Skansen satsar på mat och dryck – Stureplansgruppen tar över Solliden
Skansen, denna skatt där du kan uppleva historia byggnader, glasblåsning och nordiska djur, kommer från och med i år storsatsa på mat- och dryckesutbudet genom att ingå samarbete med Stureplansgruppen, en av Sveriges största restaurangkoncerner. Stureplansgruppen driver bland annat Bank Hotel, L'Avventura, Röda Huset och Michelin-belönade Nour och Ekstedt. Med andra ord – de vet vad de sysslar med.
Som en av Sveriges ledande aktörer inom restaurang- och eventbranschen räknar Stureplansgruppen med att tillföra erfarenhet och kreativitet till Skansens gastronomiska utbud. Restaurang Solliden har en lång, rik historia och är sedan länge en ikonisk del av Skansen med sin unika miljö och oslagbara utsikt över Stockholm.
– Solliden är en plats som alla svenskar har en relation till – en ikon fylld av minnen och traditioner. Vi är stolta över förtroendet att få utveckla denna historiska plats till en destination som bjuder in till både härliga helgbesök, oförglömliga event och riktigt mathantverk. Vår ambition är att Solliden ska bli en plats där historia och framtid möts, som Stockholmare och besökare älskar att återvända till om och om igen, säger Vimal Kovac, VD och grundare av Stureplansgruppen.
Ambitionen är att gemensamt knyta ihop det gastronomiska med program, evenemang och årstidernas variation för att skapa en helhetsupplevelse för gästerna. Även hållbarhet står högt upp på agendan, och serveringen ska kännetecknas av god mat och hälsosamma val.
– Mat och dryck behöver utvecklas för att bli en mer integrerad del i Skansens erbjudande till gäst. Det finns ett stort intresse för skandinaviska råvaror och mat som Skansen självklart ska vara en del av, säger Maria Groop Russel, VD för Skansen.
Tillsammans kommer Skansen och Stureplansgruppen skapa en destination där mat, dryck och upplevelser smälter samman till något oförglömligt för gäster i alla åldrar.
Foto: Jonathan Lundkvist