Här är vinnarna i ELLE Deco Design Awards 2022
ELLE Deco Design Awards arrangeras varje år i syfte att sammanfatta det gångna designåret och hylla ledande svenska formgivare och inspiratörer. Priskategorierna 2022 är: Årets designer, Årets stjärnskott, Årets inspiratör, Årets inredare, Årets hederspris, Årets destination, Årets blickfång, Årets möbel och Årets inredningsaccessoar.
– Vi delar ut ELLE Deco Design Awards i nio kategorier som för oss sammanfattar designåret. Vi uppmärksammar personer som inspirerar och på olika sätt formar svensk design, Juryn sammanträdde redan i början av året, men nya restriktioner under pandemin och en uppskjuten Stockholm design week gör att vi först nu får fira de värdiga vinnarna, säger Cecilia von Mentzer, editionschef på ELLE Decoration.
– Årets ELLE Decoration Design Awards kännetecknas av reflektion. Pandemin har fått den svenska designscenen att stanna upp och reflektera över framtiden, produktionen, hållbarhetsarbetet och det lokala. Vilka vill vi vara i en föränderlig värld? Är storskalighet försvarbart? säger Katarina Matsson, redaktör på ELLE Decorations och juryns ordförande.
HÄR ÄR VINNARNA PÅ ELLE DECO DESIGN AWARDS 2021:
Årets destination i ELLE Deco Awards 2022: Vandalorum
Sätt kurs mot Småland för samtida konst och design i välpaketerat format. Utanför Värnamo väntar Vandalorum. Elle Decoration säger grattis till Årets destination i EDDA 2022!
Vandalorum slog upp portarna 2011 i röda ladugårdsinspirerade byggnader strax utanför Värnamo. Här visas utställningar om samtida konst och design – och oavsett vad museet tar sig för är det alltid högaktuellt, relevant och inspirerande. Just nu visas tre utställningar av tre olika kvinnor: Designern Jenny Nordbergs Active Cargo om produktion, en retrospektiv om Wanja Djanaieffs textilier och en poetisk utställning om ekologi, omgivning och människa av konstnären Caroline Mårtensson.
– När omvärlden är i gungning behöver folk kulturupplevelser och de samtal som de genererar i än högre utsträckning. Vi har slagit besöksrekord i år och har märkt hur publiken söker sig till platser där de kan inspireras och utvecklas, säger Elna Svenle, museichef på Vandalorum.
Årets destination: Vandalorum
Känslan för platsen och historien genomsyrar Årets destination där den breder ut sig mellan Värnamo och E4:an. En gammal torklada för hö har stått modell för den italienska arkitektens Renzo Pianos laduliknande byggnader i ring, som fylls av angelägna utställningar med det bästa från den svenska design- och konstscenen och spännande internationella nedslag. Ett självklart mål på vår resa genom landet.
Elna Svenle, museichef, Vandalorum:
Grattis! Hur känns det att vara Årets destination?
– Tack – det känns både glädjande och hedrande!
Vad driver er och vad kännetecknar Vandalorum?
– Vi har en unik placering mitt i Gnosjöregionen, hjärtat i svensk tillverkningsindustri där även ett antal välkända möbelföretag som Källemo, Stolab, Bruno Mathsson International och Swedese håller till. Vi bjuder ofta in formgivare och konstnärer att samarbeta med industrin vilket resulterar i experiment och nya projekt som publiken får möta i våra utställningar.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Vi märker ett ökat intresse för att leva med konst och konsthantverk. Vi uppfattar också att det finns en stark efterfrågan på det som tillverkas lokalt och som är både socialt och ekologiskt hållbart. Dessutom vill folk omge sig med sådant som har en historia; möbler och föremål som funnits med i generationer och vars patina är ett värde i sig själv.
Vad har ni på gång härnäst?
– Det största projektet vi arbetar med är den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolfs omvandling av vår 8,4 hektar stora tomt. Vi siktar på att inviga första fasen sommaren 2023. I slutet av oktober kommer vi som vanligt att vara värdar för utdelningen av Bruno Mathsson-priset som i år går till inredningsarkitekten och formgivaren Pierre Sindre, som också skapar en utställning för oss. Därefter visar vi nytt måleri av Sigrid Sandström och 2023 blir det fokus på Lisa Larson i en himmelsblå utställning med scenografi av TAF.
Årets blickfång i ELLE Deco Awards 2022: Siri Carlén
Konstnären Siri Carlén jobbar på infall och låter kroppen och materialet styra skapandet. Resultatet är alltid något taktilt, lekfullt och färgstarkt. Elle Decoration säger grattis till Årets blickfång i EDDA 2022!
