Detox och AI – här är de största resetrenderna 2025
Trots att vi precis har inlett det nya året 2025, börjar vi redan nu kika på hur vi ska planera ledighet och semester för året. Kanske har du även börjat fundera på var och hur du vill resa?
Hur vi väljer att resa påverkas, precis som mycket annat, av olika trender. Så vad kommer året att bjuda på?
– 2025 är året då vi tar en paus från hälsohets och sociala medier på semestern. Det mänskliga mötet står i centrum och vi reser med familjen eller åker på grupp- och temaresor. Vi vill uppleva det autentiska på resmålet och lära oss något om människorna som bor där. För morgondagens resenärer står lyx för erfarenheter och upplevelser snarare än fysiska ting, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på Tui.
Här är 5 resetrender 2025:
Tuis trendexperter har sammanställt fem rese- och livsstilstrender i en trendrapport som kommer forma vårt resande i år.
Småskalig lyx
Överflöd och flärd står inte längre högst upp på resenärernas prioriteringslista. Det nya ”premium” ligger i detaljerna och under året kommer vi istället söka lyx i form av bekvämlighet, avkoppling och premiumupplevelser där omsorgsfullt utvalda aktiviteter blir allt mer populärt. Att resa till mindre kända platser och hitta sina egna smultronställen blir allt mer populärt.
Digital detox
Vi söker meningsfulla möten, autentiska upplevelser och lokala smaker – utan distraktioner från skärmar och digitala påminnelser. Nu vill vi skratta mer tillsammans. En digital detox på semestern spås bli stort under året, i strävan efter att vara mer närvarande och njuta av enkla glädjeämnen. Äkta lycka kan vara något så simpelt som en vecka utan att ställa väckarklockan eller lokalproducerad mat av hög kvalitet.
Gemenskap och socialt utbyte
2025 ligger semesterns fokus på att tillbringa mer tid tillsammans. Vi väljer resmål utifrån resesällskap och sammanhang och inte tvärtom. En allt mer påträngande digital närvaro och distansarbete har skapat ett behov för äkta möten. Soloresenärer vill möta nya människor och gruppaktiviteter som matlagningskurser och guidade turer möjliggör för socialt utbyte. Temaresor i små grupper med inriktning på cykling, mat och historia ökar och generationsresor blir allt mer populära.
Hållbara resmål
Vi förväntar oss att företag och varumärken fokuserar på miljömässig hållbarhet, så även inom resebranschen. Det kommande året vill resenärer bidra positivt till destinationerna de besöker och de efterfrågar samhällsbaserade upplevelser som gynnar resmålet och lokalbefolkningen, så som naturvårdsprojekt och strandstädningar. Informativa turer får ett uppsving när resenärerna vill lära sig mer om lokalsamhället på destinationerna de besöker.
Skräddarsydda resor med AI
Trots fokus på det mänskliga mötet, gör AI-teknologin stora framsteg inom resebranschen för att kunna erbjuda en mer skräddarsydd och personlig service. Den nya generationens AI-assistenter fungerar som personliga reseconcierger och erbjuder allt från bokningsförslag i planeringsfasen till rekommendationer om aktiviteter, restauranger och väderuppdateringar under resan.