ELLE möter Lady Gaga: "Jag älskar att vara jag"
Så här ligger det till: Lady Gaga vill inte prata om sig själv. Hon kommer att göra det ändå, för det är ett krav som har ställts på henne hela den 20 år långa karriären. En karriär som rymmer musik (13 Grammys), film (fyra Oscarsnomineringar, en vinst), teveproduktioner (fyra Emmynomineringar), mode (var börjar man?!) och hennes egna beautymärke (Haus Labs). Och hon kommer att svara på mina frågor med avväpnande sårbarhet och självdistans. Men mot slutet av vår eftermiddag tillsammans på skivbolagets kontor i London blir hon tvungen att medge något.
– Du anar inte hur många frågor jag har velat ställa till dig hela tiden, det känns extremt onaturligt att prata med någon utan att ställa några frågor tillbaka.
Det är just detta som är så överraskande i mötet med ikonen, fenomenet, eller – som hon själv benämner sig vid ett tillfälle – ”produkten” Lady Gaga i egen hög person. Framför mig sitter en kvinna med kastanjebrunt hår, nästan inget smink, klädd i vintagespetsklänning, oversize mc-jacka och militärkängor. Hon är rolig, självironisk, varm och behagligt närvarande. Jag kan inte låta bli att undra vad för sorts mörk magi det är som omvandlar henne till en så skrämmande genialisk och enigmatisk artist.
LADY GAGA
Namn: Stefani Joanne Angelina Germanotta.
Ålder: 38 år.
Yrke: Artist och skådespelare.
Familj: Fästmannen Michael Polansky.
Följ: @ladygaga.
Aktuell med albumet mayhem
Just nu kraftsamlar Gaga inför releasen av sitt sjunde album, efter det som fansen (de hon kallar Monsters) betraktat som kreativa omvägar, men som hon själv menar är en del av samma resa – skivan med jazzstandards tillsammans med Tony Bennet och Harlequin, med delar av soundtracket till Joker: Folie à deux. Suget efter den nya plattan är enormt. Hennes senaste popalbum Chromatica släpptes mitt under brinnande pandemi och fick inte den uppmärksamhet som det förtjänade. Så Monstren är svultna. Och jag kan bekräfta att nya albumet Mayhem är rena festen.
Hon förflyttar sig från soffan där vi suttit och pratat, till en stol framför ett mixerbord för att spela låtarna för mig. Gaga studsar upp och ner på stolen, stampar i golvet med de svarta kängorna och verkar lika exalterad som jag av att lyssna. Det jag hör är eufori, som en intensiv syrekick. Jag känner det i bröstet, i hjärtat.
– Vi behöver det här! utbrister jag.
Hon ler, verkar lättad över att jag älskar musiken.
– Mina influenser spänner mellan alternativt 90-tal, electrogrunge, Prince- och Bowie-melodier, gitarr och funkiga basgångar, fransk elektronisk dansmusik och analoga syntar ... förklarar Gaga. Mayhem är totalt kaos! Den bryter mot en massa regler och är väldigt kul.
Jag frågar hur hon känner igen en hit bland låtarna.
– Efter vissa inspelningar kan jag känna, ”Det är inte en hit, men jag älskar den”. Och ibland är jag bara övertygad om att materialet har allt som krävs.
Men till skillnad från andra plågade poeter med sina 31-låtars album är Gaga en skoningslös självkritiker.
– Jag stryker allt som inte är tillräckligt bra, konstaterar hon. Mayhem handlar om att följa sitt eget kaos, oavsett vilken avkrok i livet det tar en till. På så sätt handlade det om att följa låtarna. Att skriva så många låtar som jag gjorde till den här plattan var ett arbete som sprang ur total kärlek. Då måste man vara brutal mot slutet.
Sångerskan berättar att hon, tills nu, alltid har upplevt att scenpersonligheten Gaga skrivit all musik.
– Men nu kom den från mig. Jag har skapat alla låtar. Att inse det har hjälpt mig att värdesätta mig själv som musiker och låtskrivare på ett djupare plan.
Jag undrar om det innebär att hon funderar på att stryka sitt artistnamn.
– Nej, jag älskar att vara Lady Gaga! bedyrar hon. Jag älskar att vara jag. Men jag var bara 20 när jag slog igenom och allt har handlat om att det är den där personan som gör mig speciell.
Vi pratar om diskrepansen mellan det publika och det privata och hur det har påverkat henne de här två decennierna. Hon berättar om de dubbla känslorna kring några av de inre problem hon har tampats med.
