Brita Zackari släpper ny produkt: ”Alla blir besatta av doften”
ELLE-profilen Brita Zackari och maken Kalle Zackari Wahlström lämnade storstaden för att flytta ut till landet och kallar sig nu för månskensbönder. Många känner igen paret från SVT-programmet Hjälp, vi har köpt en bondgård! Men vad många inte känner till är att de under våren tillsammans smugit igång ett livsstilsmärke under samma namn som deras gård – Kärret. – Gården har förändrat vår livsstil helt, berättar Brita och Kalle.
Britas och Kalles NYA LIVSSTILSMÄRKE KÄRRET
Tanken föddes hos paret ur viljan att göra snygga, hållbara produkter hos producenter i Sverige, som delvis går på sparlåga eller är precis på gränsen till konkurs, när allt fler produktioner flyttas utomlands. Allt är framtaget så hållbart som det bara går – samtidigt som de vägrar att kompromissa med design och kvalitet. Hittills har Kärret släppt allt från hundkoppel av rester från klätterrepsproduktion, träskor i läder till en jacka som går under namnet Glesbygdskavajen.
– Det är en sådan himla dröm att jobba med Kärret. Vi får tänka ut och göra våra drömprodukter. Helt sjukt, säger Kalle.
KÄRRET SLÄPPER NY HANDTVÅL
Det senaste släppet är en flytande handtvål producerad i Stockholmsområdet, med små mjuka skrubbkorn av krossade olivoljekärnor och hallonfrön som är restprodukter från livsmedelsproduktioner. Tvålens doft är fräsch och örtig, inspirerat av växthuset när man sköter tomatplantorna.
– Vi jobbade egentligen med en annan rengöringsprodukt när jag gled in på ett sidospår med den här tvålen. Jag ville ha en mjuk handtvål som ändå hade lite korn i sig för extra rengöring. En bonus är att alla som någonsin testat den blir helt besatta av doften, inklusive jag. Jag är otroligt mallig över den, säger Brita.
Vad är er vision med varumärket?
– Vi blev trötta på att de flesta produkter som är gjorda för det liv vi lever är rätt fula och tydligt könade – alltså trädgårdshandskar eller arbetarbyxor med blommor på sig i damstorlekar. Eftersom vi båda har hjärnor som går på högvarv började vi rätt tidigt att tänka ”tänk om den här hade en ficka här, eller om man kunde få en sådan fast med den detaljen”, sedan hamnade vi i kontakt med två gamla kollegor som var väldigt bra på allt det vi inte kan, webbshop, produktion och sådant. Och då var det bara att köra.
Hur såg processen ut när ni skapade loggan och vad symboliserar den?
– Vi är ju så kallade månskensbönder, en poetisk term för sådana som har ett annat jobb på dagen, men ägnar kvällar och helger till att greja med till exempel odling och djurhållning. Så vår formgivare Jakob designade loggan för att symbolisera det. Alla Kärret-produkter är tänkta att passa i och kring det livet.
Hur kom ni på att det var en tvål ni ville skapa?
– Att greja i trädgård och med djur är ett ganska skitigt liv, därför har vi massor av idéer för just hygienprodukter, och en handtvål kändes som ett självklart ställe att börja på. Egentligen började vi med en mer smal rengöringsprodukt, och då hamnade vi lite på ett sidospår med tvålen, så vi körde på det istället. Det är så kul när man är sin egen chef och kan bestämma sådant.
Har ni några ytterligare produkter på gång?
– Ja, massor! Några är hemliga, men det kommer en overshirt i återvunnen polyester och återvunnen ull alldeles strax. Den är sjukt snygg och varm. Vi har kikat på denim sedan start, men det är klurigt att få det någorlunda hållbart i Sverige, men tror vi är nära en lösning nu.
Hur ser ert samarbete som par ut när ni skapar dessa produkter? Vilka roller har ni båda i det?
– Det beror lite på produkt! Båda är passionsdrivna och visionärer, men jag är mer drivande kring odling och utrustning och Brita är mer sträng rent kreativt, hon vill inte släppa en produkt som inte känns helt hundra, eller har fel färg. Tur då att vi har Micke och Jakob som ser till att saker blir gjorda. Men brita har alltid sista ordet, säger Kalle.
Doften – ni beskriver den som när man sköter om tomatplatorna. Vill du utveckla det, Brita?
– Alltså, när man ”tjuvar” plantorna, en slags beskärning för att de ska ge så mycket frukt som möjligt. Det är oftast Kalle som gör det, och han är också den enda jag hört som inte tycker tvålen luktar så speciellt, haha.
Vad har varit roligast med att ta fram produkter under ert varumärke med samma namn som gården?
– Båda av oss har tidigare jobbat rätt mycket med stora varumärken på reklambyrå, så att få utgå helt från vad vi själva är sugna på är ju en otrolig lycka. Sedan finns det massor med begränsningar om man vill göra saker i Sverige och någorlunda hållbart, som exemplet med denim.
Vad betyder gården för er?
– Det har verkligen förändrats med tiden. Från början var den mest ett kul projekt, men ganska snabbt blev den en del av vårt jobb och vårt permanenta hem. Den har förändrat vår livsstil helt. Och det är en mycket mer social plats än vad jag först trodde det skulle bli. Det är inte svårt att få folk att komma hit och hälsa på!
Tvålen kommer i en snygg förpackning och är döpt till Växthuset, se mer på Brita och Kalles webbshop här och läs Britas blogg på ELLE här!