hon får klara sig själv ute i våtmarken.
– Jag tror det finns lite av Kya i oss alla. Jag tror det är därför hon går hem så brett hos läsarna, säger Daisy Edgar-Jones och fortsätter:
– Jag läste boken under pandemin och jag tror vi alla behövde vara ganska uthålliga på olika sätt, och studsa tillbaka efter något helt unikt isolerande, när vi inte fick träffa våra vänner eller vår familj och vi var tvungna att hålla distans till varandra. Så jag relaterade definitivt till vissa aspekter av Kya, särskilt som jag läste boken under den tiden.
För att bli Kya behövde Daisy Edgar-Jones bland annat lära sig köra båt, men även byta ut sin egen dialekt, som efter en uppväxt i norra London, med föräldrar med irländskt och skotskt ursprung, är allt annat än amerikansk.
– Jag älskar att skådespela med en dialekt för det känns som om det även ger en helt annan nivå till karaktärens fysik. Så att få till den där rätta North Carolina-dialekten var en väldigt rolig utmaning, säger hon.
Vad gjorde dig intresserad av berättelsen?
– Det finns så mycket att sätta tänderna i! Kya är väldigt uthållig, men också väldigt mjuk och modig, men tystlåten. Det finns mycket med henne som är komplicerat, hon är inte bara en sak. Och sedan finns det så mycket i själva berättelsen. Det är ett briljant, spännande mordmysterium som genomsyrar hela historien, men det finns också en episk kärlekshistoria och en överlevnadsberättelse – och ett kärleksbrev till naturen.
”Inspirerande att se kvinnor i ledarroller”
Filmens titelspår, Carolina, skrevs och spelades in av Taylor Swift efter att hon läst boken av Delia Owens och långt innan själva filmen var i produktion.
– Det är fantastiskt, jag växte upp med Taylors musik och om jag hade kunnat berätta för mitt yngre jag att jag skulle vara involverad i något som Taylor är involverad i, skulle jag inte ha trott det. Så det är riktigt coolt och visar bara hur mycket folk älskar den här berättelsen, eftersom hon sympatiserade med karaktären och historien innan vi ens hade gjort filmen, säger Daisy Edgar-Jones.
Förutom Daisy Edgar-Jones själv, Delia Owens, Taylor Swift och Reese Witherspoon är det en rad andra kvinnor som står bakom filmen Där kräftorna sjunger.
– En grej som jag verkligen älskade med det här projektet var att i stort sett alla avdelningschefer bakom kameran var kvinnor. Det var väldigt kul att vara med i ett projekt där så var fallet och jag hoppas att det i framtiden inte kommer vara en anmärkningsvärd sak, utan att det kommer vara normalt att ha representation bakom kameran på alla sätt.
– Det var väldigt inspirerande och jag känner att när du ser kvinnor i ledarroller så känner du dig mer stärkt att säga ifrån och ha en röst, och du känner dig säker i att du har en rätt att vara där du är.
Vad är det mest utmanande med att vara skådespelare?
– Förmodligen det att man är lite mer känd. Jag tycker det är en svår sak, för det betyder ju att folk gillar projekten jag är med i, och det ger mig möjligheten att fortsätta arbeta. Men jag älskar att skådespela för jag gillar att försvinna in i en roll och jag gillar att observera andra människor, och det blir en konstig grej när du blir den som blir observerad som dig själv och inte i en annan karaktär, om du förstår vad jag menar.
Daisy Edgar-Jones skådespelarförebild är Tilda Swinton, och likt henne hoppas hon kunna ta sig an flera olika typer av roller i framtiden.
– Jag gillar karaktärer som är "quirky" och lite konstiga, säger hon och fortsätter:
– Jag gillar realism, men jag gillar också att spela de lite större karikatyrerna för de är väldigt roliga och du kan förvandla dig och vara väldigt olika från roll till roll. Så jag skulle vilja bli en karaktärsskådespelare.
Där kräftorna sjunger har biopremiär 19 augusti 2022.