Från ingenjör till prisad smyckesdesigner – ELLE möter Jimmy Kamhieh Loutfi
Vrid tillbaka klockan ett knappt decennium och Jimmy Kamhieh Loutfi bar aldrig smycken. Med betoning på aldrig. Vilket kanske inte låter jättemärkligt för en manlig maskiningenjör från Borås. Fast just det här fallet är ändå ögonbrynshöjande. I dag skapar mannen i fråga ett eget stiluniversum genom egna smyckesmärket Louis Abel. Personliga kreationer som förför en hel modevärld – däribland ELLE som utsett honom till årets accessoardesigner 2024.
– Det finns inga begränsningar för vad man kan göra med smycken. Sätter man det i kontrast till det strikta och väldigt regelstyrda jag gjorde innan, blir det otroligt spännande. Med Louis Abel kan jag utveckla mina egna texturer, skapa nytt och hitta ett eget sätt att uttrycka mig. Men framför allt är smycken något väldigt personligt – ett kraftfullt medium att förmedla känslor, tankar och perspektiv genom, säger Jimmy Kamhieh Loutfi.
Vi ses på Soho House Stockholm en morgon, två månader har gått sedan ovannämnda pris tillkännagavs på ELLE-galan som sedan hade efterfesten just här.
– Vi hade otroligt kul på galan, men det hade varit en lång vecka. Jag och min flickvän firade på hotellrummet med room service och en bra tv-serie, säger Jimmy som bor i Stockholm sedan två år tillbaka.
Jag blev kär i smycken och ville lära mig så mycket det bara gick om dem.
Jimmy Kamhieh LoutfiMen innan vi landar i smyckena och nuet: låt oss gå tillbaka till maskiningenjörstiden i Borås. Vad var det egentligen som fick en smyckeslös man som jobbade med mekanik och maskiner att göra en totalomvändning och bli smyckesdesigner? Jo, en gåva i form av ett silverarmband som Jimmy fick av sin flickvän Hanna 2016.
– Armbandet blev en aha-upplevelse … att bära det var något väldigt intimt och personligt. Jag tror det var de där mjuka värdena som fascinerade mig mest. Att det handlade om så mycket mer än bara funktion och kalkyleringar som jag jobbade med i mitt dåvarande yrke. Jag blev kär i smycken och ville lära mig så mycket det bara gick om dem.
Från ingenjör till smyckesdesigner
Hur tog du steget till att satsa på smycken?
– Jag hade grundkunskaper i design från mina år som ingenjör, men visste inget om hur man skapar smycken. Ett första steg blev att söka upp några lokala silversmeder i Borås. Eftersom jag hade begränsade resurser började jag med att bjuda på lunch i utbyte mot lite kunskap och tips. Sedan hittade jag ett smyckesgjuteri i Södertälje som jag kunde samarbeta med. Jag lämnade mina skisser och lärde mig så smått grunderna i yrket. Med tiden köpte jag på mig mer material och efter ett tag bestämde jag mig för att starta egen smyckesverkstad. Till en början var kunderna främst mina vänner som spred det vidare till sina vänner och så vidare.
Jimmys 5 tips till dig som vill bygga ett eget varumärke
1. Utveckla ett starkt och uthålligt mindset.
Problem, bakslag och saker som går snett kommer vara din vardag. Se hinder som möjligheter att växa. Ge inte upp oavsett vilka motgångar du möter.
2. Var autentisk och håll fast vid din vision.
Vilket är ditt unika perspektiv? Vad vill du säga med ditt arbete?
3. Kommunicera din vision tydligt.
Definiera dina grundvärderingar och vad ditt varumärke står för.
4. Bli en mästare inom ditt fält.
Det du gör måste hålla högsta nivå, vare sig du säljer en produkt eller tjänst. Dedikera tid till att verkligen lära dig i ditt område.
5. Ha kul och njut av resan!
Fira små vinster och framsteg. Grunda dina beslut i passion snarare än rädsla. Det hjälper dig att hålla motivationen uppe.
Smyckestillverkning kostar i material såväl som tid och kunskap. Hur finansierade du verksamheten i början?
