Här är designerväskorna som ökat mest i värde – experten reder ut
En handväska är varje kvinnas bästa vän, eller? Oavsett är intresset för handväskor stort och utbudet likaså. Ofta hör vi argumentet att en designerväska är en bättre investering än guld och aktier.
Men stämmer det verkligen? ELLE har pratat med Johanna Fock, som i över 20 år har jobbat som specialist för Fashion på auktionshuset Bukowskis.
Hur bra investering är en designerväska?
– Om man köper rätt skulle jag säga att det kan vare en mycket bra investering. Om vi ser till efterfrågan och prisutveckling skulle jag rekommendera klassiska modeller från de stora modehusen, exempelvis Kelly och Birkin i olika storlekar och utföranden från Hermès, samt klassiska modeller från Chanel, Dior och Louis Vuitton. Många av dessa modeller har gått upp mycket i nypris de senaste åren och fortsätter att öka. Klassikerna behåller generellt ett högt värde på andrahandsmarknaden och populära modeller med lång väntetid från Hermès kan till och med gå dyrare på andrahandsmarknaden än i butik, berättar Johanna Fock.
Hur påverkar trender värdet på väskor?
– Håller man koll på marknaden och olika trender så kan man även göra en bra investering om man går för ett lite mer våghalsigt val. En väska som kanske var svår på marknaden för ett par år sedan kan helt plötsligt få en boost om den synts på rätt kändis eller figurerar i en populär tv-serie exempelvis. Vi har tydliga exempel på det gällande till exempel Fendis Baguette, Guccis Jackie, Diors Sadle bag och Balenciaga City bag som relativt nyligen såldes rätt billigt på auktion men som nu är i ropet igen.
Hur vanligt är det att sälja sin väska vidare på auktion?
– Det är relativt vanligt. Jag kan tänka mig att det är en trygghet när man investerar i en dyr väska att man vet att den behåller ett andrahandsvärde och att man faktiskt kan sälja vidare om man tröttnar. Vi ser också ett fortsatt växande intresse att handla lyxväskor på andrahandsmarknaden och det finns en ökad pris och miljömedvetenhet kring att handla vintage i allmänhet. Detta bidrar till att många väljer att sälja sin väska vidare.
Hur mycket har de mest populära väskorna ökat i andrahandsvärde de senaste åren?
– Svårt att säga generellt men som jag nämnde tidigare är det framför allt de klassiska modellerna som har ökat i värde samt modeller som kanske har uppmärksammats på kändisar eller i sociala medier. Den klassiska Chanel flap bag kunde man ropa in för ca 12-16 000 kronor när vi startade våra Fashion-auktioner på Bukowskis för cirka 20 år sedan medan de nu klubbas runt 40-70 000 kronor beroende på modell, utförande och ålder.
Vilka märkesväskor har ökat mest i värde?
– Det vi säljer absolut bäst är märken som Chanel, Hermès, Louis Vuitton, Christian Dior med flera. Om vi talar faktisk prisökning mot nypris så skulle jag lyfta fram efterfrågade modeller från Hermès med begränsad produktion och långa väntetider i butik. Det är dock svårt att svara generellt då det varierar mycket utifrån modell, år, färg och skick. Det vi kan säga är att våra kunder efterfrågar klassiska modeller, väskor med axelband, gärna i mörkt läder och av slitstarkt material samt att väskan är i fint skick. Gärna med alla tillbehör (box, dustbag, band osv) så att man får en känsla av att den är ny, även om den inte är det.
Att tänka på när man säljer sin väska
– Ett tips om man går i funderingar på att sälja sin väska är att flera av de stora varumärkena erbjuder spa för sina väskor. Det kan vara en bra idé om de blivit slitna eller behöver repareras inför en eventuellt försäljning. Ofta är skicket avgörande för slutpriset.