Vad är Substack? Allt du behöver veta om appen det snackas om
Jag har sett ordet bland författares instastories. Och i kommentarsfälten på Tiktok. I mediabruset hör jag Substack allt oftare. Så jag hade helt enkelt inget val. Det var bara att skapa en användare.
Som ett test la jag ut en story på Insta och sa att jag skaffat Substack samtidigt som jag frågade vilka andra som hängde där. De allra flesta som svarade skrev ”Vad är det?”. Så låt mig agera guide för dig som också hör ordet Substack men inte fattar vad det är eller vad man gör där.
Vad är Substack?
Frågar man Google får man svaret ”Substack är en amerikansk onlineplattform som tillåter journalister, skribenter och andra innehållsskapare att publicera nyhetsbrev och skapa en prenumerationsbaserad publik”.
Inget ont om Google men det var ju ett ganska torrt svar som inte direkt fick mig sugen på att bli användare på Substack. Frågar du mig, ELLEs redaktör för populärkultur skulle jag säga att:
Tänk dig att gamla blogg.se, Pinterest och Twitter fick ett barn – det är Substack.
Hur fungerar Substack?
Substack går att använda både i webbläsare och via app. Efter att du skapat en användare får du välja vilka intressen du gillar. Till exempel mode, skönhet och/eller kultur. Du har din egen profil där du kan följa användare och där igenom skapa ett flöde liknande en for you page. Till skillnad från appar som Instagram och Tiktok har Substack mer textbaserat innehåll. Men det finns absolut mycket inspobilder, videomaterial (och memes!) också.
I flödet kan du hitta allt från analyser av tv-program till tips på höstmode. Många användare är också väldigt duktiga på att tala om vilka deras målgrupper är. De beskriver helt enkelt sin ”target audience”, för att du ska veta om deras content är något för dig.
Flera av de användare jag gillar har till exempel uttryckt att deras target audiece är ”kvinnor mellan 25-25”, ”personer som gillar att överanalysera popkultur”, ”boknördar” och ”storasystrar”.
Via kommentarsfält, reaktioner och genom att prenumerera på användares material kopplas skribenter samman med sin publik och sina läsare.
Vilka har Substack?
Allt fler kända skribenter dyker upp på Substack. Till exempel Roxane Gay, Chuck Palahniuk, och Joyce Carol Oates.
Men Substack är också en plats där många privatpersoner som gillar att skriva publicerar innehåll.
Kostar Substack pengar?
Ja och nej. Det kostar inte pengar att skaffa Substack och det finns mycket material att ta del av som är gratis. Tänk typ blogginlägg hos många olika användare (eller notes och longform som de kallas på Substack).
Vill du däremot kunna ta del av allt innehåll, som att prenumerera på kurerade nyhetsbrev från specifika användare som har valt att ta betalt för sitt innehåll finns flera olika prenumerationsplaner att välja mellan.
Hur tjänar man pengar på Substack?
En av fördelarna med Substack är att den enskilda användaren kan tjäna pengar. Det görs genom att bygga upp en bas av prenumeranter som är villiga att prenumerera på och betala för innehållet du skapar. Det ska dock poängteras att Substack tar 10 procent av dina intäkter.
Vad ska jag skriva på Substack?
Vilken nisch du vill ha på Substack avgör du. Plattformen erbjuder allt från kortare texter av typen Twitterformat till längre, mer bloggliknande inlägg. Designmöjlgheterna av din profil är limiterade så det är viktigt att du tydligt talar om för användarna vad din profil handlar om. Till exempel mode, skönhet, skönlitterära kapitel eller politiska/popkulturella analyser.