Konstnären och illustratören Siri Carlén har sin bas i Stockholm. Hennes taktila och färgstarka arbete sträcker sig från skulptur och måleri till textil och illustration. I den uppmärksammade textilkollektionen för HEM låter hon pastellkritorna leda vägen till en nytolkning av naturens mönstervärld. Nyligen installerade hon utomhusverket Mamma barn utanför MOOD-gallerian i Stockholm.
Årets blickfång: Siri Carlén
Hennes ärliga blick fångar det stora och lilla i livet med en sällsam lyskraft och ett uttryck som omedelbart känns igen, oavsett medium. Och de är många. Mattor, skulpturer, sjalar och naturligtvis teckningar i karaktäristisk pastellkrita – ingenting är omöjligt för Årets blickfång.
Grattis! Hur känns det att vara Årets blickfång?
– KUL! Jag är glad, och överraskad. Det kommer ju ut en otrolig massa starka designprojekt varje år så att hamna i någons blickfång är såklart väldigt kul och uppmuntrande.
Berätta om din bakgrund. Hur kom du in på den här yrkesbanan?
– Jag är uppvuxen i en konstnärsfamilj och har alltid blivit extremt uppmuntrad att ”hålla på”. Min impulskontroll och mitt arbetsminne är obefintligt, så i skolan var det bara de praktiska ämnena som funkade. När jag inte klarade gymnasiet, blev jag deprimerad och hoppade av, men en vän till familjen ordnade så att jag kunde teckna kroki på en konstskola i stället. Det var första gången jag kände mig riktigt peppad och duglig. Sen dess har jag gått på magkänsla och grävt åt olika håll från där jag står – och nu är gropen ganska stor och rymlig.
Berätta om ditt arbete. Vad driver dig?
– Jag jobbar på infall och är luststyrd. När jag väl är sugen på något går det fort och blir mycket. Det är kroppen som styr estetiken och jag hämtar inspiration från allt – inte minst från de material jag använder. Pastellkritan som smular eller kladdar bortom min kontroll – och just det tycker jag om att jobba med. Den kan skapa olika luddighet och frasighet som liknar päls eller en ryamatta… Jag uppskattar det taktila och direkta, hur något känns. När jag skissar handlar det nästan uteslutande om vilken typ av ytor materialet skapar: Hur det känns i handen medan jag jobbar och hur det känns i ögat när jag tittar. Jag gillar det simpla och jobbar gärna flyhänt, men slarvar inte med material. Jag gillar att göra utan att tänka. Mina muskler är ändå mycket smartare än min hjärna. Jag kämpar med att aktivt undvika att titta på mig själv utifrån. Andras blickfång är kul – men sitt eget ska man akta sig för, om man inte vill drunkna som Narcissus.
Största utmaningen och lärdomen från året som gått?
– Att få ihop livet – att arbeta och vara förälder – är alltid trixigt. Det svårt att inte må dåligt över hur värden ser ut och allt dystert som händer. De senaste åren har varit extra märkliga, men jag har för det mesta känt mig lyckligt skonad. Det har varit skrämmande och gjort mig medveten om hur skört allt är. Att vi måste värdesätta det vi har, ifrågasätta allt alltid, inte vara rädda för dålig stämning och vara en broder för dem som behöver det mest.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Jag hoppas på konstnärlig höjd, hantverk och att inte köpa nytt. Att lägga mer pengar på mindre och bättre.
Vad händer härnäst för dig?
– Samma som ovan. Att jag får mer betalt för mindre, mer frihet och mer tid för att kunna göra bättre. Att jag blir bättre på att planera och strukturera så att jag har ett bra svar nästa gång någon undrar.
Årets möbel i ELLE Deco Awards 2022: Reform Lounge chair
I skärningspunkten mellan konst, design och teknik hittar vi Reform Design Lab. Designern Jurij Rahimkulov har ritat en läcker 3D-printad loungestol. Elle Decoration säger grattis till vinnaren av Årets möbel i EDDA 2022!
Att 3D printa bekväma och snygga möbler låter som science fiction – men det är faktiskt verklighet. Fråga bara Reform Design Lab och designern Jurij Rahimkulov som har ritat årets möbel. Tillsammans med Måns Broman, vd för Reform Design Lab, skriver han historia med sin organiskt böljande loungestol av biokomposit. Den kan användas både inne och ute och är helt cirkulär, eftersom materialet kan användas om och om igen.
Årets möbel: Reform Lounge Chair, design Jurij Rahimkulov för Reform Design Lab
Teknik och design – två olika världar som när de möts kan få oss att ifrågasätta status quo, möjliggöra nya former, testa oprövade material och utmana konventionella tillverkningsprocesser. Lika snygg som smart tar Årets möbel 3D-tekniken till nästa nivå och placerar sig i den internationella frontlinjen.
