Här är vinnarna i ELLE Deco Design Awards 2022
ELLE Deco Design Awards arrangeras varje år i syfte att sammanfatta det gångna designåret och hylla ledande svenska formgivare och inspiratörer. Priskategorierna 2022 är: Årets designer, Årets stjärnskott, Årets inspiratör, Årets inredare, Årets hederspris, Årets destination, Årets blickfång, Årets möbel och Årets inredningsaccessoar.
– Vi delar ut ELLE Deco Design Awards i nio kategorier som för oss sammanfattar designåret. Vi uppmärksammar personer som inspirerar och på olika sätt formar svensk design, Juryn sammanträdde redan i början av året, men nya restriktioner under pandemin och en uppskjuten Stockholm design week gör att vi först nu får fira de värdiga vinnarna, säger Cecilia von Mentzer, editionschef på ELLE Decoration.
– Årets ELLE Decoration Design Awards kännetecknas av reflektion. Pandemin har fått den svenska designscenen att stanna upp och reflektera över framtiden, produktionen, hållbarhetsarbetet och det lokala. Vilka vill vi vara i en föränderlig värld? Är storskalighet försvarbart? säger Katarina Matsson, redaktör på ELLE Decorations och juryns ordförande.
HÄR ÄR VINNARna PÅ ELLE DECO DESIGN AWARDS 2021:
Årets designer i ELLE Deco Awards 2022: Jenny Nordberg
Formgivaren och industridesignern Jenny Nordberg utforskar ständigt ny mark. Hon experimenterar outtröttligt – och har kul på vägen. Dessutom utmanar hon oss att tänka nytt. Elle Decoration säger grattis till Årets designer i EDDA 2022!
Som barn var Jenny Nordberg intresserad av hur saker tillverkas och redan som sjuåring visste hon vad hon ville: Bli industridesigner. I dag är hon en tongivande designer, känd för sitt experimenterande, sin humor och en stor passion för lokal produktion och utforskande metoder. Hon pluggade en MFA i industridesign i Lund, men hann börja tvivla på sitt beslut. Var detta verkligen vad hon ville?
– Jag hade en professor som uppmuntrade mig att gå min egen väg. Han sa: ’Designvärlden behöver sådana som du.’ Jag är ju ganska kritisk och han visade att det finns de som jobbar mer experimentellt som en konstnär, och jag lärde mig om produktion. Det har jag med mig och labbar med, säger Jenny Nordberg.
Utforskandet och laborerandet är viktiga faktorer i Jennys arbete. När hon designade sin uppmärksammade Powder vase för HEM fick vi se pulverlackering i oväntad form – och lampan Accumulations lamp för Olsson & Gerthel är gjord av överblivet material. I sin nya utställning Active Cargo på Vandalorum funderar hon över om inte resan – transporten – kan vara en del av produktionen. Ja, nog behöver designvärlden Jenny Nordberg!
Årets designer: Jenny Nordberg
Lampor av skräp, stolar av överblivet trä och smycken av bioplast. Med en sällsynt lekfullhet förvandlar Årets designer ratade material till åtråvärda objekt (självklart producerade lokalt). Ingenting i det hon skapar utger sig för att vara något det inte är, ändå lyckas verken berätta historier som rymmer både allvar och humor.
Grattis! Hur känns det att vara Årets designer?
– Jag är jätteglad. Det känns fantastiskt. Det är extra kul att någon som verkar utanför Stockholm får detta. Alla förutsätter att man bor och verkar i Stockholm, men designscenen i Skåne är starkare och mer levande än någonsin. Vi har Southern Sweden Design Days och så har man råd med ateljé, att bo och leva. Jag har två ateljéer, en som är 500 kvadrat. Det hade jag aldrig kunnat ha i Stockholm och allt fler börjar få upp ögonen för det.
Vad kännetecknar ditt arbete?
– Det är utforskande och experimentellt och ofta förhåller det sig till produktion och konsumtion, men kombinerad med estetik. Det gäller att inte glömma bort formspråket, det är en kombination av något brutalt och något … minimalistiskt, men ofta med slumpen som ingrediens. Och humor! Det är det ofta, även om man kanske inte ser det. De som känner min praktik vet att jag ofta har ganska kul och det tycker jag är viktigt, speciellt när man jobbar med hållbarhetsfrågor, då är det viktigt att det är roligt.
Vad driver dig att jobba så här?
