Det alkoholfria premiumvinet French Bloom kommer till Sverige
Efterfrågan på bra alkoholfria alternativ bara växer, någon som både Maggie Frerejean-Taittinger och Constance Jablonski kan relatera till. De lärde känna varandra i New York då Maggie arbetade med den internationella utvecklingen av Guide Michelin och Constance arbetade som modell. Det var när Maggie var gravid och Constance stod inför utmaningen att balansera sitt professionella och sociala liv som de insåg hur få alkoholfria alternativ det fanns på marknaden. De slog sina kloka huvuden ihop efter flera års forskning och förfining grundades French Bloom 2019 – med målet att erbjuda ett franskt mousserande som håller samma nivå vad gäller kvalitet och upplevelse som fina viner.
– Vi ville skapa alkoholfria premiumviner på ekologiska druvor. Viner som är veganska, utan tillsatser och som inte innehåller några mängder socker. Det var viktigt både för mig, som var gravid med mina tvillingsöner när vi startade upp French Bloom, och för Constance som jobbar som modell och vill ta hand om sin kropp, säger Maggie Frerejean-Taittinger.
Inom kategorin alkoholfria mousserande premiumviner har French Bloom snabbt gjort sig ett namn och på mindre än tre år finns French Bloom i över 30 länder. Deras viner har mottagit flera prestigefyllda utmärkelser, inklusive titeln "World’s Best Alcohol-Free Sparkling Wine" vid World’s Best Sparkling Wine Awards 2022 och 2023.
– Utmaningen har varit att dealkoholisera vinerna och samtidigt behålla ett smakdjup och en hög syra. Där har det varit viktigt för oss att göra ett bra förarbete med vinerna, då de förlorar cirka 60 procent av aromerna när man avalkoholiserar dem eftersom alkohol är en smakbärare, säger Maggie Frerejean-Taittinger.
I oktober 2024 meddelade Moët Hennessy, en del av LVMH och en global branschledare, sin investering i French Bloom. Moët Hennessy och French Bloom delar en passion för innovation och kvalitet, och vill tillsammans forma framtiden för alkoholfria mousserande viner.
– Vi har märkt att vinerna lockar kvinnor i synnerhet. Kvinnor bär så många olika hattar, man ska vara en bra vän, en bra partner, en bra mamma och en flitig kollega – och samtidigt orka vara social, gå ut på aw:s och tillställningar där det ofta förekommer alkohol. Att orka hålla alla dessa bollar i luften och dessutom dricka kan vara svårt, likaså att hitta sin tid till att leva hälsosamt. Därför kan vi nu erbjuda ett likvärdigt alternativ, där man inte behöver välja en sockrig läsk bara för att man vill dricka alkoholfritt, säger Maggie Frerejean-Taittinger.
French Bloom erbjuder hela sin kollektion, som finns att köpa på ROT BUTIK & KÖK på Nordiska Kompaniet i Stockholm och på ANNONS www.nk.se från och med den 30 december 2024.
- Le Blanc: Tillverkat av ekologiska franska Chardonnay-viner. Detta mousserande vin kännetecknas av en mineralisk friskhet med tropiska inslag av kryddor och citruszest och avslutas med delikata blommiga toner och uppfriskande syra.
Pris: 329 kr för 75 cl. - Le Rosé: Tillverkat av ekologiska franska Chardonnay- och Pinot Noir-viner. Le Rosé erbjuder en välbalanserad komplexitet av mineralitet och friskhet, med inslag av rosenblad, röda bär och vit persika.
Pris: 389 kr för 75 cl. - La Cuvée Vintage 2022 Blanc de Blancs: Ett mousserande Blanc de Blancs, det första i sitt slag, gjort på ekologiska Chardonnay-viner från 2022 som lagrats i ekfat. Smaker av mirabellplommon, honung och rostat bröd, vilket påminner om ett moget årgångsvin vid sin fulla mognad. Presenteras i en presentlåda av trä.
Pris: 1 249 kr för 75 cl.
Många reagerar nog över prisbilden på vinerna, som går från 389 kronor upp till 1 249 kronor. Men att lägga sig i den priskategorin har varit ett medvetet val, menar Maggie Frerejean-Taittinger.
– Vi har satsat på en superpremiumkategori. Vi trodde först att det skulle vara lite för nischat och att det kanske inte skulle funka i Frankrike, särskilt med tanke på vilken stark champagnetradition man har där. Men på fyra år har vi lanserats i 30 länder, vi finns på flera stjärnkrogar och trendiga hotell och barer, och det understryker det faktum att det finns kunder som vill betala för den här kvaliteten.