Paola Bjäringer på Misschiefs öppnar sitt hem under Stockholm design week – se bilderna här
– Paris lärde mig att våga vara högljudd. Att ta plats, säger Paola Bjäringer, som växte upp i den franska huvudstaden.
Paola beskriver staden som en plats fylld av kontraster, kaos och mod. Efter flytten till Stockholm 2016 blev det tydligt för henne att något saknades.
– Stockholm är stillsammare och mer kontrollerat, vilket har sina fördelar, men det saknar rum för dem som vågar utmana.
Det var där Misschiefs föddes, ur behovet av en plattform som inte bara lyfter fram utan också hyllar den svenska feministiska avantgarden. Misschiefs är inte bara en plattform – det är en hel värld. En plats där tänkande och kreativitet får krocka och födas på nytt.
Misschiefs är en viktig plattform
Här ges kvinnliga och icke-binära kreatörer frihet att experimentera bortom de kommersiella kravens trånga ramar. Sedan starten har Misschiefs blivit en avgörande plats för kvinnliga och icke-binära konstnärer. Plattformen har gett över 40 kreatörer kostnadsfria ateljéer och visat verk av mer än 150 konstnärer och designers både i Sverige och internationellt.
– Utan en plats att skapa är det omöjligt att forma sin egen historia. Misschiefs handlar om att ge konstnärer utrymme att experimentera bortom kapitalismens krav, säger Paola.
Paolas väg in i designvärlden var långt ifrån traditionell. Hon kom via genusstudier och forskning om hur kvinnor började designa sexleksaker för kvinnor. Det ledde till ett samarbete med Matali Crasset, en fransk designer som visade henne att design kan vara mycket mer än bara form och funktion.
– Crasset lärde mig att design kan vara socialt och att objekt kan bära en djupare mening, säger Paola.
Paola Bjäringer öppnar sitt hem
Inför Stockholm design week utmanar Paola normer genom att öppna en utställning i sitt egna hem.
I stället för sterila gallerier och den typiska vita boxen skapar hon en dynamisk miljö där konst och design möter både rummet och besökarna. Utställningen presenterar verk av sex svenska designers.
Kajsa Willner ställer ut Craft Punk, en serie vaser och lampor skapade av återvunnet material. Sara Szyber bidrar med sina KL+-fåtöljer, tillverkade av återvunnet trä. Anna Nordström visar Cushion Containers, kuddar sydda av återbrukade textilier, samtidigt som hon utforskar spets som ett familjearv i ny tappning. Färg & Blanche presenterar F-A-B Succession, där matstolar förvandlats med djärva textilkreationer. Ebba Lindgren visar ljusskulpturen Knock-off-Neon, som kombinerar vintage-textilier med neon, medan Ellen Hedin omtolkar industriella material med Konto, ett gyllene sidobord, och hyllor av återvunnen mässing.
Dessa verk visas tillsammans med Paolas privata samling, som inkluderar design av franska storheter som Matali Crasset och Mathieu Lehanneur.
– Det handlar om att skapa en skarp dialog mellan kvinnliga kreatörer, deras hantverk och deras berättelser, förklarar Paola.
Återbruk är kärnan i Paolas vision – en reflektion över att skapa nytt ur det som redan finns.
– Återbruk handlar om att röra sig framåt, att skapa nytt istället för att fastna i tanken på avfall.
Ett särskilt starkt exempel är hennes samarbete med textilkonstnären Anna Nordström, där generationer av spetstyg från Paolas släkt förvandlats till ett storslaget överkast och en dörrportal.
– Det handlar om att ta något som gått i arv och omforma det till något nytt och meningsfullt, berättar Paola.
Inkluderande projekt
Storytelling genomsyrar Paolas arbete, både i hennes kuratoriska projekt och i hennes eget hem. För henne handlar det om att skapa miljöer som river ner hierarkier och i stället förenar människor.
– Rum och objekt skapar ofta gränser – gammal mot ung, rik mot fattig, män mot kvinnor. Vi måste lära oss och lämna dessa hierarkier bakom oss för att skapa en bättre livsmiljö.
Hennes arbete strävar efter att dekonstruera dessa system och bygga något mer inkluderande. När du kliver in i Paolas hem möts du direkt av hennes filosofi. I hallen möts du av poeten och konstnären Nachla Libres verk, skapat med 87 svarta Posca-pennor. T emat är kärlek, och verket täcker väggarna som en visuell explosion.
– Varje gång jag går in i mitt hem känner jag hennes kärlek och hängivenhet. Det är den kopplingen mellan konstnären och objektet som driver mig, säger Paola.
Alltid omgiven av konst och design finner Paola sin inspiration i människor som vägrar att kompromissa med sina visioner. Hon lyfter särskilt fram konstnärer och designers som fortsätter att kämpa för inkludering, särskilt i en tid där exkludering blir allt vanligare.
– De som kämpar mot den känslomässiga tillbakagången och bygger gemenskaper är framtidens ledare. Särskilt feminister, säger hon.
För henne är design aldrig bara estetik – det är ett verktyg för förändring. När hennes hem förvandlas till en scen för dialog och nya perspektiv under Stockholm design week står en sak klart: design börjar alltid där människor möts.
Av: Astrid Birnbaum
Foto: Sanna Lindberg