Nu kan du sälja dina designmöbler hos Used icons - en digital marknadsplats som utmanar
Precis som med många, goda projekt kokar även detta ner till att några vänner möts, stöter och blöter, får en idé och så ser något helt nytt dagens ljus. Leo Forssell, från prisvinnande inredningsföretaget Arranging things, och entreprenören Martin Trap är just kompisar från förr. De började gemensamt fundera över om det gick att sälja designprodukter på nätet à la Vestiare, för mode.
Utmana andra auktionssajter
– Många kollar auktionssajter dagligen, det finns mängder med bra plattformar, men med dem kommer också avgifter, krångel och ibland osäkra affärer där köparen inte dyker upp, oäkta saker, bristande kommunikation och så vidare, säger Martin Trap, vd på Used icons.
– Jag är ständigt ute på nätet och scoutar, både av intresse, men också för att hitta saker till våra inredningsprojekt. Jag har känt att det saknats en plats med kurerat, garanterat äkta innehåll, säger Leo Forssell som kommer hålla i värderingarna.
Vad är en ikon då? Enligt ordboken är det en helgonbild. Men ordet ikonisk har i och med betydelseförskjutning kommit att betyda ungefär legendarisk eller berömd. En Y-stol är naturligtvis ikonisk, men en pinnstol är också det i så måtto att den är en del av den svenska folksjälen och att den står att finna i de flesta svenska hem.
– Alla har ikoner hemma. För mig är ikonisk design ting som ständigt är aktuella, som står pall för tidens tand och som äger relevans, säger Leo.
Used icons ska vara en trygg plats
– Vi på Used icons ska vara en trygg och säker plats med äkthetsgaranti och trygga leveranser, det är vi som är kontakten mellan köpare och säljare vilket borgar för just trygghet. Vi kommer sköta hela försäljningsresan från värdering till upphämtning och leverans, säger Martin.
Den globala marknaden för begagnad design växer explosionsartat – och nu får Sverige sin första kurerade plattform som sätter kvalitet, trygghet och hållbarhet i centrum.
En omnichannel-upplevelse
– Vi kommer kunna erbjuda snabba leveranser, transparenta avgifter där säljaren betalar kommission till oss, säger Leo.
– Det känns som vi har hittat ett hål, folk handlar mycket möbler och design på nätet, patina är viktigt. Och vi blir en del av en mer hållbar värld och den cirkulära ekonomin.
Först en digital plattform och marknadsplats, men i vår öppnar ett showroom i det storsatsande slakthusområdet intill Globen i södra Stockholm och i och med det blir Used icons en omnichannel-upplevelse.