Här går Glada Hudik-teatern catwalk i New York
Den 14 september gick Emma Örtlund och Glada Hudik-teatern catwalk i New York. Kläder från den svenska designern Frida Jonsvens och smycken från Caroline Svedbom visades upp av fem modeller till ett arrangemang av Aviciis musik.
Och det blev en sprakande föreställning där en stor dröm gick i uppfyllelse samtidigt som man tydligt visade det så självklara: Att alla människor ha rätt att ta plats.
Glittrande kreationer på catwalken
Publiken jublade och kamerorna blixtrade samtidigt som Emma och de andra visade upp glittrande kreationer – både galaklänningar och kostymer.
Bland accessoarerna syntes trendiga hårsmycken i form av kristallprydda diadem.
– Jag känner att jag har uppfyllt min dröm nu. Det kändes jätteroligt och helt magiskt och helt underbart och sagolikt. Och magiskt! Jag har verkligen fått revansch nu! säger Emma i en intervju med TV4.
Hon berättar också att hon hoppas att mobbarna ska ångra sig nu och att hon hoppas att de lär sina barn att bete sig på ett annat sätt än vad de själva gjorde under sin uppväxt.
Allt började med ett brev
Hela projektet började faktiskt med ett brev från Emma Örtlund till Pär Johansson, som grundat Glada Hudik-teatern. I brevet frågar hon Pär om han kan hjälpa henne med hennes livslånga dröm att bli fotomodell. Emma har en funktionsnedsättning och vill ta revansch mot sina mobbare.
Och så blev det.
– Min dröm är ju att alla i den här gruppen som ska göra den här catwalken ska bli en förlängd arm till alla människor som aldrig fått chansen att skina. Också att man ska täppa igen truten på all de som utsatt alla de här människorna för mobbing under lång tid, säger Pär Johansson i ett videoklipp på Glada Hudik-teaterns hemsida.
Modevisningen blir film
Faktum är att projektet med modevisningen blir film med den passande titeln Catwalk. I veckan gick Nordic Entertainment Group ut med nyheten att de investerar i filmproduktionen samt en serie i sex delar om resan från Hudik till New York.
– Det här är en fantastiskt stark och viktig historia som vi är stolta över att sprida på våra plattformar, säger Filippa Wallestam, VD NENT Group Sverige.
Filmen, som beskrivs som en ”varm feelgood-film”, kommer att ha premiär på bio i januari. Senare under 2020 kommer den även på Viaplay ihop med serien.