– Jag vet inte, men för mig har det alltid varit ett naturligt sätt att arbeta och det är klart att det kan vara tufft, men jag tror att i det långa loppet så bygger det en trovärdighet som är viktig. Hur ser din relation ut i förhållande till materialet? – Jag försöker att ha en öppen ingång och inte tänka att materialet måste användas så som det alltid använts, det kan få nya applikationer och nya användningssätt.
Vilken har varit den största utmaningen/lärdomen året som gått?
– Vad svårt. En grej som jag tänkt mycket på nu i relation till pandemin, klimatförändringarna och allt som händer till följd av kriget i Ukraina är att designer är en så outnyttjad resurs. Vi kan designprocessen – som är en förändringsprocess – och det är just det vi behöver nu mer än någonsin. Designer skulle kunna användas i mycket större omfattning. Jag tror att många vill och kan, men att omvärlden inte alltid ser den kompetensen.
Har du något visdomsord till unga formgivare?
– Att hitta sin egen väg och inte försöka imitera hur andra har gjort tidigare, utan att våga vara något annat än det gängse. Att våga jobba på ett annat sätt även om det är tuffare och inte lika ekonomiskt gynnsamt.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Jag tycker att det verkar som att designvärlden nu, om man tänker de stora varumärkena och möbelföretagen, står och väger lite. Man vet inte hur man ska jobba vidare. Man kan inte göra som man alltid gjort, det är allt ganska överens om. Men hur ser vägen ut framåt?
Vad gör du i höst?
– Jag har en del roliga uppdrag på gång och så ställer ut i Sydney på Sydney Contemporary och på Design Miami. Min soloutställning Active cargo på Vandalorum pågår hela hösten. Jag har byggt maskiner och experimenterar med tanken att transporten kanske kan vara tillverkningen av objekten.
Kul! Berätta mer.
– Jag har fått stöd av konstnärsnämnden för att jag har velat titta på den globala produktionsapparaten. Den är så maximerad och det skickas material hit och dit, saker tillverkas på ett ställe och skickas till ett annat. Det är en väloljad maskin, men då tycker jag att det finns ett moment i det när varorna skickas och byter plats så är det rörelse. Kan vi inte använda den energin? Varorna är så passiva. Det är en outnyttjad resurs.
Årets stjärnskott i ELLE Deco Awards 2022: Gustav Winsth
Formgivaren Gustav Winsth inspireras av mode och arkitektur – och utgår ofta från specifika material eller tekniker, när han skapar framtidens klassiker. Elle Decoration säger grattis till Årets stjärnskott i EDDA 2022!
Gustav Winsth är överallt just nu: Förutom att han är ett stjärnskott i våra ögon, så deltar han i år i Ung Svensk Form med ett Memphis-inspirerat objekt av återvunnet gummigranulat, han har utforskat golvmaterial för Tarkett och satt ett ikoniskt leende på en vas för HEM – med oväntade metoder.
Årets stjärnskott: Gustav Winsth
Hårt som möter mjukt, svällande former som kombineras med det allra stramaste och inspirationskällor som spänner från sneakers till dagdrömmar. Årets stjärnskott är en kontrasternas mästare som inte bara lyckas skapa nya former som fångar samtiden, utan möbler och accessoarer som redan känns som framtidens klassiker.
Grattis! Hur känns det att bli Årets stjärnskott?
– Tack! Det känns såklart väldigt kul. Som relativt färsk i branschen är det minst sagt en välkommen bekräftelse att man är något på spåren!
Hur kom du in på den här yrkesbanan?
– Jag har alltid modifierat mina ägodelar för att de ska bli personliga. Som ung med spritpennor, sprayburkar och klistermärken som effektivt förstörde allt andrahandsvärde och kanske främst var ett utlopp för maniskt klottrande. Senare började jag byta ut komponenter, testa andra material och tillverka det jag inte kunde köpa. Det ledde mig in på ingenjörsbanan med inriktning produktutveckling och design. Jag älskade att lära om material och tillverkning, men som yrke gav det inget större kreativt utlopp. Det drev mig att säga upp mig och söka mig mot formgivning där jag otroligt nog kan få betalt för mitt klottrande och modifierande, samtidigt som jag drar massor med fördelar från min tidigare utbildning.
Vad fokuserar du på och vad driver dig?
