Populärt: Mat Drinkar Vegetariskt Alla recept Höstmat Vintips till middagen

H&M öppnar pop-up med prisade Michelin-kockduon Adam och Albin

23 sep, 2024
AvNami Kawakita
H&M öppnar pop-up med prisade Michelin-kockduon Adam och Albin
Som en del av H&M:s A/W 2024-kollektion öppnar nu The Beet, en helt växtbaserad pop-up-restaurang, i Stockholms äldsta och mest anrika galleria Birger Jarlspassagen. Ett unikt samarbete mellan modejätten H&M och den Michelin-prisade kockduon Adam och Albin.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
ELLE besöker GondolenBrand logo
ELLE besöker Gondolen

Samtidigt som H&M lanserar en av de mest imponerande höstkollektionerna hittills introducerar företaget en ny generation butiker. Förutom att det öppnat en ny butik på Götgatan så har butiken på Drottninggatan 50 omvandlats till en "pop-in" med ett nytt, mer avskalat och kurerat designmanér och i Westfield Mall of Scandinavia fylls den nyrenoverade butiken med mode, inredning och en stor flagship-yta för H&M Beauty. Som att inte det räckte har även Birger Jarlspassagen, Stockholms äldsta och mest anrika galleria, blivit en hotspot för mode, mat och kultur. Här hittar du den växtbaserade pop-up-restaurangen The Beet – ett unikt samarbete mellan kockduon Adam och Albin och H&M.

Annons

Kockduon Adam Dahlberg och Albin Wessman ligger bakom krogarna Solen, Misshumasshu och Michelin-prisade Adam/Albin. Det här är första gången de skapar en restaurang tillsammans med ett modeföretag. Både Adam Dahlberg och Camilla Henriksson, Global Head of Brand Experience på H&M, är överens om att mat och mode är två kreativa världar som möts.

Inredningen på The Beet går i H&M:s välkända röda nyans.

– Kreativitet är utgångspunkten för allt vi gör och något som alltid har definierat oss som varumärke. På H&M blickar vi alltid framåt och utmanar oss själva med frågor som: Vad kan vi göra bättre? Hur kan vi överraska våra kunder? Hur kan vi förhöja varumärkesupplevelsen ytterligare? Det ger oss möjlighet att utforska nya spännande områden, säger Camilla.

Annons

– Vi kände att ska vi göra någonting med H&M så vill vi göra någonting som känns lustfyllt för oss. Vi måste känna: "Fan det här vill vi göra, det här blir kul!", säger Adam.

Och kul har det varit, men också utmanande. Det var Adam och Albins idé att skapa en helt växtbaserad meny. Förutom att sensommaren och hösten är den bästa tiden när det kommer till råvaror, och framförallt till grönsaker, så har det varit en dröm för duon att öppna en helt grön restaurang. Adam fortsätter:

– Vi ville ha en utmaning för oss själva. Vi älskar ju att äta på det här sättet. Men vi har nog varit lite för fega för att göra en sådan restaurang, nu får vi testa i två och en halv månad och se hur det funkar och vad folk tycker om det. Både jag och Albin, och alla våra kockar, har fått pusha oss i hur lagar vi en vegetarisk meny och få det att bli lika smarrigt som annars.

Adam och Albin har alltid velat testa att ha en helt växtbaserad meny

Har det varit några utmaningar med att ha en helt växtbaserad meny?

– Jag skulle säga att det har varit tvärtom, att det har gått mycket lättare än vad jag hade tänkt. Det är så mycket som vi har nailat på första försöket, säger Adam.

Annons

Enligt Adam har det på något sätt varit enklare att skapa smakrika rätter när hela menyn är vegetarisk. Tillskillnad från en traditionell meny med kött och fisk så är det exakt samma förutsättningar för rätterna, det finns ingen fin köttbit att tävla emot.

Samarbetet mellan Adam och Albin och H&M är avsett att kombinera smak och modern stil. H&M gör pop-ups i Stockholm, London och Paris i höst som en del av deras varumärkesresa.

– Då hållbarhet ligger såväl den berömda kockduon som oss lika varmt om hjärtat, var det fantastiskt att se deras vision ta form i vår pop-up genom en växtbaserad meny med lokalproducerade och högkvalitativa råvaror i centrum, en förfinad tolkning av den klassiska svenska fikan och egenproducerade drycker. Det var viktigt för oss att Adam och Albin fick full frihet att släppa loss sin kreativitet, förklarar Camilla.

Adam och Albin i Birger Jarlspassagen

Hur kommer det sig att det blev just kockduon Adam och Albin?

– Adam och Albins filosofi och moderna tolkning av skandinaviska smaker är något vi alltid har uppskattat och känt skulle passa perfekt för att låta våra kunder upptäcka H&M ur ett nytt perspektiv. Därför, när möjligheten till det här samarbetet dök upp, så kände vi direkt att “den här chansen får vi inte missa, vi bara måste vi förverkliga detta!”, säger Camilla Henriksson.

Annons

Vad på menyn får man absolut inte missa?

– Det är omöjligt att bara välja en men jag är särskilt förtjust i förrätten med labneh och gurka samt desserten med körsbär, säger Camilla.

Adam däremot är svag för den smörstekta auberginen.

– Framför allt sättet vi tillagade auberginen på. Vi saltar den först, för att dra ur lite vätska, sen steker vi den i smör tills den blir gyllenbrun och sen slår man på en svamp- och kålskyn som den får brisera i. Då suger den åt sig alla de där goda juicerna och får nästan lite karljohansvamp-textur. Det blir som en slags blandning mellan anklever och karljohansvamp. Den är jag väldigt förtjust i!

Den serveras med bönor, paprika, frasiga linser och libbsticka. Det är en helt otroligt välbalanserad rätt. Men det finns en annan rätt som är ett måste för alla som går dit.

Kanelbullen ingen får missa

– Sen gillar jag vår kanelbulle som vi har som dessert, väldigt enkel men fantastiskt god, fortsätter Adam.

Det är en karamelliserad kanelbulle, stekt i smör och socker, med en generös kula vaniljglass, toppad med lite lönnsirap. Utan tvekan det godaste man kan äta, det var alla runt bordet överens om.

På The Beet är det drop-in som gäller och har öppet tisdag-söndag fram till den 30 november.

Foto: H&M

Annons