Sminkbonanza och partykollektion – ELLE listar veckans snackisar
1. Hållbar drömkollektion
Det har blivit dags för höstens släpp av H&M:s conscious exclusive-kollektion. Inspirerat av fester från förr släpps klänningar och partyplagg med allt från volanger till paljetter. Självklart innehåller kollektionen även mångsidiga basplagg. En puderrosa tyllklänning, en svart sammetskostym i återvunnen polyester med rosettformat bälte och en blå balklänning i rosmönstrad jacquard är bara några av godbitarna.
Släpps online den 26 september. Läs mer här >
2. Jeansjätten gör underkläder
Levi’s har släppt ett helt nytt segment, nämligen underkläder! Kollektionen som fått namnet Bodywear består av sex delar där komfort är i fokus. Trosor, leggings, bodysuits och braletter comin’ your way! Kommer i flera färger beroende på plagg. Till exempel svart, vitt, rosa, rött och camouflage. Säljs i butik och online från den 19 september. Läs mer här >
3. 90-talskollektion utan nostalgi
Weekday och Lee har slagit sina kloka huvuden ihop och presenterar en workwear-kollektion. Inspirationen kommer från 90-talet, men man har valt att undvika nostalgi. Denimhistoria möter mode i kollektionen som släpps i butik och online den 19 september.
4. Heja livet skapar hysteri
Det kvinnliga nätverket Heja livet, med över 100 000 medlemmar på Facebook, anordnar en stor inspirations- och informationsdag den 12 oktober. Fokus under eventet, som fått namnet A Day of Hysteria, ligger på kvinnofrågor och man vill uppmärksamma kvinnokroppen och sexualitet på ett modernt, respektfullt och öppet sätt. Under dagen bjuds det på allt från föreläsningar till panelsamtal. På plats är barnmorskor, gynekologer och även profiler som ELLEs Kakan Hermansson.
5. Lagerfelds sista samarbete
Ett av de sista projekten Karl Lagerfeld arbetade med fram till sin bortgång var en makeup-kollektion i samarbete med L’Oréal Paris. Nu är makeupen äntligen här – och den är så klart modemässig med vassa eyeliners, moderna läppstift och ögonskuggor. Kampanjen frontas av inte mindre än en rad toppmodeller och ikoner som skådespelerskan Helen Mirren och Doutzen Kroes. Kollektionen är limiterad och säljs exklusivt på Kicks i vecka 40. Läs mer här >
6. Den perfekta sminkgarderoben
En av årets stora makeup-snackisar är make up-artisten Gucci Westmans makeuplinje Westman Atelier. Och nu börjar hennes exklusiva smink äntligen att säljas i Sverige. Med en liten, men naggande god serie makeup, framförallt i stickform, är grundtanken att makeupen ska vara den en perfekta, lyxiga basgarderoben. Från den 20 september finns hela makeuplinjen på Cow Parfymeri i Stockholm. Läs mer här >
7. Klassikern har fått ny formula
Laura Merciers klassiska produkt tinted moisturizer har fått en uppdaterad formula med flera härliga fördelar. Solskyddsfaktorn är höjd till 30 och den innehåller fuktgivande olja från både macadamianöt och kukuiträdet. Dessutom kommer den i flera nyanser. För dig som har en favorit bland den tidigare formulan: Lugn! De äldre varianterna kommer också att finnas kvar.
8. Victoria Beckham släpper makeup
Ett nytt varumärke har landat i beautyvärlden. Victoria Beckham beauty är namnet på den forma Spice Girls-modellens sminkmärke. Hennes signaturlook är det bruna sotade ögat och därför är det ingen överraskning att hennes första produkter är för just ögonen. Första släppet innehåller fyra paletter med skugga, kajal i tre färger (en i glittrig bronze!) och fyra separata glittriga ögonskuggor.
9. Veganska eyeliners i 12(!) färger
Lush har valt att omformulera hela 12 nyanser av eyeliners. Välj mellan klassiskt svart eller gå loss med turkosblått, metallisk smaragd eller varför inte flytande guld? Den nya formulan är gjord med ekologisk jojobaolja och rättvisemärkt aloe vera gel. Den svara färgen hittar du i butik, resterande online!
10. Alkoholfritt bubbel för välgörenhet
God Dryck lanserar ett nytt alkoholfritt bubbel. Det är ekologiskt och har fått namnet GodDryck No 1 Prestige Cuvée. En cuvée är en blandning av olika druvsorter och druvor från olika vingårdar. Det ger vinet extra komplexitet. Det fina med bubblet är att all försäljning från God Drycks produkter går till välgörenhet. I det här fallet Barncancerfonden, Hand in Hand, nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen och SOS-Barnbyar. Säljs på Systembolaget från vecka 49, lagom till nyår!