Systerskap och powerbyxor – ELLE listar veckans snackisar
Cajsa Wessberg hyllar systerskapet i klädkollektion
Internationella kvinnodagen till ära lanserar Bik bok en klädkollektion i samarbete med illustratören Cajsa Wessberg. ”Grundtanken bakom min kollektion med Bik Bok är att visa upp styrkan i systerskapet. Hela kollektionen grundar sig i att ge och ta emot kärlek. Jag vill med kollektionen och illustrationerna som pryder plaggen förmedla styrkan i att tro på sig själv och sina medsystrar”, säger Cajsa i en kommentar. Kollektionen lanseras i utvalda Bik Bok-butiker och online den 8 mars 2019.
Svenska kvinnor vittnar om sexism i musikbranschen i ny bok
Foto: TT
I boken Ni måste flytta på er har författaren och journalisten Annah Björk intervjuat några av Sveriges mest hyllade kvinnliga artister, och de vittnar alla om en mörk, sexistisk musikbransch där de har blivit utsatta för såväl maktmedel som trakasserier. Medverkar gör bland andra Zara Larsson, Laleh, Tove Lo och Molly Sandén. Boken släpps på kvinnodagen. Läs mer om boken här >
Peg Parnevik hyllar kvinnan i ny singel
Peg Parneviks nya låt har fått titeln Goodbye boy och släpps på självaste kvinnodagen.
”Den handlar om att ha modet att vara ensam. Att veta att du förtjänar bättre och att du kommer att klara dig utan dem. Och att nej, du är inte galen, du har bara funnit självrespekt nog att lämna dem. Jag hoppas att den här låten ger dig styrkan att känna dig tillräcklig på egen hand. Du förtjänar mer. Du är the shit. Du kommer klara dig själv”, skriver hon själv på Instagram.
Kylie Jenner är världens yngsta dollarmiljardär
Med sina 21 år är hon den yngsta i Kardashian-klanen och har praktiskt taget vuxit up i en tv-serie. Via det egna företaget Kylie Cosmetics som fokuserar på produkter för läpparna har hon samtidigt lyckats bygga upp sitt egna sminkimperium. I veckan blev det officiellt att Kylie Jenner är världens yngsta dollarmiljardär genom tiderna. Hon petar därmed ner Facebook-grundaren Mark Zuckerberg från tronen. Han blev nämligen inte miljardär förrän han var 23… Läs mer här >
Margaux Dietz sätter ner foten kring mom-shaming
Influencern och youtubern Margaux Dietz publicerade en video i sin youtubekanal där hon nattar sin son. Efter att ha sagt godnatt och stängt dörren blir han ledsen och hon väljer då att använda sig av femminutersmetoden och ställer en klocka på fem minuter i hopp om att han ska lugna ner sig själv och somna. Efter sex minuter har hennes son somnat. Youtubeklippet har fått personer att rasa mot Margaux och hon fick ta emot kommentarer där hon kallades vidrig och fick höra att hon misshandlade sitt barn. I ett inlägg på sin blogg satte hon därefter ner foten mot mom-shaming och klimatet online. ”Jösses alltså! Blir mörkrädd när jag läser vissa av era kommentarer i mamma-forumet, platsen där vi mammor ska stötta varandra”, skriver hon. Läs hela inlägget här >
Kenza öppnar en tredje popup-store
Förra veckan öppnade Kenza Zouitens klädmärke Ivy Revel popup-butik i Täby centrum. På lördag är det dags för ännu en öppning. Denna gång i Nacka Forum. Butiken blir en flagship popup på 217 kvadratmeter och ska ha ett större fokus på att ge kunderna en mer exklusiv shoppingupplevelse. Första popup-butiken öppnades i slutet av förra året i Mall of Scandinavia. I klädmärkets vårkampanj med namnet Woman syns kvinnor i alla åldrar och former. Kenza medverkar även själv i kampanjen. ”De ville ha en gravid kvinna med, därav att jag fick hoppa in och leka modell och det var så himla härlig stämning. Lätt en av de roligaste plåtningarna jag någonsin gjort”, skriver hon själv i sin blogg.
Kostymbyxor som får män att darra
Märket Hope släpper en bildkampanj där byxan får stå i centrum. Tillsammans med en serie porträttbilder och kortfilmer presenteras byxorna utifrån personlighetsdrag som självständiga, modiga eller avslappnade. Ett par svarta, tidlösa kostymbyxor säger till exempel så här: ”Jag ger dig en attityd som får gamla män i kostym att darra. Så självsäker är jag”.
Glossier släpper ny makeupkollektion
Det amerikanska makeupmärket Glossier grundades 2014 av Emely Weiss och har på kort tid blivit ett extremt efterfrågat och hypat beautyvarumärke. Den 4 mars släpptes den nya satsningen Glossier Play, en kollektion makeup med en stor dos lekfullhet som ska addera mycket färg och kreativitet till vår makeuprutin. Bland de nya produkterna finns till exempel hihlightern Niteshine som går att bygga lager-på-lager, det högglansiga läppglanset Vinylic lip i sex färger och att ej förglömma: ett geléglitter i fyra nyanser. Sedan ett drygt år tillbaka kan man köpa Glossier via deras svenska sajt, utan att riskera påslag i tullen. Läs mer här >
Frida Nilsson är White Guides Rising Star 2019
Kocken Frida Nilsson från MJ’s i Malmö har utsetts till årets Rising Star av White Guide. Motiveringen löd: För att drivas av en ständig jakt på nya gastronomiska utmaningar och att alltid sätta gästens upplevelse i första rummet. Hon är en förebild både i sin yrkesroll som matlagare och chef och står som lysande exempel på den nya medvetna generationens gastronomiska ledare. Du som är en frekvent tv-tittare känner igen henne från Kockarnas kamp. Hon har tidigare arbetat på Niklas i Helsingborg, Gastrologik i Stockholm för att senare starta upp köket på koncepthotell som The Edge i Tromsö. Framtidsdrömmen är att öppna eget på Bjärehalvön. Det prestigefyllda priset har tidigare delats ut till kockar som Johan Jureskog och Frida Ronge.
Powerkvinnor prisades under FN och Gina tricots gala
På torsdagkvällen var det för andra året dags Power Girl Awards, en gala som hyllar kvinnor och samlar in pengar till UN Women Sverige, anordnad av Gina tricot i samarbete med FN. Under kvällen delades fyra priser ut, kriminologen Nina Rung prisades som ”årets superwoman” och Mouna Esmaeilzadeh fick priset ”årets framtid”. Galan leddes av Parisa Amiri och Clara Henry.