Vaddå, låga jeans à la Y2K? Nu gör den damiga stilen comeback i modebilden
Hon rättar till hatten, drar upp handskarna över handlederna och kjolen ned över knäna. Armen formar hon som ett L över magen och den lilla handväskan dinglar på underarmen. Blusens knappar är knäppta ända upp och de små glasögonen glider ner en bit mot nästippen. Hon kunde vara en modell nedstigen från någon av otaliga catwalks där höstens kollektioner visats och där hennes stil återkommer gång på gång på gång. Ja, 2024 är verkligen Prussiluskans stilår. (Ni som inte kan er Pippi Långstrump får googla.) Om ni bara ska ha koll på en modefakta den här säsongen, låt det bli denna: Den damigaste damen är tillbaka.
– Vi har ju länge sett ett avslappnat mode och även ett utsvävande mode med många microtrender. Det finns något i enkelheten i den damiga stilen, särskilt när modet har varit mer ungdomligt ett tag, säger Emma Severinsson som är lektor i modevetenskap vid Lunds Universitet.
Modehusen guidar till det damiga modet
Modehus som Prada och märkets lillasyster Miu Miu, Michael Kors, Carolina Herrera, Dior, Balmain och till och med Acne Studios är alla eniga om att höstens mode är mer dressat än på länge. Välskurna dräkter, vassa pumps och fuskpälskappor, eleganta ponchos och pärlhalsband. Allt känns väldigt långt från de senaste årens lättklädda Y2K-silhuetter och sportiga funktionsplagg.
Och det skulle förstås kunna handla om nostalgi, längtan efter en tid som flytt. Men Miuccia Prada själv sa vid visningen att den tolkningen inte stämmer.
– Jag hatar tanken på nostalgi – som om historia inte lär en något. Den här kollektionen är formad av historien. Den handlar inte om nostalgi, den handlar om att förstå. Vilka vi var, varför vi klädde oss så. Det handlar om att minnas vårt förflutna och använda den kunskapen för att att röra oss framåt.
Dräkterna som hon och Raf Simons har designat för hösten är både samtida och en tydlig blinkning till modehistorien.
– Dräkten kom samtidigt som kvinnor började yrkesarbeta, då det behövdes kläder som fungerade i flera olika sammanhang, berättar Emma Severinsson.
– I början av 1900-talet fanns en del dräktlika raka kjolar, men jag skulle säga att 30-talet var då det verkligen tog fart. Det vi skulle se som damigt mode i dag.
FYNDLÄGE!
Den ekonomiskt och miljö-mässigt medvetna modeälskaren kan glädjas åt tillbakablickande mode – eftersom det ofta går enkelt att hitta second hand. Särskilt klassiska plagg, som burits av många under flera årtionden. Kjoldräkter, klassiska handväskor och blusar kräver inte många butiksvarv av letande. Vilket också bådar gott för plaggens livslängd om du i stället bestämmer dig för att köpa nytt, då de med stor sannolikhet kommer tillbaka i trendbilden igen så småningom.
Och i en tid då kvinnans roll i yrkeslivet ifrågasätts av allt från konservativa politiker till så kallade ”soft girls”, som väljer att vara hemma medan mannen jobbar ihop brödfödan, är det kanske inte så konstigt att det finns en längtan efter kontorsmode. En vuxnare ”quiet luxury”-stil, för den som ändå vill prata i Tiktok-termer.
– I min forskning kan jag se att man beskrev dräkten som enkel, praktisk och ledig – och det säger en del om modet som fanns samtidigt. När Diors New Look kom 1949 sa vissa att ”inget skulle få mig att gå runt med en opraktisk och vippig kjol”.
Dräkten – en demokratisk klädsel
Emma Severinsson berättar att dräkten sågs som en demokratisk klädsel, som genom sin enkelhet skulle sudda ut synliga klasskillnader om alla kvinnor började bära den. Som en motsvarighet till mannens kostym.
– Det är ju lite tvärtom i dag. Dräkten associeras snarare med en elegant kvinna med mycket pengar. Det är spännande, tycker jag.
Den sågs också som trendig och ungdomlig när den kom. Något för de moderna unga kvinnor som jobbade på kontor och behövde klä sig ordentligt på arbetet. Tills 60-talets ungdomsrevolt förvandlade den till daterade plagg för den äldre generationen. Samtidigt hyllades Jackie Kennedy för sin stil, som är lik många av de looker som visas på catwalken inför hösten. Liksom Audrey Hepburns.
Även 80-talet hade sin version av en damig dräkt-look, som också den var kopplad till karriärkvinnor och powerlooks. Då med stilförebilder i serier som Dynastin och Dallas, och alltid elegant klädda prinsessan Diana.
– Jag tänker att det skulle kunna vara en kontrast mot ”soft girl”- och ”trad wife”-stilen där långa svepande klänningar är en estetik som symboliserar att vara ledig. Att den damiga stilen än en gång symboliserar karriärkvinnan.
Emma Severinsson jämför också den damiga stilen med en annan kvinnligt kodad microtrend: mob wife.
– Det är spännande eftersom den mer förknippas med ”dålig smak”. Ändå har den liknande attribut, som handskar och leopard. Det finns något väldigt spännande i den kopplingen eftersom båda är traditionellt kvinnliga, men på väldigt olika sätt. Och båda är en kontrast till soft girl och clean girl. De har lite mer agens.
Och även om Prussiluskan var Pippis största nemesis kan väl ingen anklaga henne för att sakna agens? Eller – enligt höstkollektionerna 2024 – klanderfri stil.