Ta en titt i konstnärens färgstarka och moderna hem på Lidingö
Det började med fotografiet. Giulia Cairones italienska pappa var en glad amatörfotograf och hans kamerasamling och gamla negativ fascinerade dottern. Efter gymnasiet gick hon en kvällskurs i fotografi – de andra eleverna var medelåldersmän som mest var intresserade av teknik, men läraren och Giulia möttes i en gemensam konstnälighet.
– Jag tyckte det var otroligt inspirerande så efter det ville jag fortsätta. Det är ofta nyckeln i livet, att man träffar en person som sporrar en att fortsätta, säger hon.
I mörkerrummet för färgfilm hittade hon hem och insåg att bilderna kunde användas för att skapa känslor och stämningar. När hon sedan inte kom in på fotoutbildningen på Valand (numera HDK-Valand) i Göteborg visste hon inte riktigt vad hon skulle göra.
I stället hamnade hon på Konstfack vid Telefonplan i Stockholm och i konsthöskolans korridorer trillade hon in i skulpturateljén. Där blev hon kvar. I dag är hon verksam som konstnär och känslan för färg och installation märks tydligt i hyrestrean på Lidingö, där hon bor med sin femåriga dotter Antonia sedan tre år.
– Det första jag gjorde när vi flyttade in var att placera konsten, säger hon.
Två stora verk, av vännerna Johan Carlén och Erika Bergström, skulle hitta sin plats får att skapa en grundstruktur i det nya hemmet. Först därefter kom möblerna in.
– Jag bodde tidigare i ett kollektiv, så jag hade inte så mycket möbler. Hemmet har växt fram, säger hon.
Långsamt fyllde fynd från Blocket, nätauktioner, Tradera och Marketplace hemmet. Designern Niels Gammelgaard, som designade många moderna klassiker för Ikea på 80-talet, är en favorit och Giulia har inget emot att vänta länge på rätt objekt.
– Man behöver inte köpa allt direkt. Ha lite tålamod och is i magen, ofta kommer saker upp igen. Ibland är möblerna dammiga och i dåligt skick enligt bilderna, men bakom smutsen kan det gömma sig något bra! Men det blir svårare och svårare att fynda, måste nästan åka utanför Stockholm, säger hon.
Giulia flyttade med familjen från Milano till Stockholm som 10-åring och visst märks hennes italienska arv i inredningen. Memphisgruppen – ett postmodernistiskt designerkollektiv med Ettore Sottsass i spetsen som var aktivt under 80-talet – är en tydlig inspirationskälla och märks i de geometriska formerna och klara färgerna.
– Jag har alltid älskat Memphis formgivning. Ettorre Sottssas spegel har jag drömt om länge, långt innan den blev så stor. Den är lite tokig, men också väldigt kul, säger hon.
Trots den brokiga inredningen är lägenheten långtifrån rörig. Precis som i hennes konst finns en tydlig struktur under ytan.
– Färg och konst ska få ta plats. Jag har inte så mycket färg på väggarna, det får konsten och möblerna bidra med. Jag tycker om att det finns mycket att titta på. Jag är ingen minimalist, men hemmet har en enhetlig känsla.
Fotograf: Patric Johansson Stylist: Myrica Bergqvist