– Jag känner mig lite ... generad. Det är en väldigt svår känsla att dela med sig av. Men jag tror att genom att göra albumet, så har jag lyckats älska mig själv hela vägen. Att konfrontera musiken blev ett sätt att konfrontera några av de saker jag gått igenom och samtidigt tänka, ”Det är okej, du är den du är”. Och att hylla de sidorna av mig, i stället för att försöka låtsas att de inte finns.
Kaoset som jag inte trodde fanns mer är helt intakt och redo att möta mig närhelst jag vill
Lady GagaGaga berättar att arbetet med Mayhem har varit en sorts återupptäckt.
– Kaoset som jag inte trodde fanns mer är helt intakt och redo att möta mig närhelst jag vill. En del av budskapet framgår redan i första låten – våra demoner finns med oss i begynnelsen och är med oss till slutet. Jag menar inte på något tragiskt sätt. Vi kanske kan förlika oss med den här verkligheten i stället för att fly hela tiden.
Nu när Gaga omfamnar sitt inre mörker i stället för att försöka utplåna det med hjälp av artificiellt strålkastarljus, innebär det att hon också får lättare att släppa in det verkliga ljuset? Hon värdesätter de vardagliga stunderna tillsammans med vänner, hundarna och fästmannen Michael lika mycket (om inte mer) som sina framträdanden. Hon kallar det för ”vardagspoesi”.
– Videon till låten Disease är ju väldigt mörk, men det gjorde inte ont att göra den, berättar hon. Den var lätt att göra, det var roligt och mer som en hyllning. Som att ha en fest för alla sina demoner.
Mamman parade ihop Lady Gaga och fästmannen Michael Polansky
Efter intervjun presenterar Gaga den 46-årige riskkapitalisten Michael Polansky för mig. Det var Gagas mamma som sammanförde paret efter att hon träffat Michael på en välgörenhetstillställning. ”Jag har träffat din framtida man”, hade hon sagt. Michael har ett vänligt ansikte och en varsam energi, helt utan kändisaura (trots att han själv är multimiljonär), mer som en stilig pappa i kvarteret.
– Vad tyckte du om musiken? frågar han och lägger stolt armen om sin blivande fru.
Han ler brett när jag svarar att jag älskar den och brister sedan ut i skratt, det är ju liksom inte han som är upphovsmakaren.
– Fast du hjälpte mig massvis, säger Gaga och ser kärleksfullt på honom. Du hjälpte mig skriva typ sju låtar!
Hon är så effektiv. Inom fem minuter kunde 80% av en låt uppstå ur ingenting
Fästmannen Michael Polansky om Lady GagaSenare får jag tillfälle att prata vidare med Polansky.
– Det har varit superkul att se henne göra det här albumet, berättar han. Studion ligger på samma gata som vårt hus, så det var hur lätt som helst att bara gå fram och tillbaka. Jag gjorde henne sällskap en hel del, tog med datorn och jobbade samtidigt som hon. Det som överraskade mig mest var hur effektiv hon är, helt ofattbart hur snabbt en låt kunde ta form. Inom fem minuter kunde 80 procent av en låt uppstå ur ingenting.
Jag är nyfiken på hur det är att hantera ett förhållande med någon som är så känd.
– Det går inte att ha samma sorts avskildhet som andra och att acceptera det har varit svårt, förklarar Polansky. Men Stefani är fantastisk, hennes inställning till allt och tålamodet med mig. Vårt förhållande är förmodligen som de flesta andras. Vi måste bara komma fram till hur vi ska förhålla oss till att vara i det offentliga. Därför blir det extra viktigt för oss med starka vänskapsband och nära familjerelationer. Vi tar vara på normaliteten så ofta vi kan.
Med Polansky vid sin sida har Gagas liv fått en något annorlunda nyans, mer hälsosam.
– I början brukade han säga att, ”Du är en speciell människa när kamerorna inte riktas mot dig och det får jag se hela tiden”, berättar Gaga.
Paret älskar att ha gäster hemma i Los Angeles.
– Vi gör pasta ihop och så tycker vi mycket om att laga enklare rätter med Michaels mamma som bor nära.
Det är ingen hemlighet att Gaga gärna umgås med äldre personer (”Jag älskade Tony Bennet”). Hon räknar sin egen och Michaels mamma Ellen som nära vänner.
– Hon och jag har byggt upp en vänskap genom att dela livserfarenheter med varandra. Som hur vi växte upp, om att vara kvinna på en arbetsplats, hur det var för henne jämfört med hur jag har det och skillnader över generationerna.
