Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Mor och dotter driver modebutik ihop: "Tro inte på några löjliga färganalyser"

04 nov, 2024
mathilde och madeleine von rosen i sin butik i stockholm
De är mor och dotter, modeälskare och delar både jobb och garderob. Den ena startade sin första klädbutik 1983. Den andra föddes in i branschen. Nu driver de modebutiken Rosens ihop – med visionen att förändra vårt shoppingbeteende. ELLE möter Madeleine och Mathilde von Rosen.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Min look #1 - Thérèse HellströmBrand logo
Min look #1 - Thérèse Hellström

– Mathilde föddes på en onsdag och på fredagen åkte vi. Jag drog direkt från BB, de trodde att jag skulle hem.

Madeleine von Rosen slog upp dörrarna till sin första klädbutik, Champagne, som 25-åring 1983. Dottern Mathilde föddes bokstavligt talat in i branschen. Två dagar gammal var hon med på sin första inköpsresa.

Driver modebutiken Rosens på Riddargatan i Stockholm

I dag driver de nyöppnade konceptbutiken Rosens på Riddargatan i Stockholm, en liten och kreativ modeoas med märken som Comme des garçons, Cecilie Bahnsen och Magda Butrym. Visionen är att erbjuda en personlig och lyxig shoppingupplevelse och att butiken ska bli en destination.

Annons

– Vår idé med Rosens var att ligga på en lite mer undangömd gata, det ska kännas som resans mål att komma hit. Man dricker en kaffe, provar och känner in en hel vibe, snarare än ett snabbköp. Det är ovanligt i dag i och med all näthandel och det saknades en sådan butik i Stockholm. Vi vill skapa en nära relation till kunden. Så som jag har växt upp, berättar Mathilde passionerat.

Mathilde von Rosen BEATA HOLMGREN

Fakta

Namn: Madeleine och Mathilde von Rosen.
Ålder: 66 och 25 år.
Gör: Driver konceptbutiken Rosens på Riddargatan i Stockholm.
Bor: Vaxholm och London.
Bakgrund: Madeleine drev tidigare butikerna Champagne (1983-2003) och Mathilde (1991-2023). Dottern Mathilde är uppvuxen i branschen och har studerat vid Polimoda i Florens samt Central Saint Martins och Royal College of Art i London.
Följ: @rosens.stockholm @mathildevonrosen

När vi pratar mer visar det sig att även Madeleines modeintresse kom med blodet. Med en mamma som sydde konstant är hon uppvuxen med att gå och prova ut mönster efter skolan och på kvällarna stå och snurra runt, runt för att kläderna skulle bli perfekta.

Annons

– Mamma hade alltid något för händerna. Jag minns många gånger när vi kanske skulle ha åkt till Hagsätra men hamnade i Vällingby för att hon såg en kvinna med en klänning som hon ritade av i farten. Sedan jag var hur liten som helst har mamma involverat mig och min bror i hela skapelseprocessen. Kläder, kvaliteter, färger och nyanser, det har jag haft i mig sedan jag ­föddes.

Så när jag frågar hur Madeleine vågade ta steget att öppna sin första butik blir svaret lathet.

– För mig var det så enkelt. Det var något jag var uppvuxen med. Att titta på tyger, modeller, hur det ska sitta, det var det lättaste jag kunde göra.

Designerplagg trängs i butiken BEATA HOLMGREN

Madeleine har levt och andats mode sedan hon började i branschen. Efter Champagne, som snabbt blev en succé och snart täckte stora delar av NK både i Stockholm och Göteborg, samt hade butiker i Linköping, startade hon nästa klädbutik, Mathilde, något av ett modeimperium som senast tog plats i PK-huset i Stockholm.

Annons

Det känns inte som ett arbete, det känns som en hobby för att man älskar det så.

Mathilde von Rosen

Hon beskriver sin karriärstart med lyriska ögon och berättar hur hon tillsammans med sin bror och man arbetade dygnet runt.

– Varje gång vi hade sålt över 10 000 dansade vi runt i affären. Och det var kö utanför på lördagar. Vi hade lager på andra sidan stan, åkte med öppen cabriolet på nätterna, fullproppad med lådor, och fyllde upp affären. Sedan gick vi hem och sov några timmar. Och så där fortsatte vi. Vi hade så roligt!

Hur var det för dig Mathilde att växa upp med mode?

– Fantastiskt! Jag älskar det precis lika mycket. Att få den fantastiska möjligheten att uppleva alla otroligt roliga inköpsresor, det är verkligen ett stort privilegium. Milano, Paris, åtta gånger per år. Det är ju wow!

