ELLE möter skådespelaren Evin Ahmad
För två år sen spelade Evin Ahmad och jag in en pilot för en långfilm, och mellan tagningarna låg vi i en säng och vilade. Eller jag låg i sängen och slösurfade, hon gick fram och tillbaka på den minimala ytan mellan sängen och fönstret och föreläste för mig.
– Kakan, du måste börja spara, inte på vanligt konto utan i fonder. Sen investera. Vi får inte vara dumma Kakan, vi kan införskaffa oss all denna kunskapen även om vi inte är från såna familjer!
Hon var engagerad i lektionen, pekade bokstavligt talat med hela handen och var fullt fokuserad. ”Varför är du så besatt av detta nu?” frågade jag. ”Jag gör ju research till rollen i Snabba cash!”.
Sen kommer våren 2021 och Evin blir Leya med hela svenska folket i Snabba cash, regisserad av Jesper Ganslandt och Sveriges senaste Netflixserie. I sex avsnitt tar vi del av rebooten som utspelar sig i Stockholm tio år efter händelserna i filmtrilogin. Huvudrollen Leya är techentreprenören som startar sitt företag med hjälp av svarta pengar.
– Jag är fortfarande kvar i processen av att skapa Leya, säger Evin när vi delar en vietnamesisk baguette med tofu hemma hos mig.
– Även om serien redan är klar och nu har premiär.
Hur gick du in i rollen som Leya?
– Hon har hetat minst 70 olika namn. Jesper Ganslandt och Oskar Söderlund (regi och manus) – vi har ju skapat henne tillsammans. Utöver det har jag en acting coach, Matthew Allen, som ger mig övningar som hjälper mig att bygga en karaktär. Jag vill kunna karaktären utan och innan, och kunna matcha Jespers sätt att jobba med rörlig kamera och långa tagningar. Jag vill kunna improvisera med rollen hur som helst.
Evin frågar mig om jag har någon insyn i techbranschen, eller startupbranschen för den delen? Jag skrattar och skakar på huvudet. Det hade inte hon heller, men gjorde en lång och gedigen research inför rollen.
– Jag försökte förstå entreprenörernas värld, jag gjorde en massa research. Tog en kurs på Stanford University som är det bästa jag läst, How to start a startup. Du lär dig hur du startar ett företag mer eller mindre. Sverige är ett av de länder där det är lättast att starta bolag, du behöver bara 25 000 kronor i ett AB.
Förutom Stanford stegade Evin in på Handelshögskolan i Stockholm en dag, satte sig och studerade människorna där. Hon sammanfattar Handels som fullt av högpresterande studenter och lärare, precis som startupmiljön.
Folk investerar inte i en klar idé, utan i vem personen bakom verket är.
– I startupbranschen finns det inget sexigare än att ha gått in i väggen, för har du inte gjort det har du inte jobbat hårt nog. Folk investerar inte i en klar idé, utan i vem personen bakom verket är. Den personen måste vara en krigare med bra team, du måste vara skadad och ha en övertro på dig själv. Det som är signifikant för entreprenörer är uthållighet, otroligt självförtroende och att kunna prestera bra under stress.
Att branschen är mansdominerad är ingen förvånad över, och kanske något vi rycker på axlarna åt, men Evin sitter bakåtlutad i stolen och förklarar allt så tydligt.
– Det här är personer som är med och formar vår framtid, det är miljardärer. Det är lite trist att det bara är snubbar eftersom det handlar om makt, därför är det viktigt att kvinnor är med i branschen.
Ytterligare stöd och hjälp fick Evin av Tatiana Shalalvand, riskkapitalist och investerare i just startups med fokus på kvinnliga entreprenörer. Vi pratar också om Andra Farhad och Siduri Poli, bra exempel på driftiga kvinnor med fokus på entreprenörskap och sparande. Det är uppenbart att Evin djupdykt i Leyas värld när hon fortsätter prata om förutsättningar och ekonomiskt kapital.
– Kommer du ihåg när jag sa att du inte skulle placera kapital i skor eller väskor?
Jag försöker övertala Evin om att en väska i alla fall kan vara en riktigt bra investering, men hon skrattar och skakar på huvudet.
– Nej, du måste investera i något som kan generera pengar. Det är det kvinnor måste börja lära sig. Jag är medveten om att alla inte har den möjligheten, men om du kan så spara och investera i en bostad.
Jag har ingen relation alls till sparande från min barndom, förklarar jag.
Jag vill möta unga drivna kvinnor som har feta idéer, som skapar nätverk och appar som underlättar för andra kvinnor.
– Nej precis, inte jag heller. Vi är inte uppvuxna med den sortens kapital eller tänk, och när du är ung förstår du kanske inte att du ska tänka långsiktigt.
Evin berättar om klass och sparande. Att underklassen och nyrika generellt investerar i det förgångna, exempelvis genom att kompensera för saker eller upplevelser de aldrig har haft. Det är psykologiskt förståeligt, medan ägandeklassen investerar för framtiden, är med och formulerar en trygg framtid för barn och barnbarn.
