Svenska Linea skapar kostymerna i Game of Thrones
Linea Stenfors titel lyder: Head of couture effects, Game of Thrones. Sedan säsong 3 har hon skapat kostymer åt karaktärerna i världens största tv-serie. Hennes avdelning gör kostymer som ”ligger utanför ramen för klassiskt skrädderi” som hon själv beskriver det. Hon har skapat kostymer till allt från karaktärer som Jon Snow, Ygritte och Tormund Giantsbane till Wildlings och Wights (de döda zombieliknande varelserna bland white walkers, reds. anm.)
Inför säsong 8 har hon arbetat fram material till de varma kostymer som Daenerys har på sig.
– Min bas har varit i Belfast. Där har seriens bas varit förlagd och filmstudion där de även byggde fartyget Titanic i början av 1900-talet, och det förvandlades till mitt hem dem senaste sex åren, säger hon.
”Kan du börja på måndag?”
Äventyret började med slututställningen hon skapade när hon studerade på London College of Fashion. I slutarbetet kallat Evolution – The End of man hade Linea skapat en alternativ evolution med en och samma modell. Hans fysik och hud ändrades och han blev flera olika karaktärer. Någon som sett utställningen tipsade Game of-thrones produktionen som kontaktade henne.
– De sa ”Kan du börja på måndag?”, haha.
Och så blev det. Linea som flyttat till London från Stockholm flyttade till Belfast.
– Först var jag mest omtumlad och försökte få ordning på mitt liv. Jag kände inte alls till staden och satt och tittade på en karta över var jag skulle bo och försökte komma fram till hur jag skulle ta mig fram och tillbaka. I början var det lite svårt att få grepp om allt men sedan började jag tycka om det.
Så skapas kostymerna
Att göra en kostym sker i flera steg. Michele Clapton, som är kostymtecknare, eller ”kostymdrottningen, queen bee”, som Linea beskriver henne, ritar kostymerna. Runt sig har hon ett designteam som bestämmer slutlooken och därefter kliver Linea och kostymteamet in och tar fram material och skapar plaggen för de karaktärer vars kostymer hennes avdelning är ansvarig för.
Linea hittar mycket av sin inspiration genom naturen. Så fort hon är ute fotograferar hon och sparar bilderna i sitt referensarkiv.
– Min hjärna är alltid på högvarv. Jag tycker att världen är så estetiskt vacker. Dessutom är jag intresserad av kostymhistoria och historiska epoker vilket jag använder i kombination med min materialkännedom, som är min styrka.
Exakt vilka tekniker hon använder tänker hon inte avslöja.
Varför?
– En kock på en fine dining-restaurag avslöjar inte sina recept, för då kommer alla laga det. Men det är inte vem som helst som kan göra det jag kan göra. Alla som håller på med hantverk har sina unika skills och det är därifrån magin kommer.
Vilket plagg är du mest stolt över att ha skapat?
– Daenerys vita kappa från säsong sju, den blev så himla fin och det var så stor uppståndelse kring den. Jag tycker det är så roligt när kostymer uppmärksammas. För det läggs ner så otroligt mycket tid, energi och pengar på att skapa kostymerna. Inom både film och tv tror jag att kostymerna glöms bort lite och många tänker att det bara är kläder. Men det är inte bara kläder. Allt är genomtänkt och det ligger ofta ett stort hantverk bakom det.
Vad har du utvecklat för relation till skådespelarna under alla dessa år?
– Vi brukar kalla oss för Game of thrones-familjen, haha!
Hur känns det att inspelningarna är slut?
– Precis som att det tog lite tid för mig att förstå när jag kom till Belfast så tar det lite tid att förstå att det är över. Jag är tillbaka i Sverige, men har varit borta i tio år om man räknar in London och Belfast. Det är två olika liv. Att det är över blir melankoliskt men jag har ju haft de färdiga avsnitten av säsong 8 att se fram emot. Jag fick en avslutningsring, en drake och en varg som möts, som slingrar sig runt fingret. Den har jag på mig.
Vad tänker du på när du ser avsnitten i säsong 8?
– Jag tror att jag ser på serien med andra ögon, såklart. Men jag uppskattar verkligen serien. Jag tycker den håller så hög kvalitet och har gjort hela tiden. Och trots att jag vet så mycket bli jag ändå medryckt i historien. När jag såg avsnitt 3, The battle of Winterfell, satt till och med jag och hade gåshud och undrade hur det skulle gå. Jag är så stolt över att ha varit en del av det.
Har du fått skriva på ett tystnadspliktsavtal?
– Ja.
Så du har massa regler du måste följa?
– Ja.
Vad händer nu när du är tillbaka i Stockholm?
Förutom mitt arbete som föreståndare på kostymservice på Kungliga Operan, som är en helt fantastiskt kreativ arbetsplats, så driver jag mitt eget företag Linea Stenfors Couture Effects. Där jobbar jag med att skapa kostymer för film och tv och att skapa exklusiva textilier till haute couture och stora modehus i London och New York.
Får du avslöja något om den nya Netflix-produktionen?
– Jag frågade faktiskt, men jag får bara säga att den är ”visually stunning”, haha.
Har du någon dröm i framtiden du har siktet inställt på?
– Jag har alltid haft som mål att öppna en textilstudio som ska bli norra Europas främsta textilstudio där jag förser både film, tv-serier och teater med exklusiva textila effekter. Det finns så mycket specialkunskaper som man inte riktigt vet existerar och om man skulle samla allt det inom en ram tror jag man skulle kunna skapa de mest fantastiska plaggen och materialen.
Spana in plagg Linea jobbat med
Daenerys kappa från säsong 7
Hur tänkte du när du arbetade med denna, som är din favoritkostym?
– En av uppgifterna har varit att följa karaktärernas resa från ett klimat till ett annat och många har utvecklats under resans gång. Det måste man ta hänsyn till. Man måste också sätta sig in i karaktären för att förstå vad den ska ha på sig. Jag måste också tänka på vad det finns för resurser på platsen, vem som skulle gjort kostymen och vad dem skulle ha för material och utrustning.
Det hela måste alltså vara verklighetstroget i seriens kontext?
– Ja och det är en kostymdesigners största utmaning. Om kostymen inte passar in i miljön kommer man inte tro på karaktären.
Så även om Daenerys bytt från varmt till kallt klimat måste det fortfarande kännas som henne?
– Varje karaktär, oavsett vilken produktion du arbetar med, har alltid en etablerad siluett och det är viktigt att den röda tråden följer med genom hela serien. Det gäller även hår, smink, scenografin och allt du ser.
Tormunds kappa från säsong 3
Hur tänkte du när du skapade den?
– The Wildlings, som Tormund tillhör, var ju redan etablerade när jag började i säsong 3. De kom in i säsong 2, så looken fanns redan. Jag kom in för att jag hade kunskapen att ta det vidare. Och precis som med Daenerys kostymer handlar det om att tänka på vad det är för karaktär och vad den har för tillgångar.