– De första åren var smycken något jag sysslade med vid sidan av jobbet, pengarna från mitt ingenjörsarbete finansierade det. Allt växte fram väldigt organiskt tills jag bestämde mig för säga upp mig och satsa helhjärtat på mitt eget märke 2020.
Vad vill du att dina smycken ska förmedla?
– Märkets signum har nog blivit de organiska formerna och lekfulla texturerna. Men även storytellingen i vårt universum. Vi vill att smyckena ska berätta historier och förmedla narrativ som vi tycker behöver höras och synas.
Drivs av sin bakgrund
Vad har varit din drivkraft som gjort att du lyckats?
– Min envishet och nyfikenhet. Jag har ett inre begär av att veta hur saker funkar som gör att jag ser till att lära mig nya saker. Sedan har min bakgrund, uppväxt och mina föräldrar givit mig ett stort driv. De kom till Sverige som flyktingar från Libanon året då jag föddes. Jag växte upp med mycket kärlek, men i övrigt ganska knappa förhållanden. Att skaffa en utbildning och att skapa en trygg framtid har varit väldigt viktigt för mig.
Jimmys fem favoriter att följa
• @dazed
• @jeremy__french
• @objet_la_ny
• @camillamengstrom
• @theoblist
Du hoppas att dina smycken ska väcka nya perspektiv, hur menar du?
– Eftersom idén till ett smycke föds ur mina tankar, känslor och perspektiv, hoppas jag att det kan väcka liknande känslor hos de som bär det – på sitt eget unika sätt. Jag har exempelvis designat en kollektion som heter Al`umuma, (moderskap på arabiska) som inspirerats av en dikt av den libanesiske poeten Kahlil Gibran. En passage där han beskriver sin syn på moderskap påverkade mig starkt och jag kände att jag ville bygga något kring det. Dels för att ta fram mitt libanesiska arv, dels för att förmedla en känsla av moderskap. Något som jag tror väcker känslor hos de flesta … på olika sätt.
Margot Robbie dök upp med mina örhängen i en TV-intervju
Jimmy Kamhieh LoutfiHar du upplevt några motgångar under dina fyra år med Louis Abel?
– Det är små motgångar varje dag, haha. Det kan exempelvis vara att en maskin i verkstaden pajar tre dagar innan en stor leverans till NK. Man måste ständigt vara lösningsorienterad, kreativ och innovativ, vilket är det som hjälpt oss att bygga upp ett företag från en garagelokal utan att ha massa pengar. De första åren behöver man använda alla resurser man har för att hålla skeppet flytande.
Du är sedan flera år tillsammans med stylisten Hanna MW. Vad betyder ni för varandra rent arbetsmässigt?
– Hanna har varit ett superviktigt stöd och ett bollplank under hela den här resan. På samma sätt som jag försöker vara där för henne. Eftersom vi båda älskar det vi gör har vi full förståelse för att våra respektive jobb kräver mycket och försöker stötta varandra.
Skapar smycken till Margot Robbie
Skådespelaren Margot Robbie är en av dina kunder. Hur hittade hon till dina smycken?
– Hennes stylister mailade mig och frågade efter smycken till henne. Ska jag vara ärlig klickade jag först bort det … trodde att det var någon som ville ha gratis smycken, haha. Men när jag gjorde lite research såg jag att det verkade stämma så vi skickade över några produkter till henne. Någon vecka senare dök Margot Robbie upp med mina örhängen i en tv-intervju.
Var är Louis Abel om 5 år?
– Då är vi ett internationellt erkänt smyckeshus. Eller kanske till och med modehus … Det finns vertikaler vi undersöker i andra produktkategorier … men jag kan inte säga så mycket mer om det ännu.
namnet louis abel
En sista fråga, om namnet – vem är Louis Abel?
– Det var aldrig självklart att jag skulle jobba med smycken så “Louis Abel” blev ett påhittat alter-ego. Ett namn som jag skapade för att ge mig själv utrymme och en plattform för att utforska smyckesdesign och en symbol för kreativ frihet och skapande.
fakta
Namn: Jimmy Kamhieh Loutfi.
Ålder: 34 år.
Yrke: Driver smyckesmärket Louis Abel.
Bor: Stockholm.
Följ: @jimmyloutfi