Populärt: Sofia Richie Grainge Tv-serier Boktips Krönikor

Därför fälls Isabella Löwengrip för smygreklam

22 jan, 2020
AvStina Dahlgren
Närbild på Isabella Löwengrip som ser ledsen ut
Isabella Löwengrip fälls för smygreklam trots att hon markerade samarbetet. I beslutet från Reklamombudsmannen förklarar de nu vad bloggerskan missat i sitt inlägg.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip publicerade i maj 2019 ett blogginlägg med rubriken Intensiva dagar. Hon skrev att hon var på väg till Borås för att där jobba med ett klädföretag.

På bilden som finns i inlägget står hon i en svart klänning och tittar på kläder som hänger på en ställning. Under fotot har hon lagt in en länk till klädföretagets hemsida och i texten står det ”Klänning (adlink)”.

Fälls av Reklamombudsmannen

Flera av läsarna reagerade på att det inte framgick ordentligt vem som stod bakom inlägget och att reklamen enligt dem smögs in i vad som liknade ett helt vanligt inlägg. Reklamombudsmannens opinionsnämnd höll med och Isabella Löwengrip har nu fällts för smygreklam.

”Nämnden konstaterar att inlägget innehåller en inledande text, en bild på influencern i en svart klänn­ing från annonsören och texten ‘Klänning (adlink)’ placerad långt ned i inlägget, under bilden. Det framgår varken av bilden eller av texten som föregår bilden att inlägget innehåller reklam”, skriver de i sitt beslut.

Annons

Isabella Löwengrip försvarar sig

Isabella Löwengrip menar dock att blogginlägget uppfyller kraven för inlägg med kommersiellt syfte. Hon påpekar bland annat att hon i samband med länken till företagets hemsida gör klart för läsarna att det handlar om reklam.

”Det finns inget i texten som skulle få en genomsnittlig kon­sum­ent att tro att klänning­en var från någon annan än annonsören. Dessa omständigheter måste medföra att en genomsnittlig konsument förstår att det rör sig om reklam och att produkten kommer från annonsören.” står det i beslutet under rubriken ”influencerns yttrande”.

Dessutom skriver Isabella Löwengrip att hon inte har fått betalt av företaget för just det inlägget. Eftersom hon hade ett samarbete med dem under den perioden valde hon trots det att märka ut länken till hemsidan som reklam, något som bloggerskan hävdar är i enighet med de regler som är framtagna för den typen av inlägg.

Annons

Regler för samarbeten på sociala medier

Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver att även om Isabella Löwengrip inte har fått betalt för just det specifika inlägget så har hon trots allt ett samarbete med klädföretaget. Det gör att det klassas som framtaget för ett kommersiellt syfte och då ska det redan i början av inlägget framgå att det kommer att dyka upp reklam. Att bara skriva ”adlink” framför länken räcker inte.

”Nämnden finner inte att det kan antas att en genomsnittskonsum­ent enbart genom texten längst ned i inlägget (adlink) omedelbart uppfattar inlägget, helt eller delvis som reklam. Nämnden finner därför sam­man­taget att inlägget inte omedelbart kan identifieras som reklam.”

Det händer när du blir fälld av Reklamombudsmannen

Då Reklamombudsmannen är självreglerande innebär det att du varken får böter eller något annat straff vid fällande dom. Istället ses det som en vägledning för hur man sköter marknadsföringen på rätt sätt och den som blivit fälld förväntas följa reglerna korrekt framöver.

Källa: Reklamombudsmannen.

Foto: TT/Anna-Karin Nilsson

Läs mer:

Därför försvann Isabella Löwengrip – erkännandet efter pausen

Isabella Löwengrips gamla bolag i konkurs – månader efter lanseringen

Efter kraschen – Isabella öppnar upp om kampen för hälsan

Annons