Rosens ligger på Riddargatan i Stockholm BEATA HOLMGREN

Vad betyder mode för dig?

– Allt! Det har aldrig funnits något alternativ. Det är det enda jag ser. Det är så självklart. Vi älskar kläder och gör det verkligen av passion. Det känns inte som ett arbete, det känns som en hobby för att man älskar det så.

Annons

Från modestudier till butik

Sedan den där fredagen när Mathilde, två dagar gammal, var med på sitt första inköp har hon samlat på sig en unik mängd arbetslivserfarenhet för sin ålder. Till den har hon adderat studier på Polimoda i Florens och Central Saint Martins samt Royal College of Art i London. Som om det vore olika komponenter i en noga genomtänkt outfit. Nu drivs hon av att kunna erbjuda en mer hållbar shoppingupplevelse där man inspirerar till att äga färre plagg av högre kvalitet.

Mathilde är min bästa vän och jag litar på hennes omdöme mest av allt.

Madeleine von Rosen

Av alla resor och visningar ni upplevt tillsammans, har ni något extra speciellt minne?

– När min mamma gick modell för Isabel Marant. Jag upptäckte Marant under en mässa i Paris under Champagne-tiden och vi blev de första i Skandinavien att köpa in ­märket. Så var mamma med någon gång och Isabel blev förtjust i henne och lät henne gå som sista modell på en visning. Mamma var runt 75 år då och hon var så söt. Det var ­jättefint, berättar Madeleine.

Annons

– Kanske när jag fick träffa Ralph Lauren. Jag gick i åttan och vi fick komma till deras visning i New York, träffa honom och äta lunch ihop på The Polo Bar. Det var otroligt! Helt surrealistiskt, säger Mathilde.

– Du var så gullig som hade plockat ihop en liten Ralph Lauren-stass med basker, minns jag. Ja, det var jättekul, tillägger Madeleine.

Utvalda plagg i butiken BEATA HOLMGREN

5 favoritdesigners

• Rei Kawakubo
• Uma Wang
• Karin Jimfelt-Ghatan
• Alessandro Michele
• Francesco Risso

Hur är det att arbeta ihop, mor och dotter?

– Helt underbart. Mathilde är min bästa vän och jag litar på hennes omdöme mest av allt. Det bästa är att vi får umgås så mycket. Även när hon är i London ringer vi varandra 20 gånger om dagen.

Annons

– Det är jättekul och enkelt att arbeta med sin mamma. Det är ett fritt språk och alltid rakt på sak. Och vi lär oss mycket av varandra.

Madeleine von Rosen BEATA HOLMGREN

Lånar ni kläder från varandras garderober?

– Vi har en garderob!

– Ja, ingenting är mitt eller hennes. Vi har allt tillsammans, förklarar Madeleine.

Har ni något favoritplagg i den gemensamma garderoben?

– En vintage Comme des garçons-kjol i tyll från 1997. Det har länge varit mitt favoritmärke och i höst har vi äran att få in deras huvudlinje. Det känns som att cirkeln är sluten, säger Mathilde.

Vilket är ert ultimata shoppingtips?

– Ha ett öppet sinne!

– Och man ska dö för det man köper! Även om du inte behöver kjolen just då, men du dör för den, då ska du köpa den. För då talar den till dig och då kommer du att använda den så småningom.

– Och tro inte på några löjliga färganalyser, adderar Madeleine.

Modebutiken ligger i Stockholm BEATA HOLMGREN

Vad är hemligheten bakom en framgångsrik modebutik i dag?

– Person! Personlighet och att du kommer nära kunden. Bort från slit och släng och i stället satsa på mode att bära i alla, alla år.

Med Rosens är de tillbaka där Madeleine en gång började.

Vad drömmer ni om framåt?

Mathilde svarar snabbt.

– Internationellt framför allt. Vi vill utvecklas så mycket. Tänk att ha en Rosens i olika huvudstäder och hålla det väldigt litet och kurerat i varje butik. Det vore en dröm.

Madeleine och Mathildes 5 bästa tips till dig som vill jobba med mode

1. Mode är en plats för kreativitet.
Var inte bara kreativ i det estetiska, du måste även vara kreativ i problemlösning.

2. Specialisera dig.
Hitta just din unika nisch.

3. Trägen vinner!
Ha ett jäkla anamma.

4. Utforma ditt uttryck.
Se till att skapa ett starkt dna kring det du gör.

5. Lär dig att hantera ­motgångar.
Varje nej är ett steg närmare ett ja.

Foto Beata Holmgren/Studio Femme

Min look #13 – Michelle JengBrand logo
Min look #13 – Michelle Jeng
Annons