Populärt: Mat Drinkar Vegetariskt Alla recept Höstmat Vintips till middagen

Heinz hyllar Sverige med limited edition-flaskor

11 jan, 2023
AvNami Kawakita
Heinz hyllar Sverige med limited edition-flaskor
Heinz Sverige har genom konsumentundersökning och historisk data tagit reda på hur vi svenskar – som är bland de som äter mest ketchup per person i världen – vill ha vår älskade röda sås. Hur vi oftast äter ketchup hyllas nu med Heinz fem nya limited edition-flaskor!
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
7 tips för att lyckas med dina hamburgareBrand logo
7 tips för att lyckas med dina hamburgare

Heinz Tomatketchup är en legendarisk produkt, älskad världen över i mer än hundra år. Men visste du att det är vi svenskar som är bland de som äter mest ketchup i världen? Jo, så är det faktiskt.

De enda som konsumerar mer ketchup än oss är faktiskt irländarna, de kniper första platsen över ketchup-älskare i världen. Vilket är skickligt, vi svenskar äter nämligen 3,2 kilo per person och år (!). Så för att hedra vårt ketchup-älskande land har Heinz, som tillverkat sin legendariska ketchup sedan 1876 och varit en del i de svenska hushållen sedan 1911, tagit sig en närmare titt på varför vi är så förtjusta i den söta, röda såsen och hur vi väljer att äta den.

51% av oss äter ketchup till vår falukorv.
51% av oss äter ketchup till vår falukorv.

Heinz undersökning bekräftar verkligen att Sverige är ett ketchup-älskande land:

  • Mer än 2/3 av oss äter ketchup en gång i veckan eller mer
  • 40 % äter det 2–6 gånger i veckan
  • 27 % av svenskarna äter ketchup 2–3 gånger i veckan
  • Endast 4% äter aldrig ketchup

Ketchup är en mångsidig produkt som vi äter det till mer än 50 olika maträtter:

Annons
  • Allra helst har vi ketchup på favoriten korv med bröd, som lite mindre än 70 % av svenskarna äter med ketchup (42 % säger att de inte skulle kunna äta korv med bröd utan ketchup)
  • 61 % äter ketchup till spaghetti med köttfärssås och 44 % väljer att ha ketchup på bara spaghetti (efter korv med bröd är faktiskt spaghetti med köttfärssås den mat som flest svenskar – 30 % – säger att de inte skulle kunna äta utan ketchup)
  • 51 % äter ketchup till falukorv
  • Hamburgare ligger (inte otippat) också i topp med 63 %
  • Våra älskade köttbullar är såklart också en favorit, som nästan hälften av svenskarna (48 %) väljer att äta med ketchup

Dessa fem rätter – korv med bröd, spaghetti, köttbullar, falukorv och hamburgare – är alltså de som står i fokus när Heinz lanserar sin klassiska ketchup i glasflaska med limited edition-designen.

Heinz fem limited edition-flaskor med motiv av de vi mest äter ketchup till.
Heinz fem limited edition-flaskor med motiv av de vi mest äter ketchup till.

Korv och ketchup hör ihop

Med historisk fakta berättar mathistorikern Richard Tellström om hur det kommer sig att ketchup har blivit så populärt i Sverige, kopplingen till dessa maträtter och Heinz egen historia i Sverige sedan etableringen 1911. Något, eller rättare sagt några, som haft en stor betydelse för ketchupens popularitet i Sverige är våra barn och deras skolmåltider, förklarar Richard.

– När skolmåltider under 1950-talet blev allt vanligare blev ketchupen ett stående inslag till de korvrätter som serverades. När barnen berättade om skolmaten och dess smakkombinationer hemma kom korv-med-ketchup att införlivas i vardagsmaten och hemmens matkultur. Särskilt under 1960- och 1970-talen, då höga matpriser gjorde korv med bröd till ett billigt alternativ. Det var också vid den här tiden som ketchup blev ett vanligt tillbehör till den populära maträtten spaghetti bolognese, som lanserades i skolorna 1963. Än en gång tog skolbarnen med sig den nya ketchupvanan hem. Tomatketchup serverades dessutom till en rad andra maträtter i skolan, som makaronipudding med ketchup, varmkorv med potatismos och ketchup, ugnsstekt falukorv med makaroner och ketchup, italiensk makaronirätt med ketchup, hamburgare med ketchup och italiensk pastamix med ketchup.

Mathistorikern Richard Tellström om hur det kommer sig att ketchup har blivit så populärt i Sverige.
Mathistorikern Richard Tellström om hur det kommer sig att ketchup har blivit så populärt i Sverige.

Även om många svenskar i dag använder Heinz Tomatketchup till vardags går upplevelsen av den som ett premiummärke och vårt sätt att använda den i matlagningen enligt mathistorikern Richard Tellström långt tillbaka.

Annons

– Under den första tiden i Sverige (så tidigt som 1911) var Heinz Tomatketchup en dyrbar importerad sås på flaska som borgerskapet använde i matlagningen. När den blev billigare under 1950-talet togs såsen över av arbetar- och medelklassen som introducerade den i sin matlagning och till olika rätter, särskilt som sås på den korv som grillades under skogspromenaden eller köptes i korvkiosken, eller som sås på makaroner och spaghetti.

Och denna dyrbart importerade sås på flaska är fortfarande det vi bjuder på när vi vill imponera på våra gäster. När svenskarna fick välja vilket ketchupvarumärke de helst skulle bjuda på hamnade nämligen Heinz högst upp med 49 %.