– Mitt arbete hämtar mycket inspiration från modevärlden och samtida eller framtida arkitektur, samtidigt som ett specifikt material eller tillverkningsteknik ofta är utgångspunkten. Just nu lägger jag fokus på att utvecklas inom 3D-skissande i en virtuell miljö. För mig är det en perfekt mix av ”hands on” och digitalt arbete som inte bara tillåter total formfrihet utan också är ett steg i en riktning som strömlinjeformar processen av att ta fram en möbel. Jag kan materialisera en idé i flera utföranden på en förmiddag, för att sedan bjuda in producenten sittandes på annan ort, eller kontinent (!), att ta på sitt eget VR-headset och tillsammans med mig gå runt och utvärdera produkten i skala 1:1. Den utvecklingen och möjligheterna det medför driver mig just nu! Det är också otroligt roligt sätt att jobba!
Största utmaningen och lärdomen från året som gått?
– Ett utmanande projekt har varit Acid-Vase som släpptes av Hem X tidigare i september. Jag ville fånga uppmärksamhet med lekfullheten i en smiley för att få folk att titta närmre på hantverket. Att introducera komplicerad svetsning, anodisering och terrazzoslipning i en småskalig produktion av en limiterad vas är dock helt bonkers i arbetsbelastning kontra vinst… En viktig lärdom!
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Vågade inredningsstilar där man skapar ett personligt hem med genomtänkta och personliga färg- och materialkombinationer, tillsammans med platsbyggda eller noggrant utvalda möbler. Hem som framhäver de inneboendes identitet i sin atmosfär, inte i dess enskilda objekt.
Vad är nästa steg för dig?
– Min formgivning tar för sig och är högljudd. När jag skapar för mig själv vill jag tänja gränserna och experimentera med ytterligheter, likt hur en karikatyr skapas genom att överdriva de mest karaktäristiska dragen. Mitt nästa steg är att samarbeta med företag som vågar öppna dörren till den estetiken och vill plocka in element av den, eller av mig, i sina produkter.
Årets inspiratör i ELLE Deco Awards 2022: Verk
Lokal möbelproduktion och inhemska material? Självklart, säger Verk. Elle Decoration säger grattis till Årets inspiratör i EDDA 2022!
Verk arbetar enbart med svenska råmaterial och tillverkar alla sina möbler i Sverige. Utmanade, ja visst, men det går. Och de vägrar kompromissa ens en tum på vare sig kvalitet, spårbarhet, funktion eller estetik. Alltsammans började med att gänget bakom företaget bestämde sig för att gå från ord till handling och att driva utvecklingen i sin egen bransch.
– Verk är resultatet av många års samtal kring att man borde göra något för att skaka nytt liv i möbelbranschen och då med inriktning mot hållbarhet och lokalproduktion. Efter en tid insåg vi att vi, likt andra mest satt och snackade, och snacka går ju men för att nå förändring krävs handling, säger Simon Theimer Anund, medgrundare och creative director.
Årets inspiratör: Verk
Med en kompromisslös envishet har Årets inspiratör grävt djupt i den svenska myllan och visat att det omöjliga är möjligt. Resultatet är möbler så lokala de bara kan bli, en kollektion som ger plats åt en ny generation formgivare samtidigt som den visar nya vägar för både designbranschen och den svenska tillverkningsindustrin.
Simon Theimer Anund, grundare och creative director:
Grattis, hur känns det?
– Det känns väldigt roligt och hedrande. Kategorin Årets inspiratör kanske för vissa känns som en av de mindre prestigefulla titlarna, men för Verk känns det helt perfekt. Att inspirera till en omställning inom möbelproduktion är en av grundpelarna i hela vår verksamhet.
Vad driver er att skapa förändring?
– Till en början var vår drivkraft en stark vilja att visa alla skeptiker och besserwissers att dom hade fel. Att det faktiskt går att producera helsvenskt om man bara anstränger sig. Idag när dom skeptiska rösterna blivit allt färre, drivs vi av en ständig vilja att hela tiden utveckla och utvecklas. Oavsett om det rör en produktionsprocess ett nytt material eller företagets riktning mot internationalisering. Vi har en långsiktig plan med allt, det i kombination med att vi inte trivs när saker bara flyter på, gör att företaget är i ständig rörelse.
Vilken är den största utmaningen respektive lärdomen från det gånga året?
