Greven och doften – ELLE möter greve Nikolai av Monpezat
Han är född prins, har en gedigen modellkarriär – och är en riktig äventyrare och naturälskare. Dessutom håller han på att avsluta en fem år lång utbildning på Copenhagen Business School. Nu vill greve Nikolai visa vem han verkligen är och tar steget in i parfymvärlden som ambassadör för det nya, danska parfymhuset Flora Danica.
Greve Nikolais modellkarriär
– Jag är privilegierad med att ha en modellkarriär sedan fem år tillbaka men nu är det dags att utvecklas och få sätta min personliga prägel. När jag fick frågan från Flora Danica kändes det helt perfekt och en möjlighet att få visa mer av min personlighet i vad jag gör i mitt jobb och i mitt liv. Nu får jag visa vem jag är och inte bara vara en modell, säger greve Nikolai av Monpezat när vi ses i Köpenhamn.
Det är en tidig förmiddag i början av februari. Ute slår regnet mot rutorna och de starka vindarna gör oss påminda om att vi befinner oss i en skandinavisk kuststad. Men inne i lokalen i Frederiksberg där vi ses och ska äta lunch har det byggts upp en stor sommaräng i blom. För första gången någonsin ska det danska doftmärket Flora Danica presenteras och på plats befinner sig Nikolai som precis är hemkommen från studier i Sydney, Australien.
”Jag är lugn och avslappnad när jag är i naturen.”
greve Nikolai av MonpezatGreve Nikolai av Monpezat om livet i Australien
Att det är just greve Nikolai av Monpezat som är ambassadör för märket känns rätt på så många sätt. Originalboken Flora Danica är ett bildverk och ett danskt kulturarv från 1761 där över 3 200 växter har illustrerats. Beställare av uppslagsverket var ingen mindre än kung Frederik V – och det visar tydligt att naturen alltid har varit ett stort intresse inom det danska kungahuset. Såklart även hos Nikolai.
– Naturen är jätteviktig för mig! I Australien fick jag ett annat perspektiv på vad naturen betyder och hur viktig den faktiskt är. Jag gillar verkligen att få uppleva andra länders miljö och natur, men det får mig också att inse vad jag verkligen älskar med Danmark.
Nikolai berättar att det är i naturen han känner sig lugn och avslappnad. Men det är också tydligt att han är en äventyrare av rang. I Sydney hoppade han bungyjump från 134 meters höjd och innan flytten hem hann han med en skidresa i Alperna.
– Jag känner mig lugn och avslappnad när jag får vara i naturen. Det finns till exempel inget bättre än att få vara uppe i bergen. En av sakerna jag saknade mest med att vara i Sydney, förutom mina vänner och min familj såklart, var våra olika årstider. Nu har jag insett hur mycket jag också uppskattar hösten och vintern, säger Nikolai.
Greve Nikolai är drottning Margrethes äldsta barnbarn som kunde tituleras prins fram till första januari 2023. När han var 19 år gammal debuterade han som modell på Burberrys visning under London Fashion Week och har sedan dess jobbat med märken som Dior och Cartier. Att mode ligger honom varmt om hjärtat är ingen nyhet, men greven är också en stor parfymälskare.
– Jag har alltid varit intresserad av doft, men efter att ha hört hur alla i teamet har pratat om parfymerna har jag absolut blivit ännu mer intresserad.
greve Nikolai av Monpezat om samarbetet med Flora Danica
Bakom de fyra skandinaviska och minimalistiska dofterna finns välkända näsor. Flower muse är skapad av bland andra parfymikonen Nathalie Lorson som var med och tog fram Black opium från YSL. Nathalie Lorson också är en av få personer i världen som kan titulera sig master perfumer.
– Innan jag blev involverad i Flora Danica hade jag inte riktigt förstått hur mycket tanke, jobb och ansträngning det ligger bakom att ta fram parfymer. Jag tycker att alla smådetaljer är så fascinerade, säger Nikolai.
Vi börjar prata om doftminnen och kan konstatera att båda har starka minnen förknippade med våra mor- och farföräldrar. Hans något kändare än mina.
– Det är verkligen intressant hur inpräntade doftminnen är! Många av mina doftminnen är kopplade till mina mor- och farföräldrar och att känna doften av ett specifikt hem. När jag kommer dit känner jag doften av ett hem. Maten, trädofterna från möblerna och lädret från soffan.
På frågan om vilka typer av parfymer han själv dras till, blir svaret:
– Alla har nog en eller flera parfymer som de använder, även jag. Jag har bland annat använt en lite rökig doft från Hotel Costes och parfym från Tom Ford, men jag tycker att det är fascinerade hur man kan mixa dofter med varandra. Jag älskar att använda 1761 och Flower muse. Att kombinera parfymer gör att man kan få fram en helt annan doft, vilket jag verkligen gillar.
Nikolai är precis så trevlig och väluppfostrad som man kan tänka att en före detta prins är. Han känns också väldigt jordnära och rolig och drar sig inte för att skämta. Han berättar att han faktiskt bara har besökt Sverige och Stockholm två gånger och säger skämtsamt att han hellre reser söderut.
Nu väntar en intensiv vår för Nikolai. Han har precis påbörjat den sista terminen av Business administration and service management på Copenhagen Business School.
Greve Nikolai av Monpezat avslutar studierna på Copenhagen Business School
Hur känns det att snart vara klar med studierna efter fem år?
– Det har varit intensivt, säger han med en pust och skrattar.
Han fortsätter sedan:
– Jag landade för bara tre dagar sedan, men det känns underbart att vara tillbaka i Köpenhamn. Nu har jag bara tre månader kvar innan jag blir färdig, så jag ska påbörja min masteruppsats på 120 sidor, avslutar han.
Fakta
Namn: Nikolai, greve av Monpezat.
Ålder: 24 år.
Yrke: Modell och studerar.
Bor: Köpenhamn.
Aktuell: Som ambassadör för danska parfymmärket Flora Danica Parfums.
Foto: Flora Danica