Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

Modejournalisten Cay Bond släpper självbiografi: "Modevärlden är komplex"

19 feb, 2025
AvHelena Skoog
närbild på cay bond som tittar in i kameran
Chris Tribelhorn
Cay Bond har ägnat över 60 år åt modevärlden som trendanalytiker, föreläsare och journalist. Nu släpper hon sin självbiografi Cay Bond, Modet och minnena, där hon delar med sig av sitt yrkesliv, från att grunda modemagasinet Clic till att skapa banbrytande modeutställningar.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Fashion moments: Vanity Fair Oscar PartyBrand logo
Fashion moments: Vanity Fair Oscar Party

Trendanalytikern, föreläsaren och journalisten Cay Bond har arbetat med mode i över 60 år. Hon startade tidningen Clic, ledde tv-programmet Modemaffian och har producerat flera modeutställningar, bland mycket annat. Nu kommer självbiografiska boken Cay Bond, Modet och minnena, där hon berättar om sitt yrkesliv.

– Idén kom från Akt Förlag, jag funderade ett par månader innan jag tackade ja. För mig var det definitivt inte självklart. Jag kom inte heller igång med skrivprocessen direkt, det tog ett par månader att rekapitulera mitt liv bakåt. Men plötsligt kom jag igång på grund av kära, roliga och äventyrsfulla minnen. Det svåraste har varit att sortera, då mitt liv varit ganska brokigt.

cay bond modet och minnena omslag på bok
Cay Bond är aktuell med boken Cay Bond – Modet och minnena.

Hur skulle du beskriva modevärlden i dag, jämfört med när du började arbeta?

– Modevärlden är komplex. I Sverige handlar det mest om konsumtion medan i andra länder är mode en kultur och har sin historia. Jag hade förmånen att möta den kulturen när jag som ung studerade i Paris. Den finns kvar i ursprungliga sammanhang i exempelvis Paris, London, Milano och New York där man är mån om att bevara ursprunget. Den ursprungliga modepressen var också en viktig drivkraft, ELLE, Marie Claire, Depeche Mode, Vogue.

Annons

Du grundade själv tidningen Clic på 1980-talet ihop med Heinz Angermayr. Berätta!

– Vi startade Clic, eftersom vi som bejakade modekulturen såg behovet på marknaden. Clic var ett mode- och kulturmagasin. Vi hade världsvana skribenter som Bobo Karlsson, som också samarbetade med Mats Gustafson som tecknade vissa reportage. Allt detta förde med sig internationella annonsörer som aldrig hade annonserat i Sverige tidigare, som Estée Lauder, Chanel och Cartier. Jag jobbade även med en del utländska fotografer som Dominique Issermann med flera. Listan är lång.

Vad är du mest stolt över i din karriär hittills?

– Jag är nog mest stolt över mina modedesignutställningar på olika museer i Sverige. Bland annat den första 2005, In fashion/På modet på nya Dunkers Kulturhus i Helsingborg, med ett 80-tal svenska klädformgivare varav de flesta inte var bekanta för svenska konsumenter. Jag har även gjort Shapes of fashion på Textilmuseet i Borås, Art in fashion på Sven-Harrys Konstmuseum och Margiela, åren med Hermès på Artipelag, ett samarbete med modemuseet i Antwerpen.

Boken Modet och minnena finns ute nu (Akt Förlag).

Annons