Sara Jansson Bach om hur hennes största intresse blev hennes karriär
Dator och Internet fanns tidigt i Sara Jansson Bachs barndomshem i småländska Värnamo, tack vare hennes teknikintresserade pappa. Att han dessutom var väldigt bra på att uppmuntra sina tre döttrar att utforska den nya, elektroniska världen väckte spelpassionen hos Sara. Den har hållit i sig sedan dess. I dag är hon Head of games, det vill säga spelansvarig, på Mojang Studios. Det svenska dataspelsföretaget står bland annat bakom spelet Minecraft som med sina 238 miljoner exemplar är världens mest sålda spel.
– När jag spelade Donkey Kong på Game & Watch som liten tänkte jag inte direkt att det skulle bli min framtida karriär. Men eftersom det inte fanns någon brorsa som tog makten över konsolen fick jag verkligen utrymme att utveckla mitt spel- och datorintresse, berättar Sara Jansson Bach.
Vi ses på spelbolagets Sverigekontor på Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. Det är sen fredagseftermiddag och en skrålig karaoke-aw och barhäng pågår i lobbyn. Utrymme för Sara att delta i arbetskamraternas socialiserande finns dock inte just i dag. Efter att hon betat av dagens sista mail väntar familjemys hemma. 1800-talsvillan vid vattnet i Nacka var till för några veckor sedan Saras kontor på heltid. I studion, som kontor kallas i spelvärlden – har hon knappt varit sedan hon började på Mojang för knappt två år sedan.
– Jag började när pandemin bröt ut så det är först nu jag sitter på kontoret några dagar i veckan. Det känns jättebra, eftersom det jag gör går ut på teamwork och det blir oftast mycket bättre om man träffas IRL. Men jag har inte riktigt vant mig vid så mycket folk än.
Stämningen i studion är generellt väldigt utvecklande och lekfull, även om karaoke inte direkt hör till vanligheterna, säger Sara och drar handen genom sina lilaskimrande lockar. Dotterns färg Vivid violet används flitigt även av Sara.
Hur hamnade du i spelbranschen?
– Jag är utbildad civilingenjör i medieteknik och har läst mycket matte, programmering, datorgrafik och visualisering. Då trodde jag att jag skulle bli programmerare … Men när jag skulle göra mitt examensarbete 2006 var spelbranschen på uppgång och eftersom jag själv alltid gillat att spela hörde jag av mig till spelbolaget Dice och fick möjlighet att göra mitt examensarbete om människa/datorinteraktion där. När exjobbet var klart stannade jag kvar som speldesigner. Jag höll på med det ett tag, men upptäckte ganska snart att det jag var riktigt bra på var att ena människor mot ett gemensamt mål. Så jag tog en roll som producent och började leda i mindre grupper för olika spel-features. Jag blev kvar på Dice i över ett decennium och med åren förvandlades grupperna till team på över 100 personer.
Sedan bytte du till Mojang studios?
– Ja, efter att jag varit mammaledig med mitt andra barn kände jag att det var dags för något nytt. Jag ville jobba nära produkten och i mindre team igen. Efter ett lärorikt år på King, där jag jobbade med mobilspel, blev jag tillfrågad om tjänsten som exekutiv producent för Minecraft. Vilket kändes klockrent eftersom jag alltid gillat spelet och såg en enorm potential i vad som fanns kvar att göra. Minecraft är ett kreativt och utvecklande spel som uppmuntrar självuttryck och nyfikenhet. Ett spel som jag vill att mina barn ska spela, vilket man verkligen inte kan säga om alla spel. Spelet har inget specifikt mål, spelaren sätter själv målet, det är fascinerande. Det är ett spel där spelaren själv skapar sina äventyr.
Vad ingår i din yrkesroll?
– Alla dagar är olika. Just nu jobbar jag med visionen för vår spelportfolio; vilken sorts spel vill vi göra och varför? Jag sitter både ensam och i team, och samarbetar ofta nära både kreativa och businesspersoner. Sedan jobbar jag med ledarskapsfrågor, som till exempel hur vi bygger högfunktionella och engagerade spelteam samt hur vi vill jobba post-covid med en hybrid arbetsplats.
Vilka är dina styrkor?
– Jag är bra på att måla upp en vision kring vart vi är på väg som blir bättre genom samarbete och olika perspektiv. Jag är varken en superbra programmerare eller överdrivet artistisk, men med hjälp av andra kan jag uppnå fantastiska saker som miljontals spelare älskar att uppleva. Det är det som är tjusningen med mitt jobb; vi är ett team som skapar något tillsammans som vi sedan får se i händerna på spelarna.
Vilka egenskaper behövs för att lyckas som spelutvecklare?
