Toteme firar 10-årsjubileum med debut på New York Fashion Week
För tio år sedan startade äkta makarna Elin Kling och Karl Lindman Toteme i New York, och lagom till jubileet gör varumärket debut på New York Fashion Week. Och att visningen sker just i New York är ingen slump – den senaste tiden har Toteme vuxit explosionsartat på andra sidan Atlanten. Från starten såldes varumärket exklusivt på Net-a-Porter, och idag – tio år senare – har man tre egna butiker på Manhattan, i Los Angeles och i Palisades samt finns tillgängliga hos stora, amerikanska återförsäljare som Nordstrom.
Toteme på NYFW
Debutvisningen på NYFW gick i sann Toteme–anda, med svensk, minimalism i exklusiva material i fokus. Sommarkollektionen är genomgående svart, vit och beige med en citrongul nyans som bryter av som enda accentton. Svepande silhuetter ger ett bohemiskt inslag till en i övrigt tidlös kollektion där basplagg med en tvist är det centrala.
Kollektionen beskriver Elin Kling som att den är som menad för "högsommar i storstan". I samband med NYFW-debuten förklarar hon i en intervju med NY Times varför Toteme återkommande väljer svart i sina sommarkollektioner snarare än färgglatt. "Jag gillar att bära vitt i november och svart i juli", sade hon i intervju och menade att hon tycker svart skapar en elegant och skarp look oavsett årstid.