Unikt designsamarbete mellan S:t Eriks Bryggeri och lokala kreatörer
Sedan starten har fokus för S:t Eriks Bryggeri alltid varit att brygga öl med kärlek och med det alltid låta hantverket stå i centrum. Passion för kvalitet och design har lett dem till att ta ett ytterligare steg och slå sig samman med två lokala kreatörer – Chris Martin, från Massproductions, och den nya designstjärnan Ebba Alling. Tillsammans presenterar de En tradition i ny tappning – ett designsamarbete som bygger vidare på S:t Eriks beståndsdelar, hantverk och design.
Tillsammans flyttar Chris Martin och Ebba Alling in bakom baren, för att sätta sin egen prägel på två av de mest klassiska föremålen i ölhantverkets resa; öltappen och ölglaset. Ett sätt att uppmärksamma lanseringen av S:t Eriks senaste produkt; S:t Eriks Ljus Lager. I och med det har de två kreatörerna tagit fram en exklusiv öltapp och ett unikt ölglas.
Det exklusiva, munblåsta ölglaset, från svenskdesignade BOBO glas, står Ebba Alling bakom. Illustrationen speglar Stockholms många drömmare och innovatörer med polstjärnan som fokus. Utifrån Ebbas design har Chris Martin sedan formgivit en unik öltapp från lekfulla materialval. Samarbetet är lika mycket en hyllning till hantverket och traditioner, som viljan att spränga gränser och ge form till nya idéer som berikar vår värld och för den framåt.
– För öltappen valde jag en form som hade en medeltida känsla, något som går att koppla an till S:t Eriks som varumärke och deras bildspråk. Jag har beskrivit några av mina tidigare verk som just ”Medieval Modern”, det är ett sätt att beskriva en typ av estetik som jag ofta kommer tillbaka till, men inte avsiktligt! Jag adderade sedan en modern känsla genom att använda virvlande kåda, vilket representerar kombinationen av de få ingredienser som används i ölproduktion. Att sedan arbeta med Ebba var lätt, då hon av en slump också har ett intresse för medeltida design. Jag är väldigt nöjd med resultatet, skål! säger Chris Martin.
– Min illustration kretsar kring polstjärnan, vilken går att koppla an till S:t Eriks egen logotyp, men också symboliken i hur människorna, stockholmarna, är företagets ledstjärna. I designen vill jag leka med människors fantasi och skapa möjligheter att drömma sig vidare. Detta är något för drömmarna och innovatörerna, som leker med formen och för staden framåt, säger Ebba Alling.
Ebba Allings ölglas och Chris Martins öltapp kommer gå att finna exklusivt på Restaurang Bleck, på Södermalm i Stockholm, när du beställer en S:t Eriks Ljus Lager. Ölglasen med Ebbas illustration kommer även finnas till försäljning i begränsad upplaga hos Esteriör (både online och i butik) från och med 22 mars.