Festivalmode och proseccosnus – ELLE listar veckans snackisar
1. Game of Thrones-premiären
Spoilerskräcken har aldrig varit större i Sverige än vad den är nu. Den efterlängtade sista säsongen av Game of thrones hade premiär i måndags på HBO Nordic. Twitter exploderade, memes flödade och trådarna med fanteorier gick varma. Avsnittet var ett återföreningarnas avsnitt – andra mer kramiga än andra. Till dig som inte tittar: Jag är ledsen, men du lär få stå ut med draktjat i ungefär två månader till. Läs mer här >
2. Fiffiga påsk-kategorier
Och när vi ändå är inne på serier. Alla streamingtjänster lanserar ständigt nya kategorier som de sorterar utbudet i. Vissa mer fiffiga än andra. Oscarn gick till är kanske inte en speciellt oväntad kategori. Men på Viaplay har någon ansträngt sig lite extra till påsken och lanserat kategorin Påskgodis. Utbudet är helt enkelt massa filmer där omslagsbilderna är gula. Till exempel Little miss sunshine, Pitch Perfect 3 och The Kid. Finurligt!
3. Matchande semesterplagg
I mars släppte Gina Tricot sin första kollektion med barnkläder som matchar liknande plagg för föräldrar. Nu släpper dem en ny barnkollektion med semestertouch. Plaggen har en vintageinspirerad färgskala och innehåller både tropiska detaljer och Hawaii-prints. Frontar kampanjen gör influencern Michaela Byggmark Delér tillsammans med sina två barn. Sommarkollektionen släpps online och i utvalda butiker den 25 april.
4. Solglasögon för de små
För den som även vill matcha sina solisar med sina barn har märket Stella McCartney släppt en barnversion av brillorna i Logo Story-kollektionen. Glasögonen kommer i flera färger och presenteras med en kampanj som fått namnet Mini Me. Vuxenvarianten har silverdetaljer medan barnvarianten har gulddetaljer. Säljs både i butik och online.
5. Nya lurar i vårvädret
Både Urbanista och Urbanears lanserar nya trådlösa hörlurar. Urbanistas som fått namnet Stockholm liknar Apples populära airpods i designen och kommer i fyra färger: svart, vit, rosa och grön. Batteritiden ligger på 14 timmar och ansluter både till Iphone och Android. Lurarna släpps den 19 april och kommer i ett case som även fungerar som laddare. Lurarna från Urbanears heter Pampas, har 30 timmars trådlös speltid, är i over-ear modell och kommer i beige, svart och grönt. En kul funktion är att de har musikdelning via det lediga uttaget, vilket gör att du lyssna ihop med en kompis. Släpps den 23 april.
6. Tråd i återvunnen plast
Hållbarhet är glädjande nog trendigare än aldrig förr. Nu lanserar det klassiska märket Ralph Lauren sin Earth polo. Tröjan är tillverkad av tråd framställd av återvunnen plast och infärgad utan vattentillförsel. Plagget lanseras den 18 april och kommer i fyra färger: grön, vit, marinblå och ljusblå. Släpps för både herr och dam i butik och online.
7. Återvinn kläder på Arket
Från slutet av april kan du ge garderobens gamla trotjänare en chans till ett liv efter detta genom att svänga förbi Arket-butiken och återvinna dem. Det går bra att lämna in kläder, skor och hemtextilier från vilka varumärken du vill – oavsett skick – även om du inte shoppar något nytt hos Arket. Läs mer här >
8. Lämna in din gamla resväska
Tidigare i år lanserade Samsonite sin Eko-kollektion med resväskor tillverkade i hållbara material, som återvunna Pet-flaskor och återvunnen polypropen. April ut pågår ett samarbete med Myrorna där Samsonites egna butiker och utvalda återförsäljare tar emot förbrukade resväskor, oavsett varumärke. Den som lämnar in en väska får 200 kronor rabatt på en ny väska. De väskor som går att sälja skänks till Myrorna medan resterande återvinns.
9. Festivalmode på Coachella
Första etappen av årets Coachella-festival gick av stapeln i Kalifornien under helgen och under veckan har sociala medier fyllts av festivaloutfits. Temat är genomgående: Fransar, bodys, croptops, skärp med mycket detaljer och scarfs. Precis som vanligt dök kändisar som Gigi Hadid, Kendall Jenner, Elsa Hosk och Hailey Baldwin upp. Låt dig inspireras av deras festivaloutfits här >
10. Snus med proseccosmak
Göteborgs Rapé fyller 100 år och firar genom att lansera ett snus med smak av prosecco och champagne. Snuset, som fått namnet Sparkling, är smaksatt med citrus, lavendel, äpple och fläder. Smyglanseras på Swedish Match nu och säljs i daglivaruhandeln från vecka 19. Läs mer här >