Jurij Rahimkulov, designer och creative director:
Grattis! Hur känns det att ha ritat Årets möbel?
– Att vinna utmärkelsen årets möbel betyder oerhört mycket för mig som har varit i branschen i 20 år. Det som gör den extra värdefull i mina ögon är att möbeln i sig är revolutionerande på alla möjliga sätt. Att jag skapade inte bara ett helt nytt produktionsätt – men även ett nytt material och förhoppningsvis en ny syn på framtidens konsumtion.
Berätta om Reform lounge chair – hur gick tankarna?
– Jag har alltid sökt nya vägar att designa och tillverka möbler. En av mina stora önskningar var att korta ner vägen från design till produktion. Det händer att bra design ”dör” på väg från ritbordet till produktion, det blir för mycket tyckande och kompromisser från alla möjliga håll. En annan idé var att göra produktionsprocessen 100 procent cirkulär. Det kan man säga att jag lyckats helt med eftersom vi kan återanvända våra material upp till 6 gånger och förlänga materialets livslängd i en produkt upp till 100 år.
Vad driver dig i ditt arbete?
– Det som driver mig i mitt arbete är väl min egen kreativitet. Den största utmaningen är att försöka skapa trender i stället för att följa de – och Reform är ett lyckat exempel på det.
Vilken är den största utmaningen från året som gått?
– Det var en tuff resa i och med pandemin som härjade. Företaget fick kämpa för sin överlevnad alla mässor var inställda och vi försökte nå ut med stolen på alla tänkbara sätt.
Vad händer härnäst för Reform Lab?
– Vi kommer fortsätta gå mot vårt mål att starta hubbar för 3D-printing över hela världen.
Årets inredningsaccessoar i ELLE Deco Awards 2022: The Ninevites
The Ninevites är en designstudio och plattform som hyllar svart estetik. Elle Decoration säger grattis till vinnaren av Årets inredningsaccessoar i EDDA 2022! The Ninevites är en designstudio och kollaborativ plattform för hantverk och design, grundad av Nkuli Mlangeni-Berg. De har bland annat skapat geometriskt mönstrade mattor som vävs för hand av lokal ull och mohair, från Sydafrika och Peru.
– Alla produkter är färgade för hand och skapade med mycket tålamod och kärlek. Det djärva geometriska mönstret är inspirerat av traditionella korgar, keramik, väggmålningar och pärlarbeten skapade av kvinnor från Sydafrika. Det är en hyllning till svart estetik, färg och arv, säger grundaren Nkuli Mlangeni-Berg.
Årets inredningsaccessoar: The Ninevites av Nkuli Mlangeni-Berg
Med inspiration från traditionellt sydafrikanskt hantverk skapas moderna mattor, där kärleken till material och mönster märks i varje fiber och historia och nutid vävs samman över kontinenter. Årets inredningsaccessoar är en hoppingivande kulturbärare som lyfter värden som social hållbarhet, kollektivt skapande och hantverksmässig tillverkning och får oss att fundera över nya vägar framåt.
Grattis! Hur känns det att vinna Årets inredningsaccessoar?
– Tack, är väldigt coolt att få ett erkännande för det arbete vi gör. Vi jobbar väldigt kollaborativt, från designen till skapandet av våra objekt – och jag är väldigt tacksam för allt hårt arbete och tron på det hos våra samarbetsparter.
Hur kom du in på den här yrkesbanan?
– Jag älskar textilier och design, men också att organisera, sammanföra människor och resa.
Och jag ville göra något där jag kan göra alla de sakerna. Vad driver dig?
– Kärleken och passionen till svart kultur och svarta människor och att ge en röst till de som inte har någon. Genom plattformen The Ninevites kan jag prata om de saker jag känner passion inför, skapa anställningar, stötta kvinnliga företagare, samarbeta med människor jag gillar och dela det underbara hantverket med världen.
Största utmaningen och lärdomen från året som gått?
– Jag fick barn 2021 och att navigera det och samtidigt arbeta under covid utan ett nätverk var svårt. It does take a village to raise a child.
Vilka tendenser ser du i inredningsvärlden framöver?
– Jag tänker inte i termer av trender. Jag tänker på hur designvärlden kan bli mer tillgänglig, inkluderande och skapa mer utrymme för svarta ungdomar att studera design.
Vad händer härnäst för dig och The Ninevites?
– En pop-up och hantverksskola på landsbygden i Sydafrika kanske, ett coolt samarbete med ett svenskt märke skulle kunna vara trevligt – eller kanske en ny kollektion.
Foto: Erik Wåhlström, Erik Lefvander, Anna Schori, Patrik Lindell, Simon Mlangeni-Berg