– Man behöver inte vara jättebra på spel, men man bör ha en förståelse för hur spel fungerar och vad som är motiverande för olika typer av spelare. Sedan kan det vara bra att ha någon typ av strategiskt tänk. Jag har en fallenhet för att se samband och därifrån skapa strategier för hur vi kan ta oss i rätt riktning. Egentligen är det ingen jätteskillnad mot andra kreativa branscher, det handlar om en balans mellan att ha en vision och att förstå och lyssna på sin publik. Utmaningen med spel är att det är en komplex kombination av teknisk spetskompetens och kreativt artisteri.
Vad är din drivkraft och passion i yrkeslivet?
– Att se idén man jobbat med få liv. Och att spelen vi gör påverkar så många människor positivt. Det finns få saker som är så belönande som att se människor reagera starkt på något man lagt ned hela sin själ i att skapa.
Och den största utmaningen?
– Att bemöta höga prestationskrav på ett avslappnat sätt. Generellt genomsyras spelbranschen av en intern tävlingsanda och ett vara-bäst-i-världen-tänk där folk har svårt att visa upp saker innan de är helt perfekta. Mycket för att de flesta som jobbar med spelutveckling är så passionerade i det de gör … Jag har varit likadan, har alltid tyckt att det är svårt att visa upp arbete som inte är perfekt. Men jag jobbar aktivt med det. Som ledare försöker jag vara en bra förebild genom att släppa ifrån mig halvfärdigt och opolerat arbete för feedback. Det handlar mycket om att våga visa sig sårbar och att vara ödmjuk inför att det oftast blir bättre om man gör det tillsammans.
Hur är det att arbeta som kvinna i en så mansdominerad bransch?
– Personligen har jag inte haft problem med det, men det är klart att det någon gång funnits en ”lilla-gumman-attityd”. Min strategi då har varit att bemöta det genom att visa min kompetens snarare än att bli arg eller upprörd. Kanske är det svårare att komma in i gemenskapen som kvinna, men när du väl är inkluderad är min upplevelse att du är en i teamet, oavsett kön. Det finns många skräckhistorier om hur det är att vara kvinna i spelbranschen, men min upplevelse är mestadels positiv. Alla spelbolag jag har jobbat på har varit måna om att arbeta aktivt med mångfald och jämställdhet. På Mojang är vi närmare 30 procent kvinnor och i den svenska ledningsgruppen är vi fem kvinnor och tre män, vilket jag är otroligt stolt över. Har du en kvinna på en ledande position så följer ofta fler kvinnor naturligt.
Du har jobbat på två svenska spelföretag som är extremt stora i världen, vad tror du är det svenska framgångsreceptet?
– Sverige har en stark ingenjörsanda och har alltid legat i framkant vad gäller teknik. Hemdatorreformen som gjorde det möjligt för gemene man att tidigt ha en dator hemma, i kombination med förbudet av arkadspel under tidigt 80-tal ledde till en stark gemenskap kring den så kallade demoscenen. Många blev väldigt duktiga och startade så småningom egna spelbolag, några av dem finns i dag bland världens speljättar. Jag tror även att vår starka tradition kring design och estetik har präglat svenska spel. Det har gett dem något unikt och lite exotiskt jämfört med många spel utvecklade i andra delar av världen.
Hur hittar du balans mellan jobb och fritid?
– Jag är rätt bra på att inte jobba över för mycket – jag har småbarn som kräver tid. Och ett stort hus från 1868 som ständigt behöver fixas. Så jag projektleder renoveringar när jag är ledig, haha. En grej som ger mig energi är äventyrliga resor eller tävlingar. Jag har sprungit maraton, hållit på med triathlon och deltagit i swimruns som Engadin swimrun i Schweiz där man springer över alptoppar och simmar genom iskalla alpsjöar.
Namn: Sara Jansson Bach.
Ålder: 39 år. Yrke: Head of Games på Mojang Studios.
Utbildning: Civilingenjör i Medieteknik vid Linköpings Universitet.
Familj: Maken Patrick och två barn.
Bor: Saltsjö-Boo utanför Stockholm.
Saras bästa tips för att lyckas i spelbranschen
- Ta reda på mer om branschen och vad det innebär att jobba med spel. Det finns många typer av roller och arbetsområden. Utöver programmerare kan man bland annat jobba som grafisk designer, ljuddesigner, projektledare, community eller social media manager.
- Skaffa en bra utbildning (det finns många bra!) dels för att skapa bra baskunskap, dels för att många kommer in på spelbolagen via sin praktik i utbildningen.
- Ha en portfolio med konkreta exempel på vad du gjort.
Saras spelfavoriter
- Spel där man behöver kombinera sina motoriska färdigheter med problemlösning/pussel: Gris (Nomada Studio) och Inside (Playdead). På mobil finns Monument Valley (UsTwo games).
- Med barnen: Minecraft Dungeons och Super Mario 3D World. Perfekta att spela fyra spelare tillsammans och utmanar både tålamod och samarbete.
- Strategispel: Age of Empires-serien.
Av: Sofia Edgren Foto: Beata Holmgren/Studio Femme