De nya limited edition-flaskorna finns tillgängliga exklusivt hos Wolt Market, med start den 16 januari.
De nya limited edition-flaskorna finns tillgängliga exklusivt hos Wolt Market, med start den 16 januari.

KETCHUP MER ÄN BARA ETT TILLBEHÖR

Falukorv, prinskorv och wienerkorv, frukostkorv och liknande korvar kallas för emulsionskorv, dessa utvecklades från 1930-talet och framåt och den här typen av korv serverades ofta med just tomatketchup och är en stor anledning till att ketchupen blivit så populär i Sverige. Som vi alla vet så hör ketchup och korv ihop men vet du varför?

Annons

– Kombinationen av ketchup och korv fångar upp de söta och syrliga ackord som kännetecknat vår matkultur från mitten av 1800-talet och fram till i dag, säger Richard Tellström.

Återvänder vi till nutiden visar konsumentundersökningen att vi svenskar i dag äter ketchup till långt fler rätter än man kanske förväntar sig. Några exempel:

  • En fjärdedel av oss har ätit det till rostat bröd
  • Mer än 100 000 svenskar har testat det till surströmming
  • Dubbelt så många (2 %) har testat det till ärtsoppa
  • Fler unika favoriter som har dykt upp i svaren är fiskpinnar (18 %), ägg (18 %), pizza (20 %) tacos (10 %) och chips (7 %)

En annan intressant uppgift är att 81% av oss använder ketchup som en ingrediens i matlagning och lite mer än en femtedel gör det regelbundet. Därför samarbetar också Heinz med några av Sveriges främsta matprofiler – Sofia Henriksson, Catarina König och Frida Lund - för att ta fram nya recept med Heinz Tomatketchup som kan ge inspiration i köket! Recepten kommer att publiceras på webbplatsen och delas på Instagram @heinzsverige.

Ingen burgare är komplett utan ketchup.
Ingen burgare är komplett utan ketchup.

– Vi är jätteglada över att Sverige är bland de länder som äter mest ketchup i världen – så glada att vi ville visa det genom att lyfta fram den här kärleken på våra nya limited edition-flaskor och hylla det svenska sättet att äta ketchup. Vem vet, i år kanske vi tar hem förstaplatsen! Men man får vara snabb om man vill ha tag i en flaska – eftersom Sverige är ett av de länder som äter mest ketchup i världen kommer de nya flaskorna snart att ta slut, säger Emelie Sender, Senior Brand Manager på Heinz Nordics.

Annons

Det är ingen hemlighet att vår klassiska Heinz Tomatketchup har älskats världen över i mer än hundra år. Heinz grundades för mer än 150 år sedan av Henry J. Heinz, vars passion för smak och kvalitet märks tydligt i ketchupens innehåll av solmogna tomater.

– Jag är särskilt förtjust i hur 2022 års kampanj har paralleller till en annonskampanj för Heinz som vi hittade i ett gammalt nummer av Dagens Nyheter från 1967. Vi har tydligen uppskattat svenskarnas kärlek till Heinz Tomatketchup ganska länge och är glada över att kunna fortsätta med det, avslutar Emelie Sender.

De nya limited edition-flaskorna finns tillgängliga exklusivt hos Wolt Market, med start den 16 januari.

Med tanke på hur mycket ketchup vi äter i Sverige så får man nog vara snabb om man vill knipa sig en limited edition-flaska.
Med tanke på hur mycket ketchup vi äter i Sverige så får man nog vara snabb om man vill knipa sig en limited edition-flaska.

9 roliga fakta om ketchup i Sverige

1. I Sverige konsumeras 20 miljoner kg ketchup per år.

2. Två tredjedelar av alla svenskar äter ketchup minst en gång i veckan eller mer. Och 40 % äter det flera gånger i veckan.

Annons

3. Fram till 1942 var det endast i Stockholm som varmkorv fick säljas tillsammans med tomatsås i korvkioskerna (då kallades såsen inte ketchup). I resten av Sverige var det förbjudet.

4. Den första butiken, som 1911 började sälja Heinz Tomatketchup, låg på en av Stockholm finaste adresser – Strandvägen 7C. På den tiden var ketchup en lyx förunnad få.

5. På 1920-talet såldes Heinz-produkter av en mataffär som också var kunglig hovleverantör. Där handlade Stockholms mest välbeställda borgerskap.

6. Heinz Tomatketchup blev en populär matlagningsingrediens i de bättre välbärgade klasserna på 1930-talet. Speciellt i salladsdressing som blev modernt i svensk mat vid den tiden – tillsammans med andra nyheter som tomat och grönsallad.

7. Ketchup var en dyrbar ingrediens för de bättre bemedlade fram till 1950-talet. Då gick priset ner, och när ketchupen senare lanserades på plastflaska under 1960-talet blev det mer tillgängligt och populärt i fler svenska hem. Speciellt till grillad korv under skogspromenader, i korvkiosker och till makaroner och spaghetti.

8. Eftersom Sverige historiskt sett har saknat färska grönsaker under vinterhalvåret, och innan frysen och frysta grönsaker lanserades under 1950-talet, så var socker- och vinägerinlagda grönsaker vanliga under vintern. Därför passade ketchupen väl in med svenskars förkärlek för söta och sura smakkombinationer.

9. Konsumtionen av spaghetti och pasta i Sverige har ökat 800 % sedan 1960-talet, vilket också har påverkat konsumtionen av tomatketchup.

Källa: Euromonitor
Bilder: TT/Jonathan Kennedy

Annons