Moët & Chandon och Pharrell Williams hyllar födelsedagsfirandet
Moët & Chandon, det ikoniska franska champagnehuset grundat 1743, har ingått ett exklusivt samarbete med visionären, artisten, producenten, låtskrivaren och filantropen Pharrell Williams, numera Creative Director för Louis Vuitton menswear. Med 10 miljarder globala musikstreams har Pharrell Williams hedrats med inte mindre än tretton Grammy Awards, två Oscarsnomineringar för sin originallåt Happy, från Despicable Me 2, och för Bästa Film Hidden Figures (2016). 2019 blev han också invald i Songwriters Hall of Fame för sitt arbete med The Neptunes.
Både Moët & Chandon och Pharrell Williams drivs av optimism och mänsklig kontakt, vilket har lett till att de slagit sina kloka huvuden ihop för att hylla födelsedagsupplevelsen. Deras gemensamma vision om kollektiv glädje är hjärtat i hela samarbetet och syftar till att skapa ögonblick som både är universella och samtidigt djupt personliga. Varje detalj är väl genomtänkt och skapad för att hylla de som samlas för att fira.
– Det bästa med en födelsedag är människorna som vill fira den med dig. När jag var tillräckligt gammal för att skåla med champagne för första gången, var Moët & Chandon mitt referensval. Jag antar att det bara är en tradition, det är ritualen, säger Pharrell Williams.
Legendariska födelsedagar med Moët & Chandon
I generationer har Moët & Chandon varit champagnen för födelsedagskålen, och har varit en del av speciella firanden för såväl kungligheter och som för ikoner inom musik, sport och film. Tillsammans med Moët & Chandon firade den legendariska skådespelaren Paul Newman sin 40-årsdag 1965, skådespelerskan Scarlett Johansson firade sin 30-årsdag 2014 med sin tvillingbror Hunter, och Roger Federer firar regelbundet sin födelsedag hemma med familj och vänner.
Varje dag firar 22 miljoner människor världen över sin födelsedag, en dag som för de flesta är fylld med glädje och tacksamhet tillsammans med nära och kära. Det kvittar om du tycker om att fira din egen födelsedag eller inte, oavsett så älskar vi att fira de människorna som är viktiga för oss. Det handlar inte om gåvan, utan om vem som ger den. Inte om festen, utan om vem som kommer. Och det handlar inte om flaskan, utan om vem du delar den med.
Rosetten binder ihop kollektionen
För att skapa en distinkt och unik design för alla födelsedagar har Moët & Chandon och Pharrell Williams grävt i husets arkiv och funnit att det som idag är det ikoniska bandet på flaskan, var en rosett redan 1889. Rosetten, en symbol för sammanhållning, generositet, glädje och överraskning, är ett av de viktigaste elementen i denna Limited Edition Collection.
Limited Edition:
Brut Impérial (guld, blått, röd) och Nectar Impérial Rosé (vit), 75cl
Lådan och flaskhalsen på Moët & Chandons mest karakteristiska champagne, Brut Impérial, är klädda i guld, midnattsblått, djupröd samt Vitt för Nectar Impérial Rosé. Pharrell signerar sina skapelser med vitt prickigt tryck som liknar pärlor på lådan och direkt på flaskan. Han transformerar också den röda kungliga sigillen på flaskan till ett pärlmonogram med hans initialer, PW, sammanlänkade och runda.
Bow Creation:
Grand Vintage Collection 2003 (svart), Brut Impérial (midnattsblå), och Nectar Impérial Rosé (vit), 1,5 l Magnum
Bow Capsule innehåller ett överdimensionerat tygband prytt med pärlade pärlor, skapade av det parisiska broderiateljén Atelier Baqué Molinié. Bandet är avtagbart och kan bäras som ett brosch. För Grand Vintage Collection 2003 Magnum, som är klädd i svart, valde Cellar Master Benoît Gouez detta speciella årgång för att hedra minnena från Pharrells 30-årsdag.
Jewel Masterpiece:
Brut Impérial – 3 l Jeroboam
Endast 30 numrerade exemplar finns av Jewel Masterpiece, noggrant handgjorda i Frankrike. Spegelpolerat krom täcker flaskans yta, uppnått genom en särskild industriell process. På den lägger konstnären Astrid de Chaillé 89 upphöjda pärlor i målning, vilket ger en tredimensionell effekt. Slutligen pryds flaskhalsen av ett överdimensionerat smyckat band som kräver 300 timmars handarbete med 7 310 pärlade pärlor, skapade av det parisiska broderiateljén Atelier Baqué Molinié. Det avtagbara bandet kan även bäras som en brosch. Jewel Masterpiece kommer i en trälåda målad i midnattsblå och dekorerad med "PHARRELL"-signaturen, även den skapad av Astrid de Chaillé, som applicerade ett pärlemorskimmer på präglingen.
De 30 numrerade Jewel Masterpieces finns tillgängliga via Moët Hennessy Private Sales service, i butiken i Épernay och på utvalda Moët & Chandon Bars för ett pris av 30 000 euro.
Dessutom kan konsumenter köpa den begränsade upplagan i pop-up presentbutiker i London, Madrid, Milano, Dubai, Mexiko City, Korea, Köpenhamn och Japan samt uppleva speciella Moët & Chandon födelsedagsritualer – från ljusen till en tårta särskilt skapad för att vara den perfekta matchingen med den ikoniska champagnen.
Foto: Moët & Chandon, Anthony Seklaoui