– För ett tag sedan var min vän Margo hemma hos mig, fortsätter Gaga. Vi pratade om massa olika saker och jag visade henne videon till Disease. Hon log och sa: ”Vet du, den där tjejen [demonlik varelse i latex/zombie/fastkedjad i tortyrkammare] kan dessutom laga fantastisk broccoli.” Det var ett så fint ögonblick ... någon jag älskar och bryr mig om insåg att hur mycket jag än vill att hon ska gilla min video, så är det som ger mig mest glädje att få laga mat till henne.
Glädje. Något det finns mycket mer av i Gagas liv nuförtiden.
– Jag tror det ligger en hel del i ”fake it til you make it” när det gäller det mesta i livet ... men jag tror också på att vara sann mot sig själv och sin omgivning. Och jag tror att om vi kan ha de där uppriktiga samtalen, så känner vi oss mindre ensamma.
Det är de genuina sammanhangen och gemenskapens kraft som Lady Gaga hoppas ska hjälpa oss genom de kommande fyra åren med Donald Trump som president. När vi träffas har det gått sex dagar sedan det amerikanska valet och ingen kan anklaga Gaga för att inte ha läst av stämningarna.
– Det sjuka är att när jag gjorde plattan hade jag aldrig kunnat föreställa mig att det här skulle hända. Jag bad för att det inte skulle hända, men nu är vi här.
Jag frågar hur hon hanterar det.
– Jag känner oerhörd medkänsla och kärlek till alla som är rädda just nu, säger Gaga. Jag vill understryka att jag är väldigt privilegierad och tacksam för så mycket i mitt liv. Jag vet att det här valresultatet är förgörande för många människor, så vår gemenskap nu är avgörande. Jag är en av många som stöttar marginaliserade grupper [LGBTQIA+ med flera] i samhället och vi kommer inte att ge vika utan strid. Vi kommer att hålla ihop. Det blir inte lätt men jag är redo. Vi är redo. Och jag vill bara att alla ska veta hur innerligt älskade de är och att ingen är osynlig.
Musikindustrin har förändrats sedan Gaga släppte sitt första album The Fame 2008. Sociala medier, strömningstjänster och nu, äntligen, branschens eget ”Me too”-ögonblick med högprofilerade individer som får stå till svars för sitt maktmissbruk. Popmusiken stoltserar med fler starka kvinnliga soloartister än någonsin och de ges utrymme att vara sig själva – Billie Eilish, Chappell Roan, Sabrina Carpenter, Charli XCX med flera.
– De är helt underbara, säger Gaga. De är starka och energiska och kreativa och konstnärliga. Jag tänker att de hyllas för att de är fantastiska, helt enkelt.
Vill hon förmedla något till de här unga artisterna?
– Det skulle i så fall vara att hela du är betydelsefull. Den du är där hemma är precis lika viktig som den du är på scen. Och oavsett vad folk säger till dig, så kan du värdesätta dig själv även bortom allt detta.
Konceptet ”radikal acceptans” kommer på tal under vårt samtal och verkar vara en nyckelfaktor i hur Gaga ser sig på sig själv och sitt liv just nu.
– Jag tänker inte plåga mig själv, resonerar hon. Jag ska fira.
Jag undrar på vilket sätt hon plågat sig själv tidigare.
– Genom att försöka fly. Jag drack mycket och rökte mycket, letade alltid efter ett sätt att komma undan.
Jag brukade kalla det för ”falluckan”. Jag tänkte alltid, ”Jag behöver en flyktväg”. Men jag slutade med det där, sedan började jag känna saker på riktigt. Att vara närvarande. Som artist blir det svårt att gå igenom något sådant och inte dela med mig av det till mina fans.
Att omfamna sina demoner, mörkret, mardrömmarna, det som ryms under ytan på oss alla, får Gaga att tänka på hur mycket hon älskar Alexander McQueen, Isabella Blow och Daphne Guinness.
– Det finns fantastiska konstnärer genom hela historien som har dragits till den mörka poesin som ett sätt att känna sig vid liv, fortsätter Gaga.
Men under flera år förlorade Gaga känslan för var mörkret började och slutade.
– Det var överallt hela tiden, förklarar hon. Det gick inte att leva så. Nu kanaliserar jag mörkret genom musiken och på scen, men i övriga livet ...
– ... lagar du broccoli?
– Exakt!
Det återstår att se vilken inverkan den här nya inställningen till livet kommer att få på Gagas stil och syn på mode. Inför plåtningen med ELLE tog hon med sig några egna outfits hemifrån och det verkar inte som att hon tappat intresset för de utomjordiska kreationer vi älskar henne för.
