Därför är det tomt på Systembolagets hyllor – så länge kan problemet fortsätta
Anledningen är problem med logistiken, och bristen på varor förväntas fortsätta sommaren ut.
– Vi misstänkte att det skulle kunna bli så här redan vid midsommar, säger Charlotte Näsström Morén, pressansvarig.
Sedan ungefär två veckor tillbaka har flera av Systembolagets butiker i landet haft svårt att fylla sina hyllor. Det beror på logistikproblem i leveranskedjan.
– I det här fallet handlar det om att varorna inte kommer fram till butik. Det är inte som att du tar en bil och kör från a till b, utan det är en ganska komplex leverantör- och logistikkedja med många underleverantörer. Det är högtryck och semester och svårt att få tag på lastbilar i vissa fall, och man hinner inte packa eftersom man är underbemannade, förklarar Charlotte Näsström Morén, pressansvarig på Systembolaget.
”Kan inte sia om var vi kommer att tappa leveranser”
Vissa leverantörer har också avbokat sina bud eftersom de insett att de inte kommer hinna få ut varorna till butiker i tid.
Problemen påverkar också butiker i hela landet.
– Men det varierar från dag till dag var problemen uppstår, vi kan inte sia om var vi kommer att tappa leveranser. De allra flesta butiker är inte drabbade, men de som blir det får problem, säger Charlotte Näsström Morén.
När det hela kan vara löst går inte heller att säga i nuläget, men Systembolaget tror att det kommer att fortsätta resten av sommaren.
Lättade restriktioner en del av problemet
Vilken typ av butiker som påverkas är också svårt att se.
– Det finns inget jättetydligt mönster, men generellt kan vi säga att stora butiker i storstäder med stor genomströmning, och butiker på turistorter märker av det här lite extra. Om leveranser inte kommer samtidigt som det är högt tryck på försäljningen så blir det tomt på vissa hyllor, säger Charlotte Näsström Morén.
Är det extra högt tryck den här sommaren?
– Nej, generellt sett inte. Sommaren är alltid en högsäsong så det märks en skillnad från innan sommaren, men det går inte att se någon skillnad från tidigare år. Det man kan säga är att nu när restriktionerna har släppt en del så går folk också på krogen, och de är beroende av ungefär samma distributionskedja som vi är. Då blir det ännu större brist på logistiken.
Dryckerna som påverkas mest
Charlotte Näsström Morén berättar att Systembolaget började ana att detta problem var på väg att hända vid midsommar, men att det först två veckor tillbaka som satte igång.
Vilken typ av varor som påverkas mest varierar också, men det är främst rosévin, vissa ölsorter och mousserande vin som går åt mest under sommaren.
– Vi upplever att de flesta kunderna har stor förståelse när vi förklarar vad som är problem. De allra flesta har förståelse och kan ändå gå ut från butiken med ett alternativ som de är nöjda med, säger Charlotte Näsström Morén.
Foto: TT