Hollywoods favoritmattor tar över New York – möt Nordic Knots
Utsikten från Stahl house i Los Angeles är svindlande. Staden breder ut sig under Pierre Koenigs case study-hus från 1960 och det är som att tiden tar ett djupt andetag och stannar till för ett ögonblick. Landmärket är kuliss för Nordic Knots senaste samarbete, med skådespelerskan och entreprenören Jessie Andrews för Tase Gallery, och de grafiskt, eleganta mattorna besitter samma tidlöshet som platsen.
– Det är otroligt inspirerande att få fotografera på en sådan ikonisk plats, säger Fabian Bergstrand och Liza Laserow när jag möter dem i deras magnifika showroom i en gammal biograf i Stockholm.
De ler åt minnet av hur de möttes ”en blöt kväll i New York” i början av 10-talet. Han, art director på reklambyrå. Hon, inredare med en bakgrund inom antikviteter. Kärlek uppstod, och snart även tanken på att göra något ihop.
– Ett skandinaviskt brand inom en väldigt traditionell och rätt tråkig industri, säger Liza.
– Ett mattföretag som är snyggt och har de här skandinaviska värdena och kvaliteten. Det var någonting jag saknade när jag gjorde inredningsprojekt. Produkter som vi tycker känns lyxiga och som ger otroligt mycket designvärde för kunden, men ändå är inkluderande.
Tillsammans med Fabians bror Felix lanserade de Nordic Knots på sin fritid, med ett fåtal mattmodeller och egen webbshop. I dag hittas huvudkontoret, med 42 anställda, i Stockholm. Utöver sina klassiska kollektioner, har de under åren omsorgsfullt valt ut sina samarbetspartner. Som den London-baserade designstudion Campbell–Rey, New York-designern Giancarlo Valle (som även ligger bakom deras utsökta butiker i Stockholm och New York), franska konstnären Garance Vallée och hennes landsman, arkitekten Fabrizio Casiraghi, en kollektion som fotograferades på Norrvikens trädgårdar.
– Alla produkter filtreras genom oss.
Just längtan efter nästa samarbete, fotografering eller kollektion är deras främsta motivationskälla. Att allt alltid kan bli lite bättre.
– Det mesta är egentligen drivet att vad vi tycker är kul. Man kanske kan säga att vår filosofi är ett konstant förbättrande. Det är alltid lika spännande med nästa grej, säger Liza.
USA är deras största marknad och mattorna har snabbt hittat hem till världens populärkulturella toppskikt.
– Jag tycker att det är roligare om musiker och Hollywoodlegender går omkring på våra mattor än någon slags designelit. Tänk att ha Nordic Knots-mattor på Chateau Marmont i LA, säger Fabian.
Foto: William Jess Laird, Magnus Mårding, Felix Odell