– Vår största utmaning är att hitta och utveckla nya och nygamla inhemska material eftersom vår lärdom är att vi i Sverige endast använder 2 procent av all träråvara till inhemsk produktion av snickerier. Då innefattas även fönster, dörrar, trappor med mera, så allt annat är importerat. Dessutom saknas svensk produktion av bland annat MDF, interiör plywood, fanér, sytråd, dragkedjor, lin till textilindustrin, pigment, planglas, tagel, sadelgjord, laminat, stengodslera, med mera.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Trenden vi ser är att varken slutkund eller arkitekter lägger lika stor vikt vid kortsiktiga trender längre. Vi tar ett steg mot ett förnuftigt införskaffande av hållbara inredningar. Företeelser som årets färg, årets material och så vidare, som predikas av så kallade trendanalytiker väger allt lättare och allt fler förstår att det är en styggelse som bara skapar nervositet och piskar på en ohållbar konsumtionscykel.
Vad är nästa steg för Verk?
– Nästa steg för Verk är att i februari lansera inhemska material som inte funnits på marknaden på många decennier. Vi känner oss väldigt glada och stolta över att få vara en del av en ny våg av inhemsk produktionsindustri.
Årets inredare i ELLE Deco Awards 2022: Tekla Evelina Severin
ELLE Decoration samtalar med mäster-koloristen och inredaren Tekla Evelina Severin om colour-blocking, rumslighet och att sätta färg på vardagen. Grattis till Årets inredare i EDDA 2022!
Koloristen och inredaren Tekla Evelina Severin har en fingertoppskänsla för färg. Hon har spridit sin kulörmagi hos allt från det danska möbelföretaget Montana Furniture och Heymat till Nufferton och Fjällräven. Under designveckan i Milano skapade hon ett hem för spanska Sancal.
– Det började intuitivt. Jag ville få in mer färg och energi i mitt liv och i mitt jobb. Nyanser som ligger nära varandra, till exempel rött och rosa, ligger mig varmt om hjärtat. Färg är ett starkt medium, med mycket impact och är samtidigt föränderligt – beroende på förutsättningar, ljus eller vad man sätter bredvid. Jag har två garderober fulla med färgprovsburkar. Snart kanske jag har målat upp alla färger som finns … Det är en ständigt pågående process, säger Tekla Evelina Severin.
Till vardags delar hon generöst med sig till sina 187 000 följare på instagram och det var faktiskt just där den färgstarka banan tog fart. Tekla hade gått på Konstfack och läst inredningsarkitektur och möbeldesign när hon praktiserade på ett arkitektkontor. Det var något med det avskalade, ljusa och fräscha – konformiteten – i den skandinaviska designen, som hon upplevde regerade stilmässigt då, och hon sökte sig till kontorets materialbibliotek.
– Jag började experimentera med det, med en tidig smartphone och den där ”nya appen”, instagram. Det var inte så att jag aktivt sökte en annan väg, det är mer ett exempel på vad som kan hända när man släpper sin plan och jobbar där det finns lust och energi. Färg är alltid relativt, aldrig absolut. Jag är så intresserad av att utforska det mer och skapa atmosfärer. Någon kallade mig en varm minimalist, det tycker jag är så fint.
Årets inredare: Tekla Evelina Severin
En inredningsarkitekt och kolorist vars djärva färgkompositioner lyfter varje rum och objekt hon rör vid. Verksam både i Sverige och utomlands lyckas Årets inredare dessutom nå igenom sociala medier-bruset med sina egenartade, grafiska bilder. Ett ödmjukt färggeni som inspirerar oss att våga mer.
Grattis! Hur känns det?
– Det är ett roligt erkännande på hemmaplan. Jag var i Milano på designweek, bland annat för att motta EDIDA 2022 (EDDAs internationella motsvarighet) som bästa internationella köksdesigner, när jag såg att jag hade ett missat samtal från ELLE Decorations Katarina Mattsson. Hon skrev ett meddelande att jag vunnit och nu sitter jag här. Det känns dubbelt så festligt.
Hur närmar du dig ett nytt rum?
– Jag börjar i en detalj, färg eller känsla. Jag börjar aldrig med de stora dragen, de jobbar jag mig ut till efteråt. I min Milano-monter var det en målning, en känsla jag ville åt. Men det kan även vara att få in ett speciellt handtag, en sockel eller en kakelplatta.
Vad driver dig i ditt arbete?