– Jag har skaffat mig värsta nätverket nu. Tatiana har inspirerat mig till att vilja ängelinvestera själv. Jag vill möta unga drivna kvinnor som har feta idéer, som skapar nätverk och appar som underlättar för andra kvinnor.
Har jobbat halva sitt liv som skådespelare
Evin gjorde sin första roll som Guzzilago i filmen Ett öga rött, bara 15 år gammal. I sommar fyller hon 31 och har redan arbetat över halva sitt liv som skådis. Det är utan tvekan en insats.
– Jag älskar mitt jobb, älskar skådespeleri. Att gå in i en karaktär och utforska är det enda jag vet hur man gör. Jag har gjort detta i 16 år.
Hur visste du att du skulle bli skådis?
– Efter Ett öga rött kände jag direkt att det var detta jag skulle göra. Jag bara visste det, det var rätt, jag har aldrig tvivlat. Jag tycker själv att jag haft det väldigt lyxigt med att jag tidigt visste vad jag skulle bli. Jag träffade tidigt andra skådisar och frågade dem om hur man blir skådis, det var till exempel Shebly Niavarani som berättade om att scenskolan fanns.
Vad tänkte du då om att det kunde vara en möjlighet för dig?
– Scenskolan kändes inte långt bort. Jag vill inte låta överlägsen eller kaxig, men jag visste att jag skulle komma in. Jag krigade för att komma in, men det svåra var inte det, utan att försöka förstå den här världen. I Evins klass hade de flesta gått på folkhögskolor innan scenskolan, medan Evin kom direkt från filmens värld. Det var en kulturvärld full med främmande referenser och koder. Undervisningen bestod av klassiska övningar, med mycket kroppskontakt som gick ut på att titta varandra i ögonen.
Jag vill inte låta överlägsen eller kaxig, men jag visste att jag skulle komma in.
– Det tyckte jag var skitläskigt. Men i dag är jag så tacksam för alla de där grejerna och övningar. Scenskolan har fått dåligt rykte, men det är för lätt att hata på såna här utbildningar. Jag har fått en bra och stark grund av scenskolan, en trygghet i min utbildning. Svenska skådisar har gått bra skolor, vi har ett bra fundament. Sen är det ju upp till dig hur du hanterar ditt hantverk.
Evin om framtiden
Själv undrar jag var Evins hantverk börjar och tar slut. Hon gör succé på tv, film, på scen och när hon 2017 släppte romanen En dag ska jag bygga ett slott av pengar blev den hyllad av kritikerna. Samma år spelade hon huvudrollen Mirja i filmen Dröm vidare, regisserad av Rojda Sekersöz. Hon har blivit nominerad för både bästa huvudroll och biroll på Guldbaggegalan. Hon har sommarpratat i P1. Det känns som att Evin är 30 år och har levt flera liv.
Vad finns kvar?
– Jag gör fler selftapes utomlands än i Sverige, det är för att världen är större än Sverige. Det finns fler möjligheter för mig. Jag är flerspråkig, jag pratar kurdiska, arabiska och engelska.
Känns det nervöst att ha alla möjligheter i världen?
– Nej, inte nervöst, jag ser det inte på det sättet längre. Jag vill bara jobba med bra projekt och bra människor. Jag är en så känslig människa, jag kan inte hoppa in i vad som helst bara för att. Du hör ju hur jag gör min research, jag måste tycka att det är viktigt eller en speciell utmaning. Pengar och kändisskap är ingen stor drivkraft för mig.
Pengar är däremot en drivkraft för karaktären Leya. Under seriens gång tänker jag återkommande på hur hon klär sig, på vilket sätt hon vill positionera sig och använda kläder som makt.
Pengar och kändisskap är ingen stor drivkraft för mig.
Kan det höra ihop, kläder och makt?
– Absolut. Leyas långa hår, tajta jeans, hennes klackar och feminina stil är exotisk i techbranschen. Hon har inget kapital i början av serien och hennes stil utvecklas hela tiden, väldigt medvetet. Hon använder sig av sin femininitet för att få makt. Hon kompromissar inte med att försöka passa in. För mig känns det väldigt skandinaviskt att försöka skyla sin kvinnlighet, alltså det typiska skandinaviska modet. Det talas väldigt lite om femininitet även om många kvinnor använder det som makt.
Är det skandinaviska modet inget för dig privat heller?
– Nej, jag är mer intresserad av internationellt mode. Men vad är ens mode? Jag gillar stil! Hade jag fått välja hade jag klätt mig i 60-70-talskläder hela dagarna, men det kan lätt bli maskerad av det.
Vad är det snyggaste du vet?
– Utan tvekan italienska mobster wives. Tänk dig Scorseses alla kvinnoporträtt, det är extra allt alltid. Mycket hår och smycken, en stark femininitet när deras gangstermän egentligen styr över allt, men de är inte tysta eller spelar svaga för det. Det är kvinnor med karaktär och temperament.
Jag har en känsla direkt för vad jag tycker om och inte, men jag dör inte för trender.
Jag säger att jag alltid sett Evin som en modeintresserad person, och hon håller med. Men det behöver inte handla om mode utan mer om estetik.
– Jag har en känsla direkt för vad jag tycker om och inte, men jag dör inte för trender. Estetik är viktigt. Det där extra allt som jag gillar, det är sånt jag vuxit upp med, men i mitt fall handlar det om kurder och inte italienare. Jag gillar lika mycket att klä mig i jeans och t-shirt, men inspireras av 90-talets raka linjer. Inte Spice Girls 90-tal utan enkla, raka snitt med speciella detaljer. Jag älskar 90-tals-Mugler, Cindy Crawford och filmstjärnorna från den tiden.
Snabba cash
Jag säger att jag längtar efter att se Evin på nästa ELLE-gala, när hon införlivar alla sina stilintressen i en enda outfit. Men jag vill avsluta med Snabba cash.
Är du nervös över mottagandet?
– Ja, det är klart, men jag känner mig mer taggad. Det här är något nytt som inte har gjorts i en svensk kontext innan. Jag känner mig stolt och det är ett kollektivt fint arbete, vi har verkligen jobbat tillsammans.
Vad är det som gör det nytt?
– Serien känns autentisk, den har ett annorlunda tempo och är karaktärsdriven. Det är många amatörer också vilket bidrar till en annan stämning. Jag har svårt att sätta fingret på det, jag vet bara att jag inte sett det förut. Det är en berättelse om den undre världen, men utan polisen. Det är en ovanlig story, det är exceptionellt att driva en sådan historia framåt utan mötet mellan kriminell och den maktinstansen. Vi behöver såna berättelser i Sverige.
Evin om sitt mest minnesvärda
Modeögonblick:
”Vad är ens ett modeögonblick? Ingen aning, men om jag ska nämna en rolig upplevelse så var det när jag var i Ukraina och köpte en väldigt fin kappa som jag blev helt förälskad i från en lokal ukrainsk designer. Den är sååååå fin.”
Intressantaste skådis:
”En av de mest intressanta skådespelarna jag arbetat med är min man Ardalan Esmaili. Jag tycker att han gör så intressanta och otippade val för de karaktärer han spelar. Jag kan också kasta vilken boll som helst till honom i en scen och lita på att han fångar upp och kastar tillbaka den.”
Sitt nästa jobb:
”Filosof eller aktiemiljardär. Skoja. Eller inte.”
Evin Ahmad
ÅLDER: 30 år.
FAMILJ: Mamma, pappa, bror, syster och fästmannen Ardalan Esmaili.
GÖR: Skådespelare.
BOR: Söder om Söder i Stockholm.
Aktuell: I nya seriesatsningen Snabba cash som har premiär 7 april på Netflix.
FÖLJ: @evinahmad
Röster om Evin:
Jesper Ganslandt, regissör av bland annat Snabba cash:
”När vi började jobba med Snabba cash var Evins roll Leya inte klar och därför svår att casta. Hon skulle vara stark men sårbar, vara ensamstående mamma som samtidigt ger allt för sin idé och når toppen med den. Jag tänkte länge på Evin efter att jag träffat henne på Guldbaggegalan, eftersom hon – såklart – var en stjärna, 100 procent, men också, visade det sig, hade samma humor som jag. Så vi bestämde oss för att ändra rollen så att den passade Evin och efter en sen provfilmning stod det klart att det bara fanns hon. Alla var överens när de sett provfilmen! Evin är absolut i topp bland de bästa och mest spännande jag filmat med. Hon arbetar outtröttligt, är engagerad i hela teamet och casten, men framför allt är hon självlysande framför kameran. Jag kommer vilja jobba med henne i andra projekt i framtiden om jag får. Och jag är glad att kalla henne en nyvunnen vän.”
Rojda Sekersöz, regissör av bland andra En komikers uppväxt och Dröm vidare:
”Evin är en drömskådespelare att jobba med. Hon jobbar hårt, noga och specifikt men framför allt är hon en fantastisk person. Det som har varit fint med våra samarbeten är att de har kunnat vara nakna. Både bokstavligen, men mest symboliskt, haha. Det har varit ett privilegium för mig att få hennes förtroende och mod. Några av de verk jag tycker bär mitt ID tydligast har jag gjort med Evin. Vill alltid jobba med henne.”
Gizem Kling Erdogan, vän och skådespelare:
”Evin har en hängivelse och glöd som är en dröm att få möta som kollega. Jag minns när vi gjorde Dröm vidare att jag alltid ville jobba så, hon är så eldig och öm på samma gång. Inlyssningen och närvaron från henne skapar ett sånt fint samspel. Hade så sjukt kul när vi jobbade ihop och tror vi lärde varann massor. Ojoj, nu längtar jag extremt mycket efter att få jobba ihop igen!”
Av: Kakan Hermansson
Stylist: Maria Barsoum/Linkdetails
Fotograf: Andreas Öhlund/LundLund
Makeupartist: Johanna Nomiey/Mikas Looks
Hårstylist: Karolina Liedberg/Linkdetails med Bumble & Bumble Nordic
Fotografassistent: Patrik Schönberg
Stylistassistent: Céline Darling