– Jag försöker bara känna mig så tillfreds som möjligt och inte som att jag uppträder hela tiden. Just nu befinner jag mig på en plats i livet där jag bara vill vara mig själv, vad nu det betyder. Om något förändras så vill jag bara följa den känslan.
Vad gäller artisteriet och de kommande konserterna, var så säker: det kommer att bli makalöst.
– Folk jobbar hårt överallt, säger Gaga. De jobbar hårt för att försörja sina familjer och så lägger de sina surt förvärvade pengar på mig ... jag vill göra ett bra jobb.
Efter albumsläppet följer turné, hur tar hon hand om sig själv under en så lång och slitsam period?
– Det vanliga, uppger Gaga. Hälsosam mat, träning.
Hon lägger till något jag sällan hör internationella popstjärnor prata om, att hälsa och lycka är resultatet av att ”leva fullt ut”, snarare än wellnessritualer.
– Under Chromatica ball kände jag för första gången att turnélivet faktiskt var roligt, det berodde på att fokus inte bara låg på själva showen. I stället tänkte jag: ”Hur kan jag gå ut här och ta del av den lokala gemenskapen?”
jag vill bara att mina barn ska hitta sig själva
Lady GagaLady Gaga om att skaffa barn
Familjen har alltid varit en stärkande kraft för Gaga och nu funderar hon för första gången någonsin på att bilda en egen, med Michael.
– En familj är ungefär som rötterna på ett träd, resonerar hon. De växer sig långa och ibland blir de illa tilltygade, ibland har de gott om vatten och ibland är de törstiga. Familjen är det som gör oss till de vi är och som definierar vårt behov av förändring.
Jag frågar Gaga vad hon vill att de barn hon kanske får en dag ska tänka om henne som artist och människa. Det dröjer en stund, sedan svarar hon eftertänksamt.
– Att oavsett vad mitt artisteri betyder för dem, så är det helt upp till dem. Kanske också att jag gjorde mitt bästa. Att jag försökte vara sann mot mig själv hela tiden. Det är så omvälvande för ett barn att växa in i tillvaron och de får instruktioner om hur de ska tänka och vad de ska tro på, hur de ska äta ... Jag vill bara att mina barn ska hitta sig själva.
– Såvida de inte vill bli popstjärnor, lägger hon till och skrattar. Då blir jag en tigermamma som sätter stopp för det hela.
Tack gode Gud för att jag har blivit tråkig. Jag levde på gränsen och jag vet inte vad som hade hänt om jag fortsatt leva så.
Lady GagaSom förälder till en sexåring varnar jag Gaga för att barn har förmågan att ta ner en på jorden. Jag visar en lapp min dotter skrev när hon fick höra vem jag skulle intervjua på söndagen (i stället för att åka till leksaksaffären). ”Lady Gaga”, står det med rosa bokstäver. ”Jag gillar dej, män du är inte bäst.”
Jodå, barn tvingar oss till konstant ödmjukhet. Gaga tycker att lappen är extremt rolig.
– Haha, jag är redo, bedyrar hon och lägger lappen i fickan. Bra att ha i stunderna när mitt ego hotar att bli för stort ...
Om två år fyller Gaga 40, vad är hon mest intresserad av att förstå om sig själv just nu?
– Det här blir nog det konstigaste svaret någonsin, men jag skulle faktiskt vilja att tillvaron handlar mindre om mig. När jag är i 40-årsåldern vill jag lära mig mer om hur jag kan stötta de som står mig nära, hur jag kan sprida positivitet och glädje.
Vi pratar om hur Gaga vill leva livet fullt ut inom en inte allt för avlägsen framtid.
– Det är jag och Michael och våra barn, svarar hon utan att tveka. Ibland blir jag orolig för att folk ska säga att jag har blivit tråkig, men ärligt talat, tack gode Gud för att jag har blivit tråkig. Tack Gud! För jag levde på gränsen och jag vet inte vad som hade hänt om jag fortsatt leva så. Visst, att jag svarar så här är tråkigt! Men jag är faktiskt så himla tacksam. För jag har hittat en sorts lycka och glädje som är helt sann för mig.
Fotograf: Gray Sorrenti
Stylist: Pau Avia
Hårstylist: Akki/Art Partner
Makeupartist: Frankie Boyd/Streeters
Manikyr: Miho Okwara
Stylistassistent: Carlota Pascucci
Produktion: Viewfinders