– Drivkraften är att skapa någonting vackert, hur ytligt det än må låta. Att hela tiden organisera och skapa något jag upplevelser som estetiskt tilltalande – och att utforska olika färgrelationer.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Färgen kommer fortsätta. Det tidiga 2000-talet med det vita och det efterföljande grå ser jag som en parantes i historien. Om man tittar från 60- och 70-talet och bakåt till 1700- och 1800-talet, så har färg alltid varit viktigt och alltid symboliserat något. Jag tror det är kopplat till en rationalisering och tidsoptimering – när man tummar på de mänskliga värdena så försvinner omsorgen som till exempel syns i snickerier och detaljer. Jag tror verkligen på det dekorerade och färgrika, det är på väg tillbaka. Jag saknar det och pandemin var pausen för många när man (förhoppningsvis) analyserade sitt liv och hur man vill leva och ha det. Om vi ska prata trender så tror jag på mondrian- och corbusier-inspirerade färger, lite ”blockigt” och mer åt primärfärger.
Vad har du på gång i höst?
– Jag ska tillbaka till Mauritius och Colour Block (hotellet SALT of Palmar som Camilla Walala designat tillsammans med JFA). Det är ett fotouppdrag, och jag ska komplettera bildserien från 2018. Jag medverkar även i Bologna på en mässa för kakel, ytskikt och badrum, med ett designsamarbete med ett kakelföretag. Det kommer två Teklan-edition, färgsättningar, den ena i inredningsvärlden och den andra är hemlig. Och så har Stina Aas, den norska formgivaren, och jag tillsammans skapat en serveringsvagn för Bebó Objects där vi haft en lång färgprocess, men nu är den redo att se världen.
Årets hederspris i ELLE Deco Awards 2022: Åke Axelsson
Inredningsarkitekten och möbelformgivaren Åke Axelsson är en legend i branschen. Han har möblerat folkhemmet och satt Designsverige på kartan. Elle Decoration säger grattis till Årets hederspris i EDDA 2022!
Åke Axelsson är en ikon i inredningsbranschen och en mycket eftersökt inredningsarkitekt och möbelformgivare. Han har snickrat sedan barndomen och utbildade sig till möbelformgivare på 1940-talet. Hans värderingar och idoga arbete kring hållbarhet och resurssnål design är högaktuella och han uppvisar alltid ett engagemang om framtiden, i kombination med en djup förståelse för rumslighet och material. Under vårvintern kunde vi se hans arbete i utställningen Talking to Åke på Sven-Harrys konstmuseum. Han är också delägare i möbelföretaget Gärsnäs, där han formgivit stolar som Akustik och Sonat.
Årets hederspris: Åke Axelsson
Ett helt liv i designens tjänst och en produktion så omfattande att den blir en katalog. Vinnaren av Årets hederspris skapade sin första möbel – ett skåp – redan som 14-åring. Över 75 år senare är han ”still going strong”, mannen vars stolar har möblerat det berömda folkhemmet och hjälpt till att placera Sverige på den internationella designkartan.
Stort grattis till utmärkelsen Årets Hederspris! Hur känns det?
– Det känns fantastiskt! Samtidigt har jag bara varit en del av en helhet under en period som kännetecknats av kreativitet och samhällsnytta. Allt jag gjort har varit en del av samhällsbygge.
Hur sammanfattar man en karriär på över 75 år? Går det ens?
– Nej, haha! Men jag kan sammanfatta det som att jag hela tiden tagit steg för steg i karriären. Att vara inredningsarkitekt till yrket innebär att lösa olika uppgifter och problem ett steg i taget. Om man lyckas bra så tar man ett steg framåt och så har det flutit på. Stegen ändrar karaktär med åren och nu arbetar jag med hantverket i min verkstad i Vaxholm och det tänker jag göra så länge jag kan hålla i en hyvel.
Hur kom du in på den här yrkesbanan?
– En hantverksutbildning med inriktning mot hantverksmöbler ledde vidare till Konstfack med utbildning inom möbler och inredning. 1950- och 1960-talet var en speciell tid. Det moderna Sverige skulle byggas och det fullkomligen sjöd av positiv energi och framåtanda. Frågan var inte OM man skulle få jobb utan VAR man skulle jobba.
Vad driver dig i ditt arbete?
– En oavbruten lust att skapa och lösa uppgifter som är avgörande för vår framtid. Att delge all kunskap och erfarenhet som jag förvärvat under lång tid ser jag som mitt ”arv” till dagens formgivare.
Har du något visdomsord till nya designer?
– Som formgivare är det viktigt att lyssna på ”människan” och det är vår skyldighet att vara lyhörda för samhällets behov och förändringar.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– De problem som vi står inför kommer att kräva att vi alla måste ta vårt yttersta ansvar när det gäller resurser och miljötänk.
Foto: Patrik Lindell, Bodil Johansson, Petra Bindel, Peter Guenzel, Alexandra Nataf, Christine Tam, Lennart Durehed