Louise Åström: ”Lily-Rose Depp blir en sexdocka utan vilja”
The Idol på HBO Max hade kunnat vara en tv-serie om vad som händer när en ung kvinna går från att vara en person till att bli en lönsam produkt. Hur hennes psyke påverkas när personligheten och privatlivet alltid måste ingå på köpet. Att likt Bianca Ingrosso vara den starkast lysande stjärnan alla vill samarbeta med. Och att i takt med framgången bli en kassako för alla de som plötsligt ser sin chans att få en del av kakan.
Det enda rimliga vore att låta serien utgå från den unga kvinnans perspektiv. I The Idols fall Jocelyn. Den unga artisten som gestaltas av Lily-Rose Depp och hamnar i klorna på Tedros. Nattklubbägare och slajmig sektledare som spelas av The Weeknd, som också är medskapare till tv-serien. Jocelyn har nyligen förlorat sin mamma och har kollapsat psykiskt. Hennes team har försökt få henne på fötter det senaste året och nu är det dags att släppa ny musik. Det är tydligt att hon fortfarande mår piss, men pengarna måste in. Men istället för att skildra Jocelyns liv från hennes perspektiv ligger fokus på att sexualisera Lily-Rose Depp. Jocelyn ska röka i närbild, kontrolleras av både skivbolag och män och ha sex där bara hon är avklädd.
Första avsnittet av The Idol var som en sammanfattning av alla dåliga beslut man någonsin tagit en utekväll. Fast värre. Jag fick bakisångest framför tv:n. Innan avsnittet var slut behövde mina ögon genomlida Tedros vidriga raggningsförsök när han skrek ut i en mikrofon att han måste ha en dans med den fantastiska Jocelyn för att sen kritisera henne och fråga ”Är du blyg nu?”. Äkta äcklig The game-kille. Hans repliker funkade självklart och avsnittet avslutas med att de har strypsex hemma hos henne. Med isbitar och kniv som tillbehör.
Jag hoppades att det andra avsnittet skulle få mig att ändra åsikt. Att perspektivet skulle skifta. Men tyvärr. En musikvideo spelas in där koreografin är att de manliga dansarna ska strypa Jocelyn. Sen kommer Tedros och hans vänner över till Jocelyns hus. Den kvinnliga kompisen badar och spelar piano naken. Sen kollar hon på medan Tedros och Jocelyn har sex. Eller förlåt, medan Tedros binder för Jocelyns ögon, ber henne posera naken framför honom på sängen och blir tillsagd att spela att hon kvävs av hans kön. Replikerna låter som att de är hämtade från en subkategori på Reddit. The Weeknd är påklädd hela avsnittet – även i sexscenen.
Lily-Rose Depp skulle kunna röka lika mycket cigg bakom mörka solglasögon och vara hur intresserad av BDSM och sex med knivar hon vill – om det var på Jocelyns villkor. Och om The Weeknds karaktär deltog under samma premisser. Men tyvärr lämnar The Idol en dålig eftersmak då serien snarare påminner om det gamla Hollywood där fula fiskar kunde härja fritt. Där kvinnor exploateras av män för att ”det var så då”.
Lily-Rose Depp har minst kläder på sig av alla – hela tiden. Det spelar ingen roll om hon är på möte, spelar in en musikvideo eller är hemma. Hon måste alltid ha underboob. Sover gör hon i svarta string. Det kan jag meddela att ingen kvinna som är nära ett mentalt sammanbrott gör. Det är självplågeri.
Premiären av The Idol blev försenad. Plötsligt skulle serien genomgå ”ändring av kreativ riktning”. Den har även har kritiserats kraftigt, både av källor inifrån produktionen och av journalister. Den kvinnliga regissören Amy Seimetz hoppade av på vägen och Euphoria-skaparen Sam Levinson kom in i bilden. Berättelsen ska enligt uppgift ha gått från att skildra en person som faller offer för en skadad industri och kämpar för att få tillbaka sin egen makt till att bli mer sexuell, nedsättande och stötande. En källa till Rolling Stones kallar serien för ”våldtäktsfantasi”.
De manliga serieskaparna hade alla ingredienser för att göra en nutida cool serie men valde att istället leverera en sunkig serie där Lily-Rose Depp blir en sexdocka utan vilja. Det blir inte konst bara för att man använder ett dyrt objektiv, kastar in miljoner och anlitar några av de mest kända skådisarna och artisterna i världen som huvud– och biroller. Att marknadsföra något som provokativt försvarar heller inte det faktum att det vi tittare bjuds på är ett förlegat och sexualiserat grepp som kommer göra